معرفی بسباسه و خواص درمانی آن

به گزارش وبگاه مجوز بازی، جدارِ نازکِ خُشبیِ توریِ خارجیِ هسته جوزبویا در طب سنتی، بسباسه نامیده می گردد و به فرانسوی Macis و به انگلیسی Mace نامیده شده است.

معرفی بسباسه و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

جدارِ نازکِ خُشبیِ توریِ خارجیِ هسته جوزبویا در طب سنتی، بسباسه نامیده می گردد و به فرانسوی Macis و به انگلیسی Mace نامیده شده است.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک است.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در بسباسه:

اسانس روغنی فرّار در آن تشخیص داده شده است که دارای ماده ای سمّی به نام میریستی سین می باشد.

نحوه مصرف بسباسه:

به طور معمول به صورت دم نموده یا پودر شده استفاده می نمایند و در طب سنتی برای درمان بیماری ها نحوه و اندازه مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می نماید.

بیشتر بخوانید: منافع بسباسه (میس)

خواص درمانی:

ضد نفخ و تحلیل برنده گازهای معده و روده، قابض و قطع نماینده اسهال های کهنه، تقویت نماینده قوه باه و مولد اسپرم، بازنماینده گرفتگی ها و انسداد عروق و خشک نماینده رطوبت های سینه و ریه، تقویت نماینده کبد و مقوی معده، خوشبو نماینده دهان و آرام بخش، مقوی رحم و هضم نماینده، انزال نماینده زودرس (باعث انزال اشخاصی می گردد که دور ارضاء می شوند) و مقوی قلب می باشد. ضمناً برای تکرار ادرار که در اثر رطوبت و برودت حاصل می گردد، درد معده، خونریزی از سینه و زخم روده ها هم مفید است. در استعمال خارجی پودر شده بسباسه مخلوط با عسل چنانچه در حمام به پشت خانم های باردار که زمان زایمان آنها نزدیک است و یا خانم هایی که زایمان انجام داده اند مالیده گردد مسکن دردهای موضعی در آنها می باشد. علاوه بر خواص درمانی ذکر شده در فرمول برخی از فرآورده های دارویی هم کاربرد دارد.

تذکر:

زیاده روی و مصرف بیش از حد مجاز آن برای کبد مضر است.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی بسباسه و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی بسباسه و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید