اهمیت هوش مصنوعی در مواجهه با بیگ دیتا

به گزارش وبگاه مجوز بازی به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعیدرضا عاملی در مراسم افتتاح آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم اسلامی و انسانی دیجیتال در مرکز تحقیقات کامپیوتری (نور) هوش مصنوعی را ظرفیتی برای استقرار نظام مند شاخصه های تمدن نوین اسلامی مطرح کرد و گفت: 33 زتابایت معادل 33 تریلیون گیگابایت، اندازه داده هایی است که در سال 2018 در شبکه اینترنت بارگذاری شده است. در سال 2020 این عدد به 59 زتابایت رسیده است و پیش بینی می گردد در سال 2025 این عدد به 175 زتابایت برسد. ظرف اصلی این داده ها هوش مصنوعی است و تمام این فضا را هوش مصنوعی مدیریت می نماید.

اهمیت هوش مصنوعی در مواجهه با بیگ دیتا

وی اضافه نمود: اهمیت هوش مصنوعی به این است که در ظرف فضای مجازی و در بستر اینترنت و اینترانت، ظهور و بروز دارد و لذا همه قابلیت هایی که در اینترنت درباره آن ها سخن می رود، در هوش مصنوعی هم عنوان می گردد. لذا ارزش اضافه نموده بزرگی به وجود می آورد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هوش انسانی برآیندی است که ما از فکر انسان دریافت می کنیم و فکر دارای توانایی هایی است که این توانایی ها را به صورت شبیه سازی شده در هوش مصنوعی می توان دید، گفت: هوش انسانی یک موجودیتی است که قدرت مراجعه را به منابع فکری انسان فراهم می نماید. فضای مجازی قابلیت های فکر انسان را توسعه داده است. فکر انسان فرا مکان، فرا زمانی و همه جا حاضر است. خصیصه های فکر انسان، به محیط مجازی منتقل شده است و ظرفیت های انسان در بستر هوش مصنوعی، شبیه سازی و نظیرسازی می گردد.

این استاد دانشگاه تهران ماهیت فضای مجازی رقومی و در عین حال فرا مکانی و جهانی دانست و اضافه نمود: ماهیت هوش مصنوعی هم رقومی است وهم قابلیت قرارگیری در بستر جهانی را دارد. به همین دلیل است که امروز پیشران اصلی علم و فناوری و پیشرفت در جهان، هوش مصنوعی شده است. حکیم فرزانه انقلاب با افق نگاهی که دارند می خواهند تا ایران در تراز 10 کشور برتر جهان در حوزه هوش مصنوعی قرار گیرد که قاعدتاً کسب و کارهای مبتنی بر هوش مصنوعی هم باید در همان تراز قرار گیرد.

ویی گفت: ظرفیت هوش مصنوعی فراگیر است. فضای هوش مصنوعی به علاوه بستر اینترنت و فضای مجازی می تواند فراگیری را برای عدالت به صورت نظام مند فراهم کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه باید فلسفه هوش مصنوعی را به فهم هستی شناسانه آن مرتبط کنیم، بیان نمود: باید بتوانیم رابطه این دانش را با سایر علوم و نیز در ظهور فناوری های نو منعکس کنیم. پایه فهم هوش مصنوعی، ظرفیت های فناوری های نو است. فناوری های نو، نو بودنشان را ارتباط به عددی بودن این ماهیت می دهند. می گویند عددی، رقومی و ریاضی است. بنابراین در خصوص جهان اعداد صحبت می کنیم و نسبتی را در جهان اعداد پیدا می کنیم.

استاد دانشگاه تهران به یکی از پنج تکنیک در هوش مصنوعی تکنیک ماشین یادگیری اشاره نمود و گفت: ما از ماشین یادگیری یاد نمی گیریم، بلکه ماشین یادگیری از رفتار ما یاد می گیرد. در نظام عقلانیتِ احتمالات می تواند مسیرهای محتمل را دریافت کند، که در ویرایش متن، شما کاملاً از منطق احتمالات هوش مصنوعی استفاده می کنید و نیز از منطق یادگیری هم بهره می برید.

اهمیت هوش مصنوعی در مواجهه با جهانی کلان داده ها

وی در پاسخ به این سوال که چرا هوش مصنوعی امروزه اهمیت پیدا نموده است؟ گفت: هوش مصنوعی ناظر بر منافع ملی شده، رقابت های جهانی بر محور هوش مصنوعی صورت می گیرد و کسب و کارهای جهان در پیوند با هوش مصنوعی رشد می نمایند و می توان گفت آن سازه مدیریتی که همه فرایندهای زندگی را راهبری می نماید هوش مصنوعی است.

دکتر عاملی با اشاره به سابقه 50 ساله هوش مصنوعی و اهمیت یافتن آن در عصر حاضر گفت: در گذشته از هوش مصنوعی، مجرد از اینترنت و فضای مجازی صحبت می شد؛ امروز یک ارزش اضافه شده در عرصه فضای مجازی است؛ اگرچه خود فضای مجازی هم مولود هوش مصنوعی است؛ ولی وقتی از هوش مصنوعی در بستر اینترنت صحبت می کنیم، شبکه ای بودن هوش مصنوعی، فرامحلی بودن هوش مصنوعی، بر محور زمان مجازی حرکت کردن هوش مصنوعی، یعنی حذف فاصله و مفهوم زمان نیوتونی و انیشتینی را تغییر دادن و زمان را منهای فاصله و حرکت تعریف کردن، در منطق هوش مصنوعی اتفاق می افتد.

وی علت دیگر اهمیت هوش مصنوعی را مواجهه با جهانی داده های بزرگ دانست و گفت: جهانی کلان داده ها، جهانی بسیار پیچیده و در عین حال نگران نماینده است؛ اصلاً امروز نباید بگوییم که کنش ها و واکنش های ما برای جهانی قدرت های مجازی شناخته شده نیست. آن ها می دانند ما چه چیزی می خریم، چه چیزی را بیشتر یا کمتر می خریم، با چه کسی حرف می زنیم، چه تصویری یا فیلمی را می بینیم، استفاده از چه کالایی را ادامه می دهیم یا ادامه نمی دهیم. تمام این جای پاهای ما در نظام داده کاوی فضای مجازی، قابل رصد کردن است.

وی ادامه داد: با نگاهی دوباره بر سایت Internet Livestats می بینیم که عددها، عددهای خیره نماینده ای است. دو تریلیون و 163 میلیارد تماشای فیلم در یوتیوب! دو تریلیون چند برابر جمعیت جهان است؟ این تعداد بازدید از اول سال 2021 تا سرانجام سپتامبر دیده شده است. 26 میلیارد عکس نو در اینستاگرام منتشر شده است، 75 تریلیون و 200 میلیارد ایمیل ارسال شده است. دو تریلیون و 260 میلیارد جستجو در گوگل اجرا شده است.

استاد دانشگاه تهران توضیح داد: زمانیکه روی سرورهای جهان که بانک داده های جهانند متمرکز می شوید، از جمع کل مرکز داده هایی که بیش از 5000 سرور دارند، اندازه 39 درصد متعلق به آمریکا، 30 درصد متعلق به اروپا، استرالیا و کانادا و بقیه متعلق به چین و ژاپن و سایر کشورهای جهان است. البته در گذشته 75 درصد این سرورها متعلق به آمریکا بوده است، اما در این خودیابی های اجرا شده، جهان به این نتیجه رسیده که سرمایه داده، بزرگ ترین سرمایه ملی کشورهاست. حال در حوزه شبکه ملی اطلاعات به ما خرده می گیرند که چرا سرمایه داده ای در داخل کشور نگاهداری گردد، آن هم اطلاعات پایه کشور را!

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه نمود: امروز شاهد این موضوع هستیم که بحث اقتصاد هوش مصنوعی با سرعت زیادی حرکت نموده است و در سال 2017 سرمایه گذاری روی هوش مصنوعی حدود 39.5 میلیارد دلار بوده و بر اساس گزارش PWC، فراوری ناخالص جهانی در سال 2018 در حوزه هوش مصنوعی دو تریلیون دلار بوده، که گردش اقتصادی آن به 15.7 تریلیون دلار رسیده است. این در شرایطی است که فراوری ناخالص سالیانه جهان، حدود 87 تریلیون دلار است. این محاسبات بر مبنای محاسبات مرتبط با کل جهان الگوریتم ها و فضای مجازی و بعلاوه صنعت 4 است.

نیازمند تعریف جایگاه هوش مصنوعی در جمهوری اسلامی هستیم

استاد دانشگاه تهران، هوش مصنوعی را ابزاری دانست که جهان موازی و به نوعی بازتاب کوشش های متراکم دانش بشری در کاربردهای خیر و شر است و گفت: بر اساس همین داده کاوی نخبه های ما را می برند. امروز، نیازمند تعریف جایگاه هوش مصنوعی در جمهوری اسلامی هستیم. ما خیلی از اوقات ابزارها را بدون توجه به زمینه و فرهنگ استفاده می کنیم، لذا خیلی فرقی بین استفاده ابزار در نیویورک و مثلاً تهران قائل نیستیم. بارها در طراحی فضای مجازی پلتفرم و طراحی و معماری فضای مجازی شهر نیویورک را روی تهران سوار می کنیم. شهر مجازی جمهوری اسلامی ایران باید تاریخی گرا، عدالت گرا و معارف گرا باشد. اینجا دست خود ما است و خودمان باید آن را بسازیم، اینجا دیگر اراده فردی نیست که بگوییم فرهنگ جامعه خراب است، اینجا با اراده طراحان سر و کار داریم. اینجا با اراده الگوریتم ها سرو کار داریم. اینجا حکیم فرزانه انقلاب هدف را تمدن نوین اسلامی بیان نموده اند؛ ببینیم اقتضائات آن چیست. برویم برای آن اقتضائات کار کنیم. وگرنه در جهانی تکنیک ما هم یکی مثل بقیه خواهیم بود، ادامه مدرنیته می شویم. انقلاب اسلامی یک جریان معکوس مدرنیته است.

استاد دانشگاه تهران بیان نمود: باید به چهار چرخش تحولی در بستر هوش مصنوعی در حوزه تمدن سازی نوین اسلامی باید توجه کنیم. چرخش اول، چرخش از عدالت موردی و شخصی شده به عدالت فراگیر است. چرخش دوم، چرخش از عدالت مبتنی بر حکمرانی دستوری و سلسله مراتبی به حکمرانی سیستمی و افقی است. چرخش سوم، چرخش از عدالتِ حسرت و تأسف به نظام هوشمند هشدار و اقدام، باید یکی از کارنمودهای هوش مصنوعی سیستم اخطار باشد و چرخش چهارم، چرخش از عدالت گفتمانی به عدالت محقق و محاسبه شده قطعی است که اقتضا طبیعی تعریف شدن همه مؤلفه های حمایت و پیشرفت در الگوریتم های هوشمند است.

وی با تاکید بر اینکه مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی زیر ساخت های لازم برای ورود به نظام حکمرانی هوشمند کشور را دارد گفت: تا به امروز این مرکز پیروز بوده و یک میراث ارزشمندی ایجاد نموده است. این مرکز در متن، کارهای بسیار بزرگی انجام داده است. امیدواریم این متن به سمت بعضی از برنامه هایی که در عملنمودهای سیستمی در کشور یاری نماینده است، ورود پیدا کند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "اهمیت هوش مصنوعی در مواجهه با بیگ دیتا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت هوش مصنوعی در مواجهه با بیگ دیتا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید