همه ما در شیوع گسترده ویروس کرونا در جامعه مقصریم ، در قله انتقال ویروس قرار داریم

به گزارش وبگاه مجوز بازی، علی اکبر حق دوست استاد اپیدمیولوژی با بیان اینکه همه ما در انتقال گسترده ویروس کرونا مقصریم، تاکید نمود: در حال حاضر در قله انتقال ویروس قرار داریم.

همه ما در شیوع گسترده ویروس کرونا در جامعه مقصریم ، در قله انتقال ویروس قرار داریم

به گزارش خبرنگار ، شکسته شدن رکورد فوتی های ناشی از کرونا امشب 28 مهرماه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با حضور علی اکبر حق دوست اپیدمیولوژیست مورد آنالیز نهاده شد.

حق دوست با اشاره به اینکه شرایط در مورد بیماری کرونا خوب نیست، گفت: در جهان و حتی در کشور ما ایران همه نگران هستیم، بیش از 8 ماه است که با این شرایط خاص و غیر عادی دست و پنجه نرم می کنیم.

او با اشاره به اینکه امروز بیشتر از اینکه بخواهیم به دنبال مقصر باشیم باید دست به دست هم دهیم تا راهکار ای برای این بیماری بیابیم، لذا هیچ کس مبرا نیست، همه ما به درجات مختلف مقصر هستیم.

این اپیدمیولوژیست با اشاره به اینکه از اواسط تابستان به این سو کم کم احساس برطرف خطر و بیخیالی در همه ما رسوخ پیدا کرد، اضافه نمود: دستورالعمل های بهداشتی را باید رعایت کرد، مردم فکر می نمایند که خطر برای دیگران است و برای خودشان نیست و مسئولین هم ممکن است اولویت های دیگری برایشان پررنگ شده باشد لذا هر زمان که نسبت به بیماری بی تفاوت شویم این ویروس بر ما غلبه پیدا می نماید.

حق دوست اظهار کرد: تردد بعضی افراد ناقل در جامعه سبب انتشار ویروس در جامعه می گردد ما اکنون در قله انتقال نهاده شده ایم.

او با انتقاد شدید از دولتمردان و افرادی که در رعایت دستورالعمل های بهداشتی بی توجه هستند، اضافه نمود: هیچ فردی نمی تواند ادعا کند در شیوع این بیماری بی تقصیر بوده است.

حق دوست اظهار کرد: کم شدن ازدحام در محل کار و در محل نقل و انتقال قطعاً سبب کاهش بیماری می گردد به شرط اینکه وقتی کارکنان به سر کار نمی فرایند در منزل بمانند و به معنای واقعی دستورالعمل ها را رعایت نمایند، بنده به عنوان یک اپیدمیولوژیست نظرم این است که هرگونه تجمع در هر شکلی باید از بین رفته و کاهش پیدا کند.

این اپیدمیولوژیست با اشاره به اینکه بزرگترین نقص ما در حال حاضر از عدم هماهنگی کافی است، گفت: هماهنگی بین بخشی باید بیشتر از اینها باشد، هماهنگی بین مردم و مسئولین باید بیشتر گردد اما متاسفانه در این قسمت از مسئله با کندی روبه رو هستیم.

او یادآور شد: هم در ایران و هم در کشورهای دیگر نشان داده شده است که اگر رفتارهای خطرگونه کاهش پیدا کند بیماری بعد از یکی دو هفته کاهش پیدا می نماید و این تنها واقعیتی است که از رفتار ویروس می دانیم، هر زمان که خوب عمل کردیم این ویروس عقب نشینی نموده است.

حق دوست با اشاره به اینکه نقش مردم در این اوضاع بسیار حائز اهمیت است، گفت: متاسفانه رفتارهای مردم مدام در حال تغییر است و نمی توان آنها را پیش بینی کرد، لذا ترس بیجا مضر است، اضطراب، استرس و وسواس بیجا نیز مضر است زیرا سیستم ایمنی بدن را تضعیف می نماید، اصلاً نباید رفتارهای وسواسی داشته باشیم، باید حتماً سعی کنیم عاقلانه رفتار کنیم تا برای خودمان و دیگران خطرساز نباشیم .

او با اشاره به اینکه امروز 337 نفر داغدار هستند، ادامه داد: همه باید فکر کنیم که نزدیکترین عزیزانمان فردا بر روی تخت بیمارستان ها هستند، تک تک ما و تک تک اعضای خانواده باید این احتمال را بدهیم که روزی بر روی تخت بیمارستان قرار خواهیم گرفت و ما با حال نزار نگاه می کنیم و کاری از دستمان بر نمی آید.

حق دوست اعلام کرد: اگر داروی معجزه گری داشتیم آمریکا و کشورهای اروپایی استفاده می کردند، بیشتر از آمریکا کسی بر روی این مسئله خرج ننموده است و آن ها می توانستند مرگ های خودشان را کنترل نمایند.

این اپیدمیولوژیست با اشاره به قدرت سرایت پذیری ویروس اضافه نمود: عمده تغییرات در بروز و آغاز بیماری و حتی مرگ و میر مربوط به رفتار ماست، این ویروس درمان و واکسن ندارد و امید اینکه بتوانیم به زودی و در عرض یک هفته و یک ماه برای ویروس واکسن و یا دارو پیدا کنیم وجود ندارد، مدیریت این بیماری را بدون واکسن و دارو باید یاد بگیریم، آخرین شیوه نامه های بهداشتی جهان در کشور ما هم اجرا می گردد روزی نیست که مقاله ای در این رابطه چاپ نگردد.

او با بیان اینکه در فرانسه، انگلیس و آلمان موج دوم بیماری دو، سه برابر بیشتر از موج اول است، گفت: کاهش حساسیت مردم و مسئولین مسئله ای مختص به ایران نیست، لذا در کل جهان فرایند افزایشی است و به همین دلیل در کشورهایی که خوب توانستند موج را کنترل نمایند دوباره با موج جدید روبرو شدند .

حق دوست با اشاره به اینکه بیماری های تنفسی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در فصل سرما بیشتر شیوع پیدا می نمایند، اضافه نمود: در محیط بسته جریان هوا کاهش پیدا می نماید، در نتیجه شرایط انتقال ویروس افزایش می یابد، خیلی از ویروس ها سرمادوست هستند و بر اثر سرما قدرت سرایتشان افزایش پیدا می نماید، این ویروس همانند سایر ویروس ها احتمالاً در فصل سرما به دلیل کم شدن جریان هوا و بسته شدن فضاها می تواند بیشتر منتقل گردد.

حق دوست اضافه نمود: حتی اگر از فردا دستورالعمل های بهداشتی در عالی ترین سطح انجام گردد، باز هم تا دو سه هفته آینده میزان فوتی ها رقم بالایی خواهد بود.

ریاحی رئیس بیمارستان رسول اکرم (ص) در ادامه با اشاره به اینکه از سه هفته گذشته مراجعه بیماران سرپایی و بستری شدگان بدحال بیشتر شده است، توضیح داد: با تغییر رفتار اجتماعی و فصل ایجاد چنین شرایطی قابل پیش بینی بود.

او با بیان اینکه ویروس کرونا در ماه های گذشته تغییر علائم نداشته، اما تغییر رفتار داشته است، گفت: غافلگیری پزشکان از اتفاقاتی که برای بیماران می افتد بیشتر شده و بیماری ممکن است هنگام مراجعه شواهد خطر نداشته باشد، ولی کمتر از 24 یا 48 ساعت احتیاج به بستری شدن داشته باشد.

شاه عباسی رئیس بیمارستان فیاض بخش در ادامه اضافه نمود: اوضاع نگران نماینده است و در موج سوم شیوع کرونا تعداد مبتلایان و افرادی که در بیمارستان ها بستری می شوند نسبت به موج اول و دوم بیشتر شده است.

او با بیان اینکه با تعدادمراجعان و بستری ها در بیمارستان ها، افزایش آمار فوتی های قابل پیش بینی بود، یادآور شد: شرایط بیمارستان ها و جامعه شرایط خوبی نیست، ضروری است تصمیمات موج اول مجددا اجرا گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "همه ما در شیوع گسترده ویروس کرونا در جامعه مقصریم ، در قله انتقال ویروس قرار داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه ما در شیوع گسترده ویروس کرونا در جامعه مقصریم ، در قله انتقال ویروس قرار داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید