چه جورابی بخریم، چه جورابی نخریم؟

به گزارش وبگاه مجوز بازی، فصل پاییز که می آید سر زدن به فروشگاه های جوراب فروشی حس خوبی را در آدم زنده می نماید. جدا از بحث سلیقه، متخصصان پوست هم در این زمینه، حرف های جالبی برای گفتن دارند. با دکتر مریم یوسفی، متخصص پوست و مو در همین رابطه مصاحبه کرده ایم.

چه جورابی بخریم، چه جورابی نخریم؟

چه جورابی بخریم، چه جورابی نخریم؟

مصاحبه با خانم دکتر مریم یوسفی، متخصص پوست و مو

فصل پاییز که می آید سر زدن به فروشگاه های جوراب فروشی حس خوبی را در آدم زنده می نماید. جدا از بحث سلیقه، متخصصان پوست هم در این زمینه، حرف های جالبی برای گفتن دارند. با دکتر مریم یوسفی، متخصص پوست و مو در همین رابطه مصاحبه کرده ایم.

بهتر است چه جورابی بپوشیم؟

نکته اول این است که افراد باید جوراب متناسب با سایز پای خود را انتخاب نمایند. جوراب های تنگ و گشاد هر دو دردسر آفرین هستند، به طور کلی برترین جنس برای جوراب، نخ است، چرا که جذب رطوبت و عرق پا و تبادل هوا از طریق جوراب نخی، داخل کفش بهتر صورت می گیرد. البته بسته به شرایط، برای مثال در فصل زمستان و در نقاط سردسیر پوشیدن جوراب هایی با جنس گرم تر مانند جوراب های پشمی بهتر است.

آیا جوراب می تواند واکنش های حساسیتی هم ایجاد کند؟

بله، بعضی افراد به جنس خاصی از جوراب حساسیت دارند و به قرمزی و خارش پوست پا دچار می شوند. یعنی علایم اگزمای تماسی آلرژیک پیدا می نمایند. در این موارد، پزشک متخصص پوست با تماشا علایم اگزما در پوست پا و شک به آلرژی تماسی، می تواند به یاری بعضی آزمایش ها این شک را به یقین تبدیل کند. البته گاهی، آلرژی پوستی فرد ناشی از رنگ پارچه است و ربطی به جنس آن ندارد. شایع ترین حالت آلرژی در این موارد، حساسیت به جنس کفش است. برای مثال، در فردی که به چرم حساسیت دارد، با پوشیدن کفش چرمی و به مجرد خیس شدن جوراب در اثر عرق کردن و تماس پوست با آلرژن مورد نظر (چرم) از طریق رطوبت کفش و جوراب علایم حساسیت مانند خارش، قرمزی و گاه تاول و ترشح مایعات از پوست پا رخ می دهد.

کلا در محیط خانه، بهتر است پابرهنه راه برویم یا با جوراب؟

جوراب، پوست پا را از محیط آلوده اطراف تاحد قابل ملاحظه ای جدا می نماید. بیماری های پوستی متعددی می توانند در اثر تماس پوست برهنه پا با زمین آلوده یا کفش و دمپایی آلوده منتقل شوند. برای مثال، زگیل های کف پا از طریق ویروسی ایجاد می گردد که می تواند از یک پا به پای دیگر در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی منتقل گردد. بعلاوه قارچ های کف پا و لای انگشتان پا می توانند در صورت راه رفتن فرد در محیط آلوده، بدون جوراب و پای برهنه از فردی فرد دیگر منتقل گردد.

درباره جوراب مناسب بچه ها چه پیشنهادی دارید؟

پوست بچه ها نسبت به بزرگسالان حساس تر است. بنابراین توصیه می کنیم که در اطفال از جوراب های نخی استفاده گردد تا امکان مسائل حساسیتی به حداقل برسد. گرم نگه داشتن پای بچه ها به ویژه هنگامی که آغاز به راه رفتن می نمایند، اهمیت خاصی دارد. جوراب در آنها می تواند از خراشیدگی، ساییدگی و بریدگی تا حدی جلوگیری و محافظت به عمل آورد.

به نظر شما، در چه شرایطی باید از جوراب استفاده گردد؟

توصیه می گردد که در محیط هایی که افراد متعددی تردد می نمایند (مانند مسجد و سالن های ورزشی) از جوراب استفاده گردد، تا امکان اکتساب بیماری های پوستی کف پا به حداقل برسد. از نظر بهداشتی بهتر است هنگام پوشیدن کفش ها و خروج از منزل جوراب مناسب به پا کنیم. در منزل در صورت استفاده از دمپایی های روفرشی شخصی، احتیاجی به استفاده از جوراب نیست. قابل ذکر است هنگامی که در سرانجام کارهای روزانه به خانه برمی گردیم، جوراب های خود را شسته و خشک کنیم و برای استفاده روز بعد آماده کنیم. این کار به برطرف خستگی پاها و به بهداشت آنها یاری می نماید.

خیلی ها عادت دارند بدون جوراب بخوابند. نظرتان در این مورد چیست؟

به طور کلی بدون پوشش بودن پاها، امکان تبادلات هوا و دما را در پوست پا بیشتر می نماید و احساس آرامش می دهد، این در حالی است که بعضی از افراد از سرد بودن پاها رنج می برند و به ویژه در فصل سرما احتیاج دارند که با جوراب مناسب بخوابند، در رابطه با این افراد و کسانی که مبتلا به بیماری هایی مانند اسکلرودرمی هستند، پوشیدن جوراب در فصل سرما در خواب و بیداری ضروری است ضمن اینکه در افراد دیابتی بر پوشیدن جوراب مناسب تاکید می گردد، چرا که جوراب در افراد دیابتی که اختلال حس پا دارند تا حد زیادی از بریدگی های ناخواسته و زخم شدن پا جلوگیری به عمل می آورد.

چه جنس جورابی بخریم؟

جوراب ها از مواد اولیه متنوعی از جمله پنبه، پشم، نایلون، پلی استر، آکریلیک و... بافته می شوند. رنگ جوراب ها هم فرق دارد و به سلیقه طراحان بستگی دارد. گاهی اوقات هنر در ساخت جوراب ها دخیل می گردد و ظاهری زیبا به جوراب ها می بخشد. به هر حال امروزه برای افراد در گروه های سنی مختلف، جوراب های ویژه ای برای ورزش، بازی و همین طور جوراب هایی مخصوص فصل سرما و... وجود دارد.

این 6 توصیه را جدی بگیرید

1 در پی جوراب هایی باشید که کف آن الیاف ضخیم تری داشته باشد تا هنگام راه رفتن فشار کمتری به پای شما وارد گردد و جوراب تان عمر بیشتری کند.

2 به سایز جوراب توجه کنید. جوراب ها میزان و شکل متفاوتی دارند. با وجود اینکه ممکن است فروشنده به شما بگوید جوراب اش فری سایز است، این احتمال وجود دارد که به میزان پای شما کش نیاید.

3 الیاف جوراب باید متراکم باشند. در این صورت جوراب رطوبت بیشتری را جذب می نماید و دوام بیشتری خواهد داشت.

4 جورابی خریداری کنید که در برابر سایش مقاوم باشد یا به راحتی از پا درنیاید. البته خرید جوراب به تجربه کافی احتیاج دارد و شاید لازم باشد که برای تبدیل شدن به یک خریدار خوب، چند بار روش آزمون و خطا را تجربه کنید.

5 جوراب های ارزانی را که بدون سایز (فری سایز) هستند، نخرید. این جوراب ها دوام زیادی ندارند و گاهی اوقات به علت تنگ بودن، برای پاها ایجاد مشکل می نمایند.

6 بدون جوراب، کفش نپوشید. پاهای خیس از عرق، داخل کفش های چرمی باعث مرطوب شدن لایه های درونی کفش و افزایش رشد باکتری ها می گردد و بیماری های قارچی، زگیل و... در پاها به وجود می آید.

منبع: http://www.salamat.com

ae

منبع: راسخون

به "چه جورابی بخریم، چه جورابی نخریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه جورابی بخریم، چه جورابی نخریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید