طبع برگ بو چیست و مصلحات و خواص دارویی آن کدامند؟

به گزارش وبگاه مجوز بازی، گیاه دارویی برگ بو یک گیاه بومی مربوط به منطقه مدیترانه است که به دلیل خاصیت های خوراکی و دارویی به کشورهای دیگر نیز راه پیدا نموده است. طبع برگ بو و عطر و طعم آن باعث شده تا به عنوان یک زهم زدای عالی، به ویژه برای تهیه غذاهای گوشتی از آن استفاده گردد.

طبع برگ بو چیست و مصلحات و خواص دارویی آن کدامند؟

در این مقاله ابتدا طبع برگ بو از نظر طب سنتی را بیان خواهیم کرد و سپس به توضیح خاصیت های کاربردی این گیاه دارویی می پردازیم.

طبع برگ بو سرد است یا گرم؟

طبع برگ بو از نظر طب سنتی گرم و خشک بوده و مصلح آن کتیرا معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
گرم و خشککتیرا

خاصیت های کاربردی گیاه برگ بو

1. تنظیم دمای بدن با ایجاد گردش خون عالی

برگ بو حاوی ترکیباتی است که باعث می گردد گردش خون بهتر انجام گردد. به همین دلیل استفاده از روغن برگ بو به عنوان یک لوسیون بدن علاوه بر ایجاد آرامش، دمای بدن شما را نیز تنظیم می نماید.

2. برگ بو، یک تب بر طبیعی

برگ بو مانند بسیاری از گیاهان دارویی دیگر از جمله بابونه، زنجبیل و هل، خاصیت درمان سرماخوردگی و تب دارد. برای بهتر شدن سرماخوردگی می توان از برگ بو به صورت روغن برگ بو یا بخور برگ های تازه آن استفاده کرد.

3. حفظ جوانی پوست

برگ بو سرشار از اکسیر جوانی، یعنی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ماده ای است که با رادیکال های آزاد ایجاد شده در پوست مبارزه می نماید. اگر این رادیکال های آزاد که بر اثر اکسید شدن سلول های پوستی با اسیدهای چرب محیطی ایجاد شده اند از بین نروند، پوست دچار پیری زودرس می گردد.

در بخش طب سنتی، گیاهان بسیاری را مانند گلپر، گل سرخ و … معرفی کردیم که باعث جوان و شاداب ماندن پوست می شوند.

(طبع گلپر و خواص آن را از اینجا بخوانید)

(طبع گل سرخ و خواص آن را از اینجا بخوانید)

4. استنشاق عطر برگ بو و درمان آسم

برگ بو خاصیت التیام بخشی التهابات را دارد. به همین دلیل باعث تسکین دادن التهابات گلو و دستگاه تنفسی نیز می گردد. استنشاق عطر برگ بو باعث پاکسازی مجاری تنفسی و باز شدن آن می گردد.

5. افراد مبتلا به دیابت، برگ بو را از دست ندهند!

برگ بو دارای ترکیباتی است که قند خون را کاهش می دهد. طبق مطالعات صورت گرفته افراد مبتلا به دیابت با مصرف 1 الی 3 گرم برگ بو بصورت روزانه می توانند قند خونشان را بهتر کنترل نمایند. البته باید دقت داشته باشند که در مصرف آن زیاده روی ننمایند؛ زیرا می تواند باعث افت شدید قند خون و در نتیجه افت فشار گردد.

6. ماسک برگ بو، یک ضد جوش فوق العاده

شما می توانید از برگ بو به عنوان یک ماسک ضد جوش طبیعی بهره ببرید. همانطور که قبلا گفته شد، برگ بو خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و به کاهش چربی های اضافی پوست که باعث ایجاد جوش شده اند، یاری می نماید.

از ماسک برگ بو به این صورت بهره ببرید که ابتدا مقداری برگ بو را شسته و خشک کنید، سپس آن ها را خرد نموده و با کمی آب مخلوط کنید. خمیر ساخته شده را به مدت 3 الی 5 دقیقه روی پوست تمیز بگذارید. اگر جوش های زیادی دارید، فقط یک بار در هفته این کار را انجام دهی، زیرا ممکن است پوستتان را تحریک و ملتهب کند.

7. رفع عفونت ها و قارچ های زنانه با مصرف برگ بو

برگ بو به دلیل داشتن موادی مانند آنتول و بور (ترکیبات ضد باکتری و میکروب) باعث افزایش سطح استروژن در بدن می شوند و انواع باکتری ها و قارچ ها را به خصوص در ناحیه تناسلی خانم ها از بین می برند. همچنین به دلیل افزایش فراوری استروژن علائم دوران یائسگی را نیز کاهش می دهد.

8. دمنوش و دود برگ بو، آرامبخش های طبیعی

برگ بو استرس را کاهش داده و باعث آرامش شما می گردد. برای این کار می توانید از برگ بو به صورت دمنوش بهره ببرید. همچنین می توانید برگ خشک شده گیاه برگ بو را مانند اسپند روی آتش بریزید. استنشاق دود برگ بو فقط برای 5 دقیقه باعث آرامش شما می گردد. اگر مزاجتان گرم باشد ممکن است با استنشاق بیش از حد برگ بو دچار سردرد شوید. در صورت بروز این عارضه با چند دقیقه بو کردن گلاب، آن را رفع کنید.

9. هضم آسان غذا و رفع نفخ

این برگ دارویی، از این جهت بسیار شبیه گیاه زیره است. این گیاه به دلیل داشتن ترکیباتی مانند سینئول، پینن، اژنول و استراگول نفخ و سردی معده را ازبین می برد. به طور کلی برگ بو دستگاه گوارشی را بهبود می بخشد و برای این کار باید روزانه یک الی 2 فنجان دمنوش برگ بو را میل کنید.

بیشتر بدانید: طبع زیره، خواص و مصلحات آن

سخن آخر

برگ بو ادویه ای سرشار از مواد معدنی است که در سلامت انسان نقش مهمی دارد. همچنین به دلیل عطر خیلی خوبی که این گیاه دارویی دارد، می تواند در بعضی غذاها به عنوان ادویه مورد استفاده قرار بگیرد. معمولا برای استفاده از برگ بو در غذا، برگ کامل خشک شده آن را در غذا می اندازند و پس از پخته شدن غذا آن را خارج می نمایند. در پایین همین صفحه برای ما بنویسید آیا شما تا به حال از برگ بو استفاده نموده اید؟ در صورت استفاده چه فوایدی برای شما به همراه داشته است منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

پیشنهاد می کنیم با یکی دیگر از ادویه های پرکاربرد، یعنی انیسون نیز در وبگاه مجوز بازی آشنا شوید؛ طبع انیسون و مصلحات و خواص دارویی آن.

منبع: مجله انگیزه

به "طبع برگ بو چیست و مصلحات و خواص دارویی آن کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع برگ بو چیست و مصلحات و خواص دارویی آن کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید