آشنایی با سوغات متنوع و متفاوت ازمیر

به گزارش وبگاه مجوز بازی، ازمیر یکی از جاهای دیدنی ترکیه است که بعد از آنکارا و استانبول بزرگ ترین شهر این کشور شناخته می شود. یکی از جذاب ترین بخش های سفر به خصوص در سفرهای خارجی، خرید سوغات است. معمولا همه گردشگران در طول سفر خوراکی های مخصوص یا صنایع دستی مقصد مورد نظر را به عنوان سوغات برای عزیزان یا یادگاری از سفر برای منزل خود تهیه می کنند.

آشنایی با سوغات متنوع و متفاوت ازمیر

ترکیه، شهرها و مناطق متعددی دارد که هرکدام، فرهنگ و تاریخ متمایزی دارند. این تنوع فرهنگی و غنای تاریخی را می توان در سوغات هر منطقه مشاهده کرد. درمجموع، همه شهرها و مقصدهای توریستی ترکیه، بهشتی برای خرید سوغات هستند. در آن ها انواع محصولات بومی و صنایع دستی به راحتی با قیمت های معقول پیدا می شود. تقریبا همه سوغاتی های ترکیه را می توانید در بیشتر شهرهای توریستی آن پیدا کنید به غیر از سوغاتی های خاص بومی که مخصوص هر شهر و منطقه است. در ادامه تعدادی از سوغاتی های ترکیه را معرفی می کنیم که در سفر به ازمیر می توانید برای عزیزان خود تهیه کنید.

باقلوا

باقلوا یکی از شیرینی های محبوب ترکیه است که البته در کشورهای بسیاری از جمله ایران و سایر کشورهای همسایه، تهیه آن رواج دارد و بسیار محبوب است. در ترکیه انواع باقلوا با طعم های مختلف تهیه می شود و در بسته بندی های مناسب حمل و نقل و هدیه دادن به فروش می رسد. اگر از دوستداران شیرینی جات هستید، می توانید انواع باقلوای مرغوب و تازه را به عنوان سوغات خریداری کنید.

روغن زیتون

در بخش هایی از ترکیه کاشت زیتون رواج دارد به همین دلیل انواع محصولات مرتبط با زیتون به خصوص روغن زیتون تازه را می توانید از ترکیه خریداری کنید. این روغن زیتون ها در کارگاه های کوچک و خانگی تهیه می شوند و از نظر کیفیت، رقیب ندارند. اگر دوست دارید برای عزیزان تان سوغاتی خوراکی بخرید، روغن زیتون مرغوب منطقه Ayvalık ترکیه، انتخاب خوبی است.

سرامیک های نقاشی شده

یکی از محصولاتی که به عنوان سوغات در بسیاری از مناطق توریستی دنیا پیدا می شود، ظروف و اشیای سرامیکی است. البته هر منطقه ای طرح و رنگ خاصی برای تهیه و تزیین این ظروف دارد. در ترکیه نیز ظروغ سرامیکی به زیبایی تمام با دست نقاشی می شوند و رنگ هایی جذاب و متنوع دارند. این اشیای سرامیکی یادآور دوران عثمانی هستند و قصرهای دوران عثمانی با آن ها تزیین می شده است. هنوز هم هنرمندان بسیاری در ترکیه این سنت تهیه ظروف سرامیکی را ادامه می دهند و محصولات خود را به عنوان سوغات عرضه می کنند.

خشکبار

یکی از سوغاتی هایی که در همه شهرهای ترکیه به وفور پیدا می شود، انواع خشکبار است. در ترکیه، میوه های فراوانی را خشک می کنند تا در فصلی غیر از فصل برداشت میوه، بتوانند از آن استفاده کنند. برگه زردآلو، رایج ترین خشکبار منطقه است، ولی میوه های دیگر مثل آلو، سیب، هلو و... را نیز خشک می کنند. این خشکبار در آفتاب و با روش های سنتی تهیه می شوند و کیفیت مطلوبی دارند.

راحت الحلقوم

راحت الحلقوم یکی دیگر از شیرینی های ترکیه است که در ایران هم رواج دارد. این شیرینی بسیار ارزان و لذیذ است و به راحتی بسته بندی می شود و می توانید آن را تا مدت ها نگه دارید و بدون نگرانی از خراب شدن، به شهر و دیار خود ببرید. برای تهیه این شیرینی از نشاسته، شکر و گلاب، انواع طعم دهنده و مغزها استفاده می کنند. راحت الحلقوم را با طعم ها و رنگ های مختلف تهیه می کنند، مثلا دارچینی، لیمویی، آجیلی، با طعم گلاب و... . بسیاری از فروشگاه ها، بسته بندی های شیک و مناسب برای هدیه دادن از این شیرینی را می فروشند.

نظرقربانی

نظرقربانی یکی از سنتی ترین سوغاتی های ترکیه است که همه جا به راحتی پیدا می شود. این قطعات شیشه ای آبی رنگ که به شکل چشم ساخته می شوند، در قالب انواع وسایل تزیینی و زیورآلات به فروش می رسند. اهالی اعتقاد دارند که نظرقربانی، چشم بد را دور می کند. امروزه البته این وسیله بیشتر جنبه تزیینی دارد.

فرش های سنتی ترکی

فرش های ترکی از زمان های قدیم به عنوان سوغات این منطقه مورد توجه گردشگران قرار داشتند. اگر بودجه نامحدودی برای خرید سوغات دارید، حتما این صنایع دستی زیبا را به عنوان سوغات مد نظر داشته باشید. این آثار دست ساز و ارزشمند بسیار گرانقدر هستند و بافت هرکدام از آن ها ماه ها یا سال ها طول می کشد. برای خرید فرش عجله نکنید و اگر در این کار مهارت و تخصص ندارید، فکر خرید آن را از سرتان بیرون کنید، چون به شناخت کافی نیاز دارد و ممکن است در صورت بی اطلاعی محصولی را گران تر از حد معمول به شما بفروشند.

چای و قهوه

اهالی ترکیه علاقه خاصی به انواع چای دارند و چای را در استکان های کوچک کمرباریک سرو می کنند

چای، قهوه و انواع دمنوش، یکی دیگر از سوغاتی هایی است که همه جای ترکیه پیدا می شود. اهالی ترکیه علاقه خاصی به انواع چای دارند و چای را در استکان های کوچک کمرباریک نوش جان می کنند.

شما هم می توانید از بازارها انواع قهوه، چای، دمنوش های گیاهی را بخرید و حتی وسایل تهیه و سرو این نوشیدنی ها را به عنوان سوغات تهیه کنید. ست های استکان کمرباریک و جذوه که نوعی قهوه جوش مخصوص تهیه یقهوه ترکی است، از دیگر سوغاتی های مرتبط با چای و قهوه در ترکیه است.

ادویه جات

ترکیه از زمان های قدیم، مکانی برای خریدوفروش و تجارت ادویه بوده است. استفاده از ادویه ها جایگاه خاصی در آشپری این کشور دارد و همه غذاهای ترکی با انواع ادویه های بومی و غیربومی طعم دار می شوند. در بازارچه های ترکیه می توانید انواع ادویه و سبزیجات معطر را در بسته بندی های مخصوص با بهترین کیفیت خریداری کنید. به غیر از ادویه های جداگانه، انواع ادویه های مخلوط هم در بازارها عرضه می شود که عطر و طعم جدیدی به غذاهای شما اضافه می کند. اگر اهل آشپزی هستید، این سوغات می تواند برای شما بسیار جالب باشد و برای امتحان کردن آن ها، لحظه شماری می کنید.

قلیان

استفاده از قلیان و سنت ساخت آن در بسیاری از کشورهای اطراف ایران رواج دارد. در ترکیه نیز هنوز قلیان ساخته می شود و از آن استفاده می کنند و برای تزیین آن ها از طرح های سنتی استفاده می کنند. این وسیله را به عنوان یک وسیله تزیینی می توانید خریداری کنید. البته اگر نمی خواهید قلیان به عنوان سوغات بخرید، می توانید آن را در کافه ها و قهوه خانه های ترکیه امتحان کنید.

محصولات چرمی

چرم ترکیه بسیار مرغوب است. فروشگاه های بسیاری در این کشور به عرضه محصولات چرمی اختصاص دارند. بعضی از آن ها، محصولات دست دوز خود را می فروشند که بدون تردید سوغاتی ارزشمندی است. انواع کیف، کفش، کمربند، ست های هدیه و سایر محصولات چرمی را می توانید از فروشگاه های سراسر ترکیه بخرید. محصولات چرم طبیعی قیمت های نسبتا گرانی دارند ولی بسیار بادوام و شیک هستند و توجه همه را جلب می کنند.

لوسترهای موزاییکی

یکی از سوغاتی های رنگارنگ و جذاب در ترکیه، لوسترهای موزاییکی است که بیشتر در بازارچه ها عرضه می شود. طرح و رنگ آن ها بسیار متنوع و جذاب است ولی حمل و نقل آن سخت است. باید از فروشنده بخواهید که آن ها را به خوبی بسته بندی کند تا در طول سفر آسیب نبیند.

ظروف و اشیای مسی

از قدیم الایام در ترکیه از فلز مس برای ساخت ظرف و ظروف و اشیای تزیینی استفاده می کردند. امروزه هنوز هم ساخت این ظروف مسی به شیوه های سنتی در ترکیه رواج دارد. امروزه حتی با وجود ظرف های متنوع و مدرن، بسیاری از مردم به ظروف مسی روی آورده اند و از آن ها استفاده می کنند. این ظروف هم کاربردی هستند هم می توانید به عنوان وسیله تزیینی از آن ها استفاده کنید. یکی از ظروف مسی که به عنوان سوغات ترکیه طرفداران بسیاری دارد، جذوه است. از این قهوه جوش مخصوص برای درست کردن قهوه ترکی استفاده می کنند.

منبع: گردشبان

به "آشنایی با سوغات متنوع و متفاوت ازمیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با سوغات متنوع و متفاوت ازمیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید