کشاورزان هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند، کاهش 53 درصدی بارش نسبت به سال قبل

به گزارش وبگاه مجوز بازی، مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی، کشاورزان هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند تا مسئله ای برای فراوری رخ ندهد.

کشاورزان هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند، کاهش 53 درصدی بارش نسبت به سال قبل

مسعود حقیقت مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار ، با اشاره به آسمان صاف و جو پایدار در بیشتر نقاط کشور اظهار کرد: طی سه روز آینده در بیشتر منطقه ها کشور آسمان صاف و جو پایدار است و همیشه فرایند کند تدریجی افزایش دما در بیشتر نقاط کشور وجود دارد.

وی اضافه کرد: طی روزهای آینده در بیشتر منطقه ها نوار شرقی کشور در شمال سیستان و بلوچستان و منطقه زابل وزش باد شدید همراه با خیزش گرد و خاک وجود دارد که این امر کاهش کیفیت هوا را در پی دارد.

حقیقت ادامه داد: در بعضی منطقه ها سواحل دریای خزر، خراسان شمالی، شمال غرب و شمال کشور بارش پراکنده خواهیم داشت.در منطقه های از کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان رگبار باران، رعد برق و وزش باد شدید موقت پیش بینی می گردد.

این مقام مسئول در توصیه ای به کشاورزان بیان نمود: با توجه به شرایط جوی سرشاخه کاری، هرس سبز در تاکستان ها، پیوند درختان پسته در استان خراسان شمالی و آبیاری سبک مزارع پنبه به کشاورزان توصیه می گردد، بعلاوه کاشت پنبه بلافاصله بعد از برداشت گندم و کلزا در استان گلستان انجام گردد.

به گفته وی، مبارزه با زنجره خرما و کنه گردآلود سوسک سرخرطومی خرما در نخیلات منطقه ها شرقی و جنوبی استان کرمان و استفاده از تله های نوری جهت مبارزه با سن انجام گردد.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه ای دیگر به باغداران بیان نمود: با توجه به پیش بینی وزش بادهای گرم در استان هرمزگان به منظور جلوگیری از بیماری لکه مستطیلی خرما، آبیاری نخیلات در ساعات اولیه صبح توصیه می گردد.

حقیقت درباره آخرین شرایط بارش کشور گفت: بنابر آخرین آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال زراعی 129.6 میلی متر، مدت مشابه سال قبل 276.4 میلی متر و دوره بلندمدت 221.5 میلی متر بوده است که این امر کاهش 53.1 درصدی بارش نسبت به سال قبل و 41.5 درصدی دوره بلندمدت را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری انواع خشکسالی ها را در استان های مختلف داریم، گفت: خشکسالی انواع و اقسام مختلف همانند ضعیف، میانه، شدید و بسیار شدید دارد که با این وجود مدیریت کشت بهاره امری لازم است.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی با بیان اینکه بارش چندانی در تابستان نداریم، گفت: نقشه های پیش یابی اقلیم شناسی نشان می دهد که بارش ها تا حدود 6 تیر در بیشتر منطقه ها کشور در حد صفر است و تنها بارش های محدودی در نیمه غربی خزر تا شمال غرب پیش بینی می گردد .

وی در انتها درباره آخرین شرایط دما توضیح داد: مدل ها نشان می دهد که دما طی ماه های آینده نرمال و بیش از نرمال است و به طور کلی ذات تابستان با گرما همراه است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "کشاورزان هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند، کاهش 53 درصدی بارش نسبت به سال قبل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشاورزان هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند، کاهش 53 درصدی بارش نسبت به سال قبل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید