نمایشگاه گردشگری تهران؛ سودای احیای توریسم و صنایع دستی

به گزارش وبگاه مجوز بازی، پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی وپنجمین نمایشگاه صنایع دستی تهران با شعار ایران تماشایی و با هدف جبران رکود ناشی از کرونا افتتاح شد.

نمایشگاه گردشگری تهران؛ سودای احیای توریسم و صنایع دستی

پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی وپنجمین نمایشگاه صنایع دستی تهران صبح روز شنبه، نهم بهمن 1400، با حضور سید عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مدیران و مسئولان این وزارت خانه و جمعی از مقامات کشوری و لشکری، در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرد.

نمایشگاه امسال در فضایی به وسعت 28 هزار مترمربع و در 10 سالن برگزار می شود و در مقایسه با نمایشگاه سال گذشته، 2/5 برابر افزایش دارد. سالن های 35، 38، 38A، 38B، 41، 31A، 31B مخصوص گردشگری است و در سالن های خلیج فارس و 35 نیز محصولات صنایع دستی عرضه شده است. طبق گفته وزیر میراث فرهنگی در مراسم افتتاحیه، نمایشگاه گردشگری تهران هم طراز با نمایشگاه گردشگری فیتور اسپانیا است.

مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته

نمایشگاه گردشگری سال 1400 با حضور عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معاونان و جمعی از مسئولان برگزار گشت. وزیر میراث فرهنگی و هیئت همراه در ابتدا از تعدادی از سالن ها بازدید کرده و سپس با حضور در سالن همایش خلیج فارس، مراسم سخنرانی افتتاحیه برگزار گشت.

در این مراسم علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، واکسیناسیون عمومی را فرصتی برای احیای گردشگری دانست و در ادامه شرح داد:

کرونا آسیب های زیادی به صنعت گردشگری زده است و جبران خسارات آن کمک و همکمک همه ارکان کشور را می طلبد. صنعت گردشگری از ابتدای شیوع کرونا بیشترین مراقبت ها را انجام داده و لازمه رونق بیشتر، رعایت کامل تر همین فرایند مراقبت است و وزارت میراث فرهنگی به عنوان دستگاه پیشگام. دستورالعمل های نظارت را ابلاغ کرده است.

وی گفت:

در این دوره نمایشگاه پروتکل های ویژه برای حاضران و بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است.

شالبافیان گفت:

به منظور تعامل هر دو حوزه گردشگری و صنایع دستی، این نمایشگاه به صورت مشترک برگزار گشت. در حوزه صنایع دستی تسهیلات و امکانات برای هنرمندان شهرها و روستاهای صنایع دستی ملی و جهانی، بخشی برای هنرمندان و نام آوران و همچنین غرفه هایی برای هنرمندان استان های کمتر برخوردار فراهم شده است.

وی گفت:

غرفه های استانی به عنوان واحدی از کل همه ظرفیت های استانی را در سه حوزه تخصصی به نمایش می گذارند و تلاش شده است ظرفیت های گونه های مختلف گردشگری (سلامت، خوراک، مذهبی و...) نیز معرفی شود.

البته برگزاری نمایشگاه با وجود اعلام وزارت بهداشت مبنی بر آغاز پیک ششم کرونا با سویه اومیکرون در کشور، خود محل اعراب دارد.

گفتنی است ضرغامی افتتاح رسمی نخستین رویداد مهم دوره صدارتش را به پویا محمدیان، معاون صنایع دستی این وزارت خانه سپرد.

از دیگر نکته های جالب توجه مراسم افتتاحیه رژه خودروهای قدیمی بود. این رژه از طریق 30 خودرو کمیاب، فاقد رنگ و قدیمی از سراسر کشور در مدل ها و رنگ های متنوع متعلق به دهه 40 و 50 شمسی با حضور محمدحسین صوفی، مدیر عامل کانون اتومبیل رانی و جهان گردی، از محل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آغاز و تا نمایشگاه بین المللی تهران برگزار گشت.

گفتنی است کانون جهانگردی و اتومبیل رانی که یکی از شرکت های زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و متولی کاپوتاژ و صدور گواهی نامه بین المللی محسوب می شود، به مناسبت برگزاری نمایشگاه، تخفیف 50 درصدی برای صدور و تمدید گواهی نامه بین المللی و کارت اشتراک امداد خودرو به بازدیدکنندگان ارائه می دهد.

گردشگری خوراک

یکی از بخش های تازه نمایشگاه امسال، تخصیص سالنی به گردشگری خوراک محسوب می شود که هدف آن عرضه سوغات خوراکی استان ها به بازدیدکنندگان است. در ورودی سالن نیز غرفه اختصاصی کباب بناب جلب توجه می کند که چندی پیش وزیر گردشگری در دفتر کار خود اقدام به رونمایی از آن کرد و آن را رقیب مک دونالد دانست. گفتنی است در سال 1394، کباب بناب در فهرست آثار معنوی به ثبت ملی رسیده است.

البته این اقدام ارزشمند نیز به دلیل عدم پیش بینی امکانات مناسب و پخش بو و دود ناشی از طبخ کباب و نیز صرف آن در غرفه ورودی از طریق بازدیدکنندگان، فضایی ناخوشایند را در سالن ایجاد کرده است. حضور یکی از برندهای غذایی مدرن در میان غرفه های سوغات نیز ناهمگون با فضا و حال و هوای نمایشگاه است.

حضور پررنگ صنایع دستی

از نکته های مثبت پانزدهمین نمایشگاه گردشگری می توان به حضور پررنگ فعالان صنایع دستی اشاره کرد. بخشی که در دو سال گذشته با وجود اعطای تسهیلات، دچار بیشترین رکود و آسیب شده است و نمایشگاه کنونی می تواند فرصتی را برای فعالان آن فراهم کند.

نشست ها و پنل های تخصصی

خوشبختانه در نمایشگاه گردشگری امسال فضایی مجزا برای برگزاری نشست های B to B در نظر گرفته شده است. همچنین 6 کارگاه های تخصصی با موضوع های آینده پژوهی در صنعت گردشگری، اهمیت گردشگری موضوعی، ظرفیت ثبت های جهانی بر توسعه گردشگری مقصدها و اصول و فنون مذاکره در گردشگری و سه کارگاه نگاهی تحلیلی به اصول ارزیابی تاسیسات گردشگری ایران، بهترین بسته سفر برای گردشگران چینی، طب ایرانی به عنوان یک روش پیشگیرانه در بیماری ها قابل عرضه و بررسی هفت رکن اساسی در گردشگری الکترونیک، در محل سالن اجتماعات خلیج فارس از ساعت 15 تا 17 برگزار می شود.

زمان برگزاری نمایشگاه

نمایشگاه گردشگری سال 1400 در تاریخ 9 تا 12 بهمن ماه 1400 از ساعت 9 صبح تا 17 بعد از ظهر در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران دایر است. فرصتی که می تواند با توجه به نزدیکی تعطیلات نوروزی برای فعالان این حوزه جهت جبران خسارت های ناشی از رکود دو ساله گردشگری مغتنم باشد؛ در حالی که اغلب شرکت کنندگان از زمان بندی نامناسب برگزاری در روزهای ابتدایی هفته و عدم امکان حضور اکثریتی مردم با توجه به تقارن ساعت کاری نمایشگاه با ساعت کاری اداره ها و شرکت ها ابراز نارضایتی داشتند. بازدیدکنندگان عمومی که از دو سال قبل به دلیل شیوع کرونا فرصت حضور در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران را نداشته اند.

مسائل نمایشگاه گردشگری

یکی از مسائل مشهود در نمایشگاه گردشگری 1400 نبود آمادگی بود که متاسفانه هر سال تکرار می شود؛ عدم برنامه ریزی دقیق از تعویق مراسم افتتاحیه تا چیدمان ناقص غرفه ها در روز نخست کاملا مشهود بود؛ به طوری که برخی از غرفه ها حتی از روشنایی کافی برخوردار نبودند و برخی نیز در میانه های روز اقدام له انتقال لوازم به غرفه ها و حتی سیاه چادر داخل محوطه می کردند.

همچنین، اجرای پایکوبی ها و موسیقی شاد محلی در داخل سالن ها مخل مذاکرات و گفت وگوهای شرکت های گردشگری و اصحاب رسانه است؛ هرچند که جزو پرمخاطب ترین بخش های نمایشگاه گردشگری شناخته می شود.

در حالی که نمایشگاه گردشگری مهم ترین رویداد صنعت توریسم ایران برای تعامل فعالان این حوزه، جذب سرمایه و... محسوب می شود، انتظار می رود تا برنامه ریزی دقیق و کاملی برای رشد هرچه بهتر حوزه گردشگری انجام بگیرد.

منبع: کجارو

به "نمایشگاه گردشگری تهران؛ سودای احیای توریسم و صنایع دستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه گردشگری تهران؛ سودای احیای توریسم و صنایع دستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید