همکاری با ونزوئلا بر مبنای بازار و احتیاج محوری شکل می گیرد

به گزارش وبگاه مجوز بازی به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی فیروزآبادی با گابریلا خیمنس وزیر علوم ونزوئلا ملاقات و در مورد توسعه همکاری های علمی، فناورانه و بازارمحور دو کشور گفت وگو کرد.

همکاری با ونزوئلا بر مبنای بازار و احتیاج محوری شکل می گیرد

روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، با اشاره به نقش محوری این معاونت در تحول دستگاه ها و هماهنگی به منظور توسعه و رونق اقتصاد دانش بنیان و فناوری احتیاج محور گفت: معاونت علمی و فناوری طی سال های اخیر در ایران، نقشی مهم و راهبردی را برای توسعه علم و فناوری ایفا نموده است و با توجه به اهمیت و جایگاه اقتصاد در این حوزه، دولت سکان داری و توسعه اقتصاد دانش بنیان را نیز به این معاونت محول نموده است.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به وجود ظرفیت های گسترده تعامل و همکاری فناوری و بازارمبنا میان ایران و ونزوئلا، بیان کرد: آشنایی ونزوئلا با توانمندی های دانشی و فناورانه ایران همانند پژوهشگاه رویان، مایه خرسندی و زمینه ساز افزایش همکاری های فناورانه است. من پیش از مسولیت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، رئیس جهاد دانشگاهی بودم که موسسه رویان زیرمجموعه آن فعالیت دارد. این موسسه ضمن آن که از توان علمی بالا و ظرفیت های پژوهشی بسیار خوبی در زمینه ناباروری برخوردار است، توانمندی های خود را در درمان ناباروری به اثبات رسانده است. در ایران موسسات و مراکز دانش بنیان متعددی وجود دارد که می تواند زمینه ساز همکاری های ایران و ونزوئلا باشد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، با بیان این که ونزوئلا یک کشور ثروتمند از حیث منابع طبیعی و نیروی انسانی است، بیان کرد: علاقه مندیم در حوزه های کلان همانند سلول های بنیادی، نانوفناوری، زیست فناوری، کشاورزی و دامداری و سایر حوزه های راهبردی، همکاری داشته باشیم.

وی با اشاره به پررنگ شدن نقش و جایگاه شرکت های دانش بنیان در اقتصاد ایران اضافه نمود: خوشبختانه شرکت های دانش بنیان به مرحله و جایگاهی دست یافته اند که نقش و تاثیرگذاری آنان در اقتصاد، اجتناب ناپذیر است و با توجه به دوستی و همکاری دیرینه دو کشور، تعامل بر محور شرکت های دانش بنیان می تواند نقش مهمی در توسعه پایدار دو کشور ایفا نماید.

دهقانی فیروزآبادی، با بیان این که هماهنگی و تعامل میان دستگاه های اجرایی و وزارتخانه ها برای همکاری های فناورانه امری لازم است، گفت: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در دوره تازه فعالیت های خود، بر ایجاد هماهنگی و توسعه همکاری میان وزارتخانه ها و دستگاه ها برای انجام نقش و وظایفشان در اقتصاد دانش بنیان تأکید و اهتمام دارد. اقتصاد دانش بنیان امری است که در هماهنگی و هم افزایی میان وزارتخانه ها و دستگاه ها به توسعه واقعی خود می رسد.

نقش بازارمحوری خانه های نوآوری و فناوری

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، با اشاره به ضرورت نقش آفرینی احتیاجمحور و مبتنی بر بازار خانه های نوآوری و فناوری از جمله در کشور ونزوئلا بیان کرد: یک مساله مهم و محورهای همکاری ایران و ونزوئلا، خانه فناوری و نوآوری ایران در ونزوئلا است. در این خانه باید رویکرد احتیاج محوری و شناخت احتیاج بازار در اولویت قرار بگیرد. اگرچه در آغاز همکاری، رویکرد عرضه محور می تواند آغازی برای همکاری ها باشد، اما همکاری پایدار و توسعه واقعی، هنگامی شکل می گیرد که شناخت بازار و احتیاجها از کشورها محقق گردد.

دهقانی فیروزآبادی با تأکید بر این که خانه نوآوری نباید محلی صرفاً برای نمایش دستاوردها و محصولات باشد، بیان کرد: ما باید در خانه نوآوری متخصصان مقیم داشته باشیم که مانند رایزنان فرهنگی، نقش رایزنان علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان را ایفا نمایند.

ایجاد احتیاجهای واقعی و فرصت های واقعی

وی با اشاره به حضور رایزنان فناوری و اقتصاد دانش بنیان در ونزوئلا، بیان کرد: اگر نیروهای متخصص در ونزوئلا مقیم باشند و بتوانند ارتباطی با صنایع و احتیاجهای آن کشور بگیرند، احتیاجها به صورت واقعی تری شناسایی شده و فرصت های واقعی تری برای همکاری فراهم خواهد شد.این نوع نگرش موجب می گردد فرصت های همکاری به صورت اتوماتیک شکل بگیرد و احتیاج چندانی برای مداخله دولت ها نخواهد بود. بنابراین تقاضا دارم فرصت برای اقامت متخصصان و ایجاد زمینه ارتباطات با صنایع فراهم گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "همکاری با ونزوئلا بر مبنای بازار و احتیاج محوری شکل می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری با ونزوئلا بر مبنای بازار و احتیاج محوری شکل می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید