تخت روانچی: آمریکا باید الواح هخامنشی را کامل تحویل دهد

به گزارش وبگاه مجوز بازی، مجید تخت روانچی سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل گفت: آمریکا باید الواح هخامنشی را کامل و بدون بهانه تحویل دهد.

تخت روانچی: آمریکا باید الواح هخامنشی را کامل تحویل دهد

به گزارش وبگاه مجوز بازی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد گفت: حدود 90 سال پیش الواح هخامنشی برای مطالعه با قرار امانت سه ساله به موسسه شرق شناسی شیکاگوی آمریکا رفته و متاسفانه از آن موقع تا امروز بصورت کامل بازگردانده نشده است.

تخت روانچی با بیان اینکه این الواح بخشی از فرهنگ و تاریخ کشور و متعلق به مردم ایران است، گفت: آمریکا هر بار به بهانه ای این کار را به تعویق می اندازد در حالی که خود آمریکایی ها هم قبول دارند این الواح به صورت امانت به آمریکا آمده، ولی به طور کامل بازگردانده نشده است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل ، خواست ایران را روشن دانست و تاکید نمود امانت باید به صورت کامل، مرتب و سالم برگردد و تحویل دولت ایران گردد.

الواح هخامنشی شامل بیش از 30 هزار لوح است و در سال 1314 بر اساس مصوبه دولت به وسیله کشتی به موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگوی آمریکا فرستاده شد و سال 1316 به آنجا رسید.

قرار بود در مدت سه سال آنالیز های کارشناسی و مطالعاتی بر روی این الواح صورت گیرد و سپس به ایران بازگردد.

در چند سال اول این اقدام صورت نگرفت، اما با پیگیری های مربوطه، بخشی از الواح در سال 1327 و بخشی هم در سال 1350 به کشور بازگردانده شدند و بخش دیگری هم از این الواح در سال 1383 به ایران بازگردانده شدند، اما همچنان بخشی از این الواح در موسسه شرق شناسی شیکاگو به جای مانده است.

311311

منبع: خبرآنلاین

به "تخت روانچی: آمریکا باید الواح هخامنشی را کامل تحویل دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخت روانچی: آمریکا باید الواح هخامنشی را کامل تحویل دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید