تولید دانش مواجهه با چالش های ویروس کرونا از سوی دانشگاه آزاد اسلامی

به گزارش وبگاه مجوز بازی، دانشگاه آزاد اسلامی در راستا مسئولیت پذیری به عنوان یک دانشگاه اجتماعی زمینه تولید دانش مواجهه با ویروس کرونا را فراهم کرده است.

تولید دانش مواجهه با چالش های ویروس کرونا از سوی دانشگاه آزاد اسلامی

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری وبگاه مجوز بازی، ویروس کرونا خیلی سریع کشورهای مختلف جهان را به تسخیر خود در آورد و همه گیری ویروس کرونا پدیده ای نوین در عرصه جهانی است که می تواند پیامدهای زیادی در تدبیر امور در سطوح کلان، میانه و خرد داشته باشد.

در سطح کلان این پدیده بر نظام جهانی، کنش و واکنش های دولت ها در عرصه سیاست خارجی در سطوح جهانی، بین المللی و منطقه ای تأثیر گذار خواهد بود. در سطح میانه این پدیده بدون شک نحوه حکمرانی دولت-ملت ها را در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دیگر عرصه ها را متأثر خواهد ساخت. در سطح خرد نیز پدیده های اینگونه، نوع نگاه فرد را به جامعه، حکومت و جهان تحت تأثیر قرار خواهد داد.

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه اجتماعی و حل مساله که توان عملیاتی خود را در راه اندازی طرح پایش و تدوین نظام موضوعات در قالب بیش از 18 برنامه علمی برای مأموریت محور کردن سرانجام نامه و رساله ها جلوه گر کرد، این بار درصدد است با واکنش به موقع به اثرات این معضل گریبان گیر جامعه جهانی از نظاره گری بدر آمده و از این فرصت برای ایجاد فرآیند گذار و انتقال به دانشگاه پاسخگو و زنده استفاده کند. بدیهی است که می بایست با جریان سازی، گفتمان سازی و شبکه سازی، ایجاد اکوسیستم و زیست بوم دانشگاه، مقدمات رفتارسازی دانشگاه حل مساله را فراهم کنیم.

دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این پاندمی که آثار و تبعات منحصر به فردی را جلوه گر شد بنا دارد با اتکا به توانایی ویژه خود در یکپارچگی توان بیش از 20 هزار هیئت علمی با استفاده از روش گفتگوهای علمی و سپس با تعمیق بخشی آن به تولید دانش مواجهه با چالش های حاصل از این معضل جهانی و استخراج روش های کاربست این دانش و بررسی حکمرانی در جهان پسا کرونا به ارائه راه حل های مناسب و بومی بپردازد.

اهداف اصلی

اهداف اصلی این طرح بررسی شاخص های حکمرانی صالح و مؤثر در جهان جدید، آینده پژوهی در خصوص حکمرانی صالح در جهان جدید و بررسی شاخص های جدید قدرت و اقتدار در جهان جدید در نظر گرفته شده است.

همچنین قرار است اقدام دولت و ملت ها در سطوح منطقه ای، بین المللی و جهانی بررسی شود. فرصت ها و نقاط قوت و چالش ها و نقاط ضعف جمهوری اسلامی ایران در جهان جدید مورد ارزیابی قرار می گیرد. بررسی جایگاه دین و مهدویت در حکرانی صالح و بین المللی، چگونگی تمدن سازی نوین اسلامی در روابط بین الملل، تحلیل جایگاه جمهوری اسلامی ایران در معادلات منطقه ای و بین المللی، بررسی نقش جوانان، اساتید و علم و تکنولوژی در جهان جدید، تبیین جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در دستیابی به حکمرانی صالح در جهان جدید از دیگر اهداف طرح است.

برای این طرح حوزه های موضوعی در نظر گرفته شده است. اولین حوزه سطح کلان (نظام جهانی) است. برای این حوزه دو ساحت شناختی و کارکردی در نظر گرفته شده است.

سطح کلان (نظام جهانی)

در حوزه شناختی سطح کلان تمرکز اندیشه ورزی بر شناخت محیط جهان پساکرونا با تمرکز بر تبیین ساختار، ماهیت، بازیگران و فرایند نظام بین الملل و روندهای بین المللی (یکجانبه گرایی، چندجانبه گرایی، نهادگرایی، همگرایی، واگرایی، ملی گرایی و...) است. تحولات منطقه ای بویژه منطقه خاورمیانه و جهان اسلام و جایگاه دین و مذهب و موعودگرایی در روابط بین الملل هم حائز اهمیت است.

در حوزه کارکردی سطح کلان تمرکز اندیشه ورزی بر نحوه کنش و واکنش و تعاملات بین المللی با موضوع تمدن سازی نوین اسلامی و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در سطوح منطقه ای و بین المللی در جهان پساکرونا است. شاخص های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حکمرانی صالح هم حائز اهمیت است.

سطح میانه (دولت-ملت ها)

در این طرح سطح دوم سطح میانه (دولت-ملت ها) است که برای آن نیز حوزه های شناختی و کارکردی در نظر گرفته شده است. در حوزه شناختی سطح میانه تمرکز اندیشه ورزی بر تبیین شاخص های حکمرانی صالح و مؤثر در جهان پساکرونا است. شناخت شاخص های جدید قدرت و اقتدار و مؤلفه های اقتدار، عزت، حکمت و مصلحت هم حائز اهمیت است. در حوزه کارکردی سطح میانه تمرکز اندیشه ورزی بر نحوه سیاستگذاری مطلوب حکمرانی صالح در ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ارتباطاتی با تمرکز بر اقتصاد مقاومتی در جهان پساکرونا است. تبیین جایگاه علم و تکنولوژی و دانشگاه آزاد اسلامی در دستیابی به حکمرانی صالح حائز اهمیت است.

سطح خرد (فردی)

آخرین سطح در نظرگرفته شده در این طرح سطح خرد (فردی) است که باز در حوزه شناختی سطح میانه تمرکز اندیشه ورزی بر شاخص های افراد دیندار و بابصیرت در جهان پساکرونا است. تبیین نقش جوانان، اساتید و دانشجویان هم حائز اهمیت است. در حوزه کارکردی نیز سطح خرد تمرکز اندیشه ورزی بر تبیین سبک زندگی اسلامی در جهان پساکرونا است. سواد رسانه ای و دشمن شناسی هم حائز اهمیت است.

شیوه اندیشه ورزی

برای این طرح شیوه اندیشه ورزی در نظر گرفته شده است. اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در چارچوب انجام موظفی پژوهشی اندیشه ها، پژوهش ها، ایده ها، افکار و پیشنهادات خود را در هر قالبی که مد نظرشان است در دو مرحله الف) گفتگوهای علمی و ب) کار پژوهشی و کرسی های نظریه پردازی مطرح کنند. گفتگوهای علمی در سه قالب گروه های گفتگو، تالارهای گفتگو و هسته های گفتگوی علمی با استفاده از ظرفیت اعضای هیئت علمی و دانشجویان صورت می پذیرد. از زمان ابلاغ این شیوه نامه در دوره 45 روزه برگزار خواهد شد. طی حداکثردوهفته اول با شرکت اعضا موضوعات مورد بررسی تدقیق می شود و در چهار هفته بعد پیرامون موضوعات تعیین شده گفتگوهای علمی صورت خواهد پذیرفت.

گروه های گفتگو ذیل هیئت های اندیشه ورزی استانی؛ برای تحقق اهداف این شیوه نامه، روسای استان ها، واحدها و مراکز آموزشی می توانند هیئت های اندیشه ورز استانی را وفق آیین نامه مربوطه به شماره 20896 مورخ 15/4/1398 فعال کنند. مسئولیت هر هیئت با رئیس هیئت اندیشه ورز درآن استان است.

تشکیل گروه های گفتگو

تشکیل گروه های گفتگو از اعضای هیئت علمی دانشگاه در فضای مجازی با مدیریت هیئت اندیشه ورز استانی به نحوی که هر عضو هیئت دبیر تخصصی یکی از این گروه های گفتگو باشد.

مسئولیت حسن اجرای این بخش با معاونت علوم انسانی و هنر خواهد بود.

تالارهای گفتگو؛ اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی می توانند برای اعلان اندیشه های خود به تالارهای گفتگو به آدرس cir.iau.ac.ir مراجعه و نظرات و ایده های خود را ثبت کنند. در صورت لزوم سیستم آنلاین ویدئوکنفرانس هم برای تالارهای گفتگو در نظر گرفته شده است که متقاضیان می توانند درخواست خود را در این زمینه به طور رسمی از طریق واحد دانشگاهی با پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی مکاتبه کنند. در این تالارها، اندیشه های مفید شناسایی و جهت تبیین بهتر در قالبی علمی تر، به مرحله بعد راه خواهد یافت. مسئولیت این تالارها با پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه است.

گفتگوی دانشجویی

طرح اندیشه های مفید، کارآمد و کاربردی توسط دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در چارچوب باشگاه پژوهشگران و نخبگان و معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه در این طرح، قابل بیان کردن است. بررسی و تأیید این اندیشه ها با مسئول باشگاه پژوهشگران و نخبگان استان و برنامه های معاونت دانشجویی و فرهنگی است. که شیوه نامه مربوطه از سوی این دو مرجع ابلاغ خواهد شد.

پژوهش علمی

نتایج مرحله اول با توجه به موفقیت حاصله می تواند در قالب الف) کرسی های نظریه پردازی ترویجی ب) بروندادهای پژوهشی ج) برنامه علمی طرح پایش ارائه و پیگیری شود تا به خلق دانش و روش های کاربست آن بیانجامد.

کرسی های نظریه پردازی ترویجی نتایج حاصل از گروه های گفتگو در سرانجام مرحله اول پس از ارزیابی دستاوردهای علمی بعنوان کرسی نظریه پردازی ترویجی مصوب و ارائه خواهد شد.

بروندادهای پژوهشی

پس از شرکت در تالارهای گفتگو مباحث برتر بعنوان طرح اندیشه های مفید، کارآمد و کاربردی در قالب کتاب، مقاله، طرح پژوهشی که بسته به قالب ارائه کار پژوهشی، بخشنامه مربوطه بر نحوه ارائه آن کار حاکم خواهد بود. مسئول بررسی و تأیید این کارها در شورای پژوهشی واحد وفق بخشنامه های مربوطه، با معاون پژوهش و فناوری/علمی هر واحد است. پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه مدیریت این بخش را عهده دار خواهد بود.

با توجه به مجموعه مباحث مطرح شده نظام موضوعات تدوین و در قالب برنامه از سوی دبیرخانه برنامه های علمی پیگیری خواهد شد.

روسای هیئت های اندیشه ورز استان ها و مسئولین تالارها و گروه های گفتگو موظفند با هماهنگی با ستاد مرکزی این شیوه نامه در پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه حداکثر تا سرانجام فروردین ماه سال جاری نسبت به تدقیق موضوعات تعیین شده مورد بررسی اقدام لازم را بعمل آورند.

روسای شورای های پژوهش و فناوری هر استان ضمن نظارت بر حسن اجرای فعالیت ها در سرانجام اردیبهشت ماه ضمن جمع بندی اندیشه های واصله در هر قالبی، نتیجه را به ستاد مرکزی در پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه ارسال کنند.

پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی موظف به ایجاد کتابخانه اختصاصی در جهت بهره برداری در این موضوع است. هر گونه طرح عملی در کاربست دانش تولیدشده در مواجهه با این ویروس که به محصول بیانجامد در چارچوب راهبری معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری توسعه خواهد یافت. مرکز فناوری اطلاعات موظف به تهیه زیرساخت فضای مجازی است. نتایج حاصل از گفتگوها حداکثر در هفته اول خردادماه سال جاری توسط پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه جمع بندی و جهت شروع فاز دوم به هیئت رئیسه دانشگاه گزارش خواهد شد.

گفتگوهای برتر به عنوان طرح پژوهشی یا کرسی نظریه پردازی در مرحله دوم مورد حمایت قرار خواهد گرفت. در سرانجام فاز اول اعضای هیئت علمی نسبت به ارائه گزارش خود اظهاری که به تأیید روسای هیئت های اندیشه ورز و دبیران تالار گفتگو می رسد، اقدام کنند. این گزارش ها پس از تأیید رئیس شورای پژوهش و فناوری استان، از سوی روسای واحدها به عنوان ساعات موظفی پژوهشی اعضا محاسبه و در ترفیع سالانه حسب میزان فعالیت می تواند بخشی یا تمام امتیاز پژوهشی را از این ردیف حاصل شود.

انتهای پیام/4040/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "تولید دانش مواجهه با چالش های ویروس کرونا از سوی دانشگاه آزاد اسلامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولید دانش مواجهه با چالش های ویروس کرونا از سوی دانشگاه آزاد اسلامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید