تعویق سن بازنشستگی؛ جلوگیری از انزوای افراد

به گزارش وبگاه مجوز بازی، یک جمعیت شناس با اشاره به تعویق سن بازنشستگی مطرح شده در لایحه بودجه سال 1401 اظهار کرد: در حال حاضر اگر فردی کار فکری را در سن بالاتر و با تجربه بیشتر انجام دهد به نفع خود و به نفع جامعه است، زیرا کسانی که بازنشسته می شوند منزوی و از جامعه دور می شوند. حال زمانی که در صحنه های اجتماعی حضور داشته باشند کمتر منزوی شده و از نظر تخصص هم می توانند به جامعه خدمت کنند.

تعویق سن بازنشستگی؛ جلوگیری از انزوای افراد

شهلا کاظمی پور در گفت وگو با وبگاه مجوز بازی، با اشاره به موضوع تعویق سن بازنشستگی مطرح شده در لایحه بودجه سال 1401 اظهار کرد: معمولا در کشورها سن بازنشستگی براساس امید زندگی تعیین می شود، کشورها زمانی که امید زندگی 75 سال بود سن بازنشستگی را حدود 65 سال در نظر گرفته بودند. حال اگر این ثابت بماند و امید زندگی زیاد شود صندوق های بازنشستگی از نظر مالی متضرر می شوند که بسیاری از کشورها به این دلیل تجدید نظر کرده و سن بازنشستگی را به مرور افزایش داده اند. بنابراین در کشور ما نیز اگر بخواهیم تجدیدنظری داشته باشیم، افزایش سن بازنشستگی لازم است.

این جامعه شناس در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر افراد در معرض سن بازنشستگی آمادگی این اتفاق را دارند؟ اینطور توضیح داد: زمانی کارها یدی بود، اما اگر اکنون فرد کار فکری را در سن بالاتر و با تجربه بیشتر انجام دهد به نفع خود و به نفع جامعه است، زیرا کسانی که بازنشسته می شوند منزوی و از جامعه دور می شوند. حال زمانی که در صحنه های اجتماعی حضور داشته باشند کمتر منزوی شده و از نظر تخصص هم می توانند به جامعه خدمت کنند.

کاظمی پور این را هم گفت که البته از نظر اشتغال ممکن است گفته شود اشتغال زایی کم می شود. باید تعویق سن بازنشستگی را برای مشاغلی که به تخصص بیشتری نیاز دارند، در نظر بگیریم و بیشتر روی افراد متخصص تمرکز کنیم. اما برای افرادی که نیروی کار هستند و کارهای سخت انجام می دهند به دلیل اینکه بدنشان فرسوده می شود اگر زودتر هم باشد، بهتر است.

وی درخصوص برخی اظهارات مبنی بر اینکه افزایش سن بازنشستگی در تقابل با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است، اظهار داشت: یک طرح به یکباره اجرا نمی شود و پلکانی اجرا می شود. به نظر برای افزایش سن بازنشستگی باید به سراغ مشاغل تخصصی و کارآفرین بروند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تعویق سن بازنشستگی؛ جلوگیری از انزوای افراد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعویق سن بازنشستگی؛ جلوگیری از انزوای افراد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید