جریان ذرت های آلوده چیست؟

به گزارش وبگاه مجوز بازی، خبرنگاران- در حالی که کمتر از یک ماه پیش رئیس سازمان ملی استاندارد گفته بود که احتمالاً با تمهیدات درنظر گرفته شده مابقی ذرت های آلوده از کشور خارج خواهد شد، اخیرا نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی بحث ورود این محموله به چرخه مصرف دام و طیور را مطرح نموده است؛ موضوعی که از سوی سازمان ملی استاندارد تکذیب شد و از این نماینده هم خواسته شده مستندات خود را برای رسیدگی ارائه کند.

جریان ذرت های آلوده چیست؟

به گزارش وبگاه مجوز بازی به نقل از ایسنا، در روزهای اخیر مطلبی در فضای توییتر و بعضی پایگاه های اینترنتی به نقل از محمد حسن آصفری، نماینده مجلس شورای اسلامی منتشر شده که گفته سازمان ملی استاندارد میخواهد با فشار و ⁧ لابی، ذرت ها و کنجاله های فاسد شده ای را که از سال 1397 در بندر دپو شده و در گزارش ها و آزمایش های قبلی همین سازمان تایید نشده است را با وارد کردن سم آفلاتوکسین و آزمایشات تازه وارد چرخه مصرف دام و طیور کند.

اما وحید مرندی مقدم، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران از دغدغه ایشان نسبت به سلامتی مردم قدردانی کرد و در واکنش به این اظهارات توضیح داد: با تکذیب مطالب اسم شده به استحضار ملت شریف ایران می رساند با تمهیدات اتخاذ شده در سازمان ملی استاندارد ایران تا به امروز هیچ ذرت و کنجاله آلوده ای وارد کشور نشده و این سازمان همواره خود را متعهد به حفظ ایمنی و سلامت مردم می داند و به اسم یک سازمان حاکمیتی مقید به رعایت استانداردهای اجباری به ویژه درمورد مواد غذایی است.

وی اضافه کرد: این نماینده اگر مستنداتی درباره اظهاراتش دارد می تواند به این سازمان ارائه کند تا آنالیز و پیگیری لازم انجام گردد.

این اظهارات در حالی مطرح می گردد که کمتر از یک ماه پیش غلامرضا شریعتی، رئیس سازمان ملی استاندارد، به ایسنا گفته بود که احتمالاً با تمهیدات چیده شده مابقی ذرت های آلوده از کشور خارج خواهد شد و دیگر چیزی به اسم ذرت آلوده در کشور نخواهیم داشت.

باز هم ادعا و تکذیب!

اما معین نیست که چرا دوباره بحث ترخیص این محموله و ادعا و تکذیب ها در این رابطه مطرح شده است.

شرایط مشابهی هم در سال گذشته وجود داشت و اصلا شرایط امحا یا مرجوع کردن این محموله ها زمانی برای افکار عمومی اهمیت پیدا کرد که آبان ماه سال گذشته نائب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی - در یک برنامه تلویزیونی گفت که مجموعا 500 هزار تن ذرت در استان خوزستان وجود داشته که از این میزان، 350 هزار تن که استاندارد آن از سوی وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد تایید شده به کشور وارد شده، اما 140 هزار تن از این محموله طبق آزمایش های صورت گرفته آلوده به سم آفلاتوکسین هستند که هنوز در انبار نگهداری می گردد. اما سازمان ملی استاندارد ایران، گمرک و وزارت کشاورزی در بیانیه مشترکی اظهار داشتند که کیفیت و سلامت 350 هزار تن ذرت، قبل از ورود به کشور از سوی سه مرجع نظارتی یعنی سازمان ملی استاندارد ایران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی پایش و تایید شده و سپس مجوزهای لازم برای ترخیص صادر شده است.

ماجرای ذرت های آلوده چه بود؟

ماجرای این ذرت ها مربوط به سال 1395 است که حدود 120 هزار تن ذرت وارد بندر امام (ره) شد و با انجام آزمایش های متعدد از سوی سازمان ملی استاندارد، وجود سم آفلاتوکسین بالا در این محموله اثبات شد و گواهی انطباق برای این محموله صادر نشد. در نهایت سال گذشته نیره پیروزبخت رئیس سابق سازمان ملی استاندارد، اظهار داشت که رئیس جمهوری دستور توقف واردات ذرت های آلوده به کشور و برخورد قضایی با متخلفان را صادر نموده و تکلیف نموده است که اگر این محموله مرجوع نگردد، باید امحا گردد.

سال گذشته حدس هایی درباره تبدیل ذرت ها به الکل هم مطرح شد که به خاتمه نرسید.

دو سال پیش هم سازمان اموال تملیکی اظهار داشت پیش بینی نموده بود که با فروش این ذرت ها به کشورهای غیرهمسایه که امکان برگشت این محموله به ایران کاملا منتفی باشد، حداقل نصف ارز خارج شده برای خرید این محموله ها بار دیگر وارد ایران گردد.

منبع: شفقنا اقتصادی

به "جریان ذرت های آلوده چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جریان ذرت های آلوده چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید