ترامپ عرصه های تقابل با سازمان جهانی بهداشت را گسترش می دهد

به گزارش وبگاه مجوز بازی، یک روزنامه آمریکایی نوشت دولت آمریکا میخواهد یاری هایش به سازمان جهانی بهداشت را به طور کامل قطع نموده و این مبالغ را به شرکت های خصوصی و نهادهایی موازی با این سازمان بین المللی پرداخت کند.

ترامپ عرصه های تقابل با سازمان جهانی بهداشت را گسترش می دهد

به گزارش گروه بین الملل وبگاه مجوز بازی، دولت آمریکا در صدد است، عرصه های تقابل با سازمان دنیای بهداشت را از قطع موقت یاری های اقتصادی به اقداماتی جدی تر سوق دهد.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات آگاه، دوناد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و دستیاران ارشد وی، پشت درهای کاخ سفید در حال ایجاد جبهه هایی جدید برای مقابله با این نهاد بین المللی هستند.

ترامپ هفته گذشته اعلام نمود یاری های دولت آمریکا به سازمان دنیای بهداشت را به مدت 60 روز تعلیق نموده است اما گام های بعدی که مقامات کاخ سفید در نظر دارند چیزی فراتر از تعلیق موقت یاری های اقتصادی است.

وزرات امور خارجه آمریکا از روز شنبه ارجاع به گزارش های سازمان دنیای بهداشت را متوقف نموده و مایک پامپئو وزیر امور خارجه به کارکنانش دستور داده است درخصوص شرکت های آمریکایی که پیش تر به وسیله سازمان دنیای بهداشت مورد حمایت قرار می گرفتند، واسطه را کنار بزنند.

به گفته مقامات آمریکایی اکنون دولت در کوشش است بودجه های سازمان دنیای بهداشت را به سازمان های غیردولتی فعال در زمینه بهداشت عمومی تخصیص دهد.

در یادداشتی که برای کارکنان وزارت امور خارجه آمریکا ارسال شده ، آمده است: آقای وزیر از وزارت امور خارجه و آژانس توسعه بین المللی درخواست نموده است در برنامه های مربوط به یاری های خارجی، مجریان دیگری را به عنوان جایگزین سازمان دنیای بهداشت قرار دهند.

به گفته کارشناسانی که یادداشت وزارت امور خارجه را مشاهده نموده و اقدامات دولت آمریکا را دنبال می نمایند، این کوشش های ترامپ می توانند آسیب هایی جدی تر از تعلیق یاری های اقتصادی ایجاد نمایند.

پامپئو در مصاحبه ای با شبکه فاکس نیوز گفت، آمریکا در سال 2019 مبلغ 553 میلیون دلار به سازمان دنیای بهداشت یاری نموده است و ممکن است در آینده تمام یاری هایش به این سازمان را کاملاً قطع کند.

به گفته دو مقام آمریکایی، پامپئو در بحث های خصوصی با دیگر مقامات کاخ سفید، ایجاد ساختارهای موازی با سازمان دنیای بهداشت را مطرح نموده است.

از سوی دیگر مقامات اروپایی به واشنگتن پست گفتند، دولت ترامپ در شورای امنیت سازمان ملل صدور قطعنامه ای درخصوص پاسخ به بحران سلامت را که فرانسه مطرح نموده بود به تعویق انداخت زیرا در آن بر حمایت از سازمان دنیای بهداشت اشاره شده بود.

همچنین تقابل آمریکا با سازمان دنیای بهداشت مانع از صدور بیانیه مشترک همه گیری ویروس کرونا در نشست مجازی وزرای بهداشت گروه 20 شد.

واشنگتن پست متن تماس یکی از مقامات کاخ سفید را به دست آورده است که در آن بدون ارائه مدرک، مدعی شده است کارکنان سازمان دنیای بهداشت مکرراً به سفرهای تجملاتی می فرایند.

ترامپ مدعی است اگر سازمان دنیای بهداشت کارش را درست انجام داده بود ویروس کرونا در آمریکا قربانیان بسیار اندکی داشت و از این طریق کوشش می نماید کوتاهی های دولت خود در مهار این بیماری را مخفی کند.

این در حالی است که مدیرکل سازمان دنیای بهداشت از اواخر ماه ژانویه (بهمن) تقریباً همه روزه در نشست های خبری شرکت نموده و به رهبران کشورهای دنیا درخصوص شیوع این ویروس و بسته شدن دریچه فرصت برای جلوگیری از انتشار آن هشدار داده بود.

به گفته مقامات آمریکایی و دولت های اروپایی، قطع یاری های سازمان دنیای بهداشت و اختصاص آن به شرکت ها و سازمان های موازی در میانه بحران شیوع کرونا کاری بسیار خطرناک است و وسط مسابقه نباید اسب را عوض کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

به "ترامپ عرصه های تقابل با سازمان جهانی بهداشت را گسترش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ عرصه های تقابل با سازمان جهانی بهداشت را گسترش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید