هیوندای از طرح مفهومی خودران ماژولار AV pod رونمایی کرد
به گزارش وبگاه مجوز بازی، هیوندای در نمایشگاه CES 2022 از طرح های مفهومی آینده نگرانه ای رونمایی کرد که بر پایه فناوری رباتیک ماژولار ساخته خواهند شد و در همه سطوح حمل ونقل فعالیت خواهند کرد.
منظره هیوندای برای آینده حمل ونقل یک دنیای ماژولار است. در نمایشگاه CES 2022 این شرکت خودرو و رباتیک کره ای مجموعه ای از وسایل نقلیه مفهومی جابه جایی و ربات های حمل ونقل را معرفی کرد که بر اساس ایده های پلاگ اند درایو (Plug and Drive) و درایو اند لیفت (Drive and Lift) شکل گرفته اند.
معمولا هر سال می توان از هیوندای انتظار داشت که عجیب ترین و هیجان انگیزترین انواع حمل ونقل آینده را به CES بیاورد. در سال 2019 این ایده مفهومی، الویت (Elevate) بود. در نمایشگاه CES 2020 هم کانسپت جابه جایی هوایی شهری اس-ای1 (S-A1 Urban Air Mobility) را به نمایش گذاشت و دوباره منظره تازه هیوندای از آینده را نشان داد.
سال جاری بیشتر طرح های مفهومی تازه حمل ونقل هیوندای، پیرامون ماژول Plug and Drive یا PnD ساخته شده اند. یک کپسول الکتریکی که حرکت 360 درجه، موتورهای الکتریکی، ترمزها، یک چرخ 14 سانتی متری با لاستیک های بدون باد و حسگرهای لیدار و دوربین را در یک پکیج ماژولار ادغام می نماید. مجموعه ای که می تواند برای طیف گسترده ای از وسایل نقلیه و ربات های حمل بار استفاده گردد.
برای نمونه، قرار دادن چهار عدد از این کپسول ها درون یک پایه نگهداری مشترک، یک وسیله حمل ونقل لجستیکی PnD ایجاد می نماید که می تواند برای تحویل بار استفاده گردد. هیوندای حتی نمونه ای را ارائه می نماید که می تواند یک ربات سگ بوستون داینامیکس (Boston Dynamics Spot) را برای حمل بسته ها در آخرین مرحله توزیع یا مکان هایی که PnD Logistics نمی تواند به آنجا برود، مانند پله های ساختمان، مستقر کند.
یکی از جالب ترین کاربردهای بالقوه ماژول های PnD هیوندای کابین جابه جایی شخصی PnD Personal است که شامل یک کابین تک جایگاه و شفاف برای جابه جایی افرادی با تحرک کم به اطراف است. این مابین شفاف متحرک که بر اساس ماژول های PnD اتوماتیک توسعه می یابد، باید قابلیت عملکرد خودران را هم داشته باشد اما برای کنترل دستی از جوی استیک هم بهره می برد.
هیوندای امیدوار است که این کپسول های حرکتی به سیستم آسانسور ساختمان متصل شوند، در کنار عابران پیاده در شهر حرکت نمایند و در شاتل های مادر بزرگ تر قرار بگیرند که به چندین کپسول امکان می دهد به عنوان یک گروه جابه جا شوند. به نوعی مانند اتوبوس اما کوچک تر و با این تفاوت که مسافران هر کدام کپسول مخصوص خودشان را دارند.
به نظر می رسد که هر طرح مفهومی شاتل مادر، هشت کپسول را در خود نگه می دارد و به صورت خودران در مسافت های طولانی تر و با سرعت های بالاتر نسبت به هر کپسول مجزا، جابه جا می گردد. شاتل بر پایه چهار ماژول PnD حرکت می نماید که بزرگ تر و قدرتمندتر از ماژول های روی کپسول های حرکتی انفرادی هستند اما همچنان همان امکان حرکت 360 درجه به هر سو را دارند که مانورپذیری را افزایش می دهد.
یکی دیگر از کاربردهای بالقوه ماژول های PnD بزرگ تر فضاهای متحرک هدفمند مانند طرح مفهومی بیمارستان متحرک (Hospital Mobility) است؛ یک بیمارستان یا مرکز درمانی که می تواند در مکان های اضطراری بزرگ مانند نزدیکی محل زمین لرزه یا آتش سوزی مستقر گردد.
برای نیازهای اورژانسی بسیار بزرگ چندین Hospital Mobility می توانند به هم متصل شوند تا یک واحد بیمارستانی بزرگ تر را تشکیل دهند و پزشکان بتوانند برای خدمت به تعداد بیشتری از بیماران در آن ها مستقر شوند. از دیگر کاربردهای این واحدهای ماژولار می توان به دسته ای از کامیون های مواد غذایی مجهز به PnD اشاره نمود که می توانند در طول مدت یک جشنواره فعالیت داشته باشند.
ماژول های PnD بعلاوه ستون فقرات طرح مفهومی L7 را تشکیل می دهند، یک پلتفرم ریزمتحرک الکتریکی دیگر از این شرکت که امکان مقیاس پذیری خواهد داشت. L7 از ماژول های PnD بزرگ تر است و از ماژول های 30 سانتی متری در هر گوشه از یک پلتفرم لگو-مانند استفاده می نماید. این سیستم را می توان طوری پیکربندی کرد که یک جایگاه تکی را در خود جای دهد که برای سهولت دسترسی به اطراف می چرخد یا به یک طرح اسکیت برد کشیده تبدیل کرد که می تواند بسته ها یا تجهیزات را حمل کند.
علاوه بر زیست بوم PnD، هیوندای بعلاوه سیستم حرکتی ماژولار Drive and Lift را به نمایش گذاشت. سامانه DnL هم مانند PnD سیستم های رانندگی، فرمان و ترمز را در یک واحد با هم یکپارچه نموده است اما این پکیج در انتهای یک بازوی چرخشی قرار می دهد که به هر چرخ امکان می دهد به طور مستقل جابه جا گردد. این موضوع فعالیت هایی مانند خم شدن به اطراف برای پایدار نگه داشتن بار در پیچ های تند یا در سطوح کاملا ناهموار روی دست اندازها و حتی بالا رفتن از پله ها را ممکن می سازد.
هیوندای در پی کاربردهای سرنشین دار و بدون سرنشین برای DnL است. اولین نمونه MobED نام دارد؛ یک ربات راهنما با عرض 60 سانتی متر و طول 70 سانتی متر که بر پایه یک باتری 2 کیلووات ساعتی ساخته شده و با نمایشگر تبلت-مانند روی بازوی مفصلی خود، می تواند به عنوان راهنمای تور یا ربات حضور از راه دور عمل کند.
باید توجه داشت که هیوندای هم مانند بسیاری از غول های دنیای فناوری در حال کندوکاو در دنیای عجیب متاورس است و می خواهد از قابلیت های رباتیک خود در این زمینه استفاده کند.
عکس ها: طرح مفهومی فناوری حمل ونقل ماژولار هیوندای
Credit: Hyundai
منبع: Roadhshow
منبع: دیجیکالا مگ