تعداد فراوری ماهانه خودروسازان کاهش یافت

به گزارش وبگاه مجوز بازی، وزارت صنعت،معدن و تجارت آمار فراوری سه ماه نخست خودروهای داخلی را بیان کرد و طبق آن تعیین شد با وجود فرایند صعودی فراوری مدل های سواری در مقایسه با بهار سال گذشته، تیراژ خودروسازان در خرداد و نسبت به اردیبهشت ماه، رو به نزول رفته است.

تعداد فراوری ماهانه خودروسازان کاهش یافت

وبگاه مجوز بازی | سرویس اخبار - بنابر آمار اعلامی، در مجموع 88 هزار و 496 دستگاه انواع خودرو سواری از سوی سه خودروساز عظیم داخلی در خرداد سال جاری به فراوری رسیده که در مقایسه با ماه قبل از آن، 4/ 29 درصد کاهش را به خود می بیند. همچنین هر سه خودروساز عظیم داخلی در خرداد و نسبت به اردیبهشت، کاهش تیراژ را تجربه نموده اند. طبق آمار اعلامی، ایران خودرو به عنوان عظیم ترین خودروساز کشور، 45 هزار و 878 دستگاه انواع محصول سواری را در خرداد سال جاری به فراوری رسانده و در نتیجه با کاهش 7/ 28 درصدی نسبت به اردیبهشت روبرو شده است.

از سایپا به عنوان دومین خودروساز عظیم کشور نیز خبر می رسد این شرکت با تیراژی 25 هزار و 668 دستگاهی در سومین ماه بهار سال جاری، کاهش فراوری 4/ 34 درصدی را نسبت به اردیبهشت به ثبت رسانده است. در نهایت، پارس خودرو نیز که 16 هزار و 950 دستگاه انواع سواری را در خرداد به فراوری رسانده اند، نسبت به اردیبهشت ماه با کاهش 2/ 22 درصدی روبه رو شدند.

کاهش فراوری ماهانه خودروسازان داخلی اما در شرایطی است که با خروج آمریکایی ها از برجام و بازگشت تحریم ها از سه هفته دیگر، فرایند نزولی تیراژ به احتمال فراوان با شتاب بیشتری ادامه خواهد یافت. طبق شواهد و قرائن موجود، آمریکایی ها قصد دارند این بار فشاری سنگین تر از قبل بر خودروسازی کشور وارد نموده و تا حد امکان، راه ارسال قطعات به ایران را ببندند. ازآنجاکه بیشترخودروسازان خارجی قصد خروج از ایران را دارند، طبعا امکان دریافت قطعات از آنها پس از بازگشت تحریم ها از نیمه مرداد سال جاری، وجود ندارد؛ بنابراین خودروسازی ایران سه راه بیشتر پیش روی خود نخواهد دید.

اول اینکه قید فراوری بعضی محصولات خود به خصوص مونتاژی های کم تیراژ را بزند؛ دوم اینکه سراغ داخلی سازی قطعات برود و سوم اینکه از مسیرهای فرعی نسبت به تامین قطعات موردنیاز خود اقدام کند. همه این راه ها البته پر ریسک و هزینه بر و دردسرساز هستند و از همین رو به نظر می رسد خودروسازان کشور بسته متشکل از هر سه را برای ادامه فعالیت خود تعریف نمایند.

اما با وجود کاهش ماهانه تیراژ خودروسازان، آنها توانسته اند فراوری سه ماه سال جاری خود را نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش دهند. طبق آمار، سه خودروساز عظیم داخلی در مجموع 282 هزار و 757 دستگاه انواع محصول سواری را در بهار سال جاری به فراوری رسانده اند تا نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 6/ 8 درصد افزایش تیراژ را تجربه نمایند.

در بازه زمانی موردنظر، ایران خودرو با فراوری 143 هزار و 813 دستگاه خودروی سواری، کاهش تیراژی 5/ 1 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. سایپا نیز که 89 هزار و 210 دستگاه انواع محصولات سواری را در سه ماه نخست سال جاری به فراوری رسانده، افزایشی 28 درصدی را به خود می بیند. همچنین از پارس خودرو نیز خبر می رسد این شرکت توانسته با فراوری 49 هزار و 734 دستگاه انواع خودروهای سواری در بهار سال جاری، 11 درصد افزایش فراوری را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کند.

کاهش فراوری پژوهای قدیمی ایران خودرو

به سراغ جزئیات آمار فراوری سه ماه سال جاری خودروسازان برویم و ببینیم غول های جاده مخصوص چه کارنامه ای از خود به جای گذاشته اند. طبق آمار اعلامی، ایران خودرویی ها در فراوری بیشتر محصولات خود با کاهش تیراژ روبرو شده اند.آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد در بین محصولات ایران خودرو، پژو 206 تیراژی 38 هزار و 581 دستگاهی را از خود به جا گذاشته و در نتیجه نسبت به بهار سال گذشته، 5/ 1 درصد کاهش تیراژ را تجربه نموده است. در آمار منتشره اما همچنان نامی از پژو 207 نیست، هرچند به نظر می رسد وزارت صنعت،معدن و تجارت تیراژ این محصول را جزو آمار پژو 206 لحاظ نموده است.

در بین دیگر محصولات پژویی ایران خودرو اما پژو 405 نیز با کاهش فراوری در سه ماه نخست سال جاری روبرو شده است. بر این اساس، 405 با تیراژی 26 هزار و 802 دستگاهی، 3/ 6 درصد نسبت به بهار 96 کاهش فراوری داشته است. دیگر محصول پژویی ایران خودرو به نام پارس نیز در سه ماه نخست سال جاری با کاهش فراوری روبرو شده است.

طبق آمار، این محصول تیراژی 26 هزار و 88 دستگاهی را تا سرانجام خرداد به خود اختصاص داده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7/ 5 درصد کاهش تیراژ را تجربه نموده است. این محصول علاوه بر سایت مرکزی، در بعضی سایت های شهرستانی ایران خودرو شامل فارس و مازندران و سمنان نیز به فراوری می رسد.از پارس که بگذریم، آبی های جاده مخصوص در فراوری سمند هم با کاهش فراوری روبرو شده اند. بنابر آمار منتشره، این شرکت طی سه ماه نخست سال جاری، 19 هزار و 95 دستگاه سمند را به فراوری رسانده و بنابراین نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5/ 17 درصد کاهش تیراژ را تجربه نموده است.

سمند در سایت ایران خودرو مرکزی و تبریز به فراوری می رسد و آمارها می گویند بیشترین تیراژ در این بین نصیب تبریزی ها شده است. همچنین طبق گزارش وزارت صنعت، ظاهرا فراوری این محصول در سایت سمنان متوقف شده است.اما آن طور که آمار فراوری منتشره روایت می نماید، ایران خودرو در فراوری دنا با رشد و در رانا با کاهش تیراژ روبرو شده است. بر این اساس، رانا با تیراژی 581 دستگاهی طی بهار سال جاری، 2/ 62 درصد کاهش تیراژ را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه نموده است.در مقابل اما ایران خودرویی ها توانسته اند با فراوری 13 هزار و 678 دستگاه دنا، تیراژ این محصول را نسبت به سه ماه ابتدایی سال گذشته 86 درصد رشد دهند.

نگاهی هم بیندازیم به محصولات مونتاژی ایران خودرو که معین نیست با ورود موج جدید تحریم ها از اواسط تابستان سال جاری، چه سرنوشتی در انتظار آنها است. ابتدا از سوزوکی گرندویتارا آغاز کنیم، شاسی بلندی ژاپنی که چند سال است در ایران خودرو خراسان مونتاژ می گردد. آن طور که آمار می گوید، آبی های جاده مخصوص تا سرانجام خرداد سال جاری یک هزار دستگاه ویتارا را مونتاژ نموده اند که این موضوع نشان از کاهش تیراژ 21 درصدی این محصول نسبت به سه ماه ابتدایی سال گذشته دارد. ایران خودرو همچنین توانسته 4هزار و 678 دستگاه هایما را مونتاژ کند و با این حساب، شاسی بلند چینی ایران خودرو نسبت به سه ماه نخست سال گذشته، 111 درصد رشد تیراژ را تجربه نموده است.

همچنین دیگر محصول چینی ایران خودرو به نام دانگ فنگ، آماری 6 هزار و 565 دستگاهی را طی بهار سال جاری از خود به جا گذاشته و بر این اساس توانسته تیراژش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4/ 10 درصد افزایش دهد. سری هم به پژو 2008 بزنیم، خودرویی که ظاهرا نیامده باید با آن وداع کرد. این محصول که اولین خودروی پسابرجامی پژو در ایران به شمار می رود و استقبال بالایی نیز از پیش فروش آن شد، تا سرانجام خرداد سال جاری 2 هزار و 563 دستگاه تیراژ داشته است.

با این حساب، 2008 نسبت به تیراژ بهار سال گذشته، رشدی بیش از 743 درصد را تجربه نموده است. با توجه به خروج پژو از ایران، به احتمال فراوان ایران خودرو چاره ای جز وداع با مدل 2008 ندارد و باید منتظر ماند و دید آیا این شرکت می تواند از پس تعهد 16 هزار دستگاهی اش بربیاید یا نه. پژویی ها امیدوار بودند بتوانند از آمریکا بابت ماندن در ایران معافیت بگیرند، با این حالدولت ایالات متحده آمریکا با درخواست آنها مخالفت نموده و با این حساب، پژو و البته سیتروئن، وداعی زودهنگام با خودروسازی ایران خواهند داشت.

کاهش فراوری سراتو

به سایپا برویم و ببینیم این شرکت چه آماری در فراوری محصولات خود به جا گذاشته است. طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، سایپایی ها در فراوری سراتو که محصولی مونتاژی و تحت لیسانس کیاموتورز کره است، با کاهش فراوری روبرو شده اند تا اولین نشانه های تحریم در این شرکت مشاهده گردد. طبق آمار، سایپایی ها تا سرانجام خرداد سال جاری 5 هزار و 80 دستگاه سراتو مونتاژ نموده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از کاهش 18 درصدی خبر می دهد. با توجه به خروج کیا از ایران پس از بازگشت تحریم ها، ادامه فراوری سراتو در هاله ای از ابهام واقع شده است.

اما در بین دیگر محصولات سایپا، تیبا که پرتیراژترین خودرو داخلی به شمار می رود و پراید را پشت سر گذاشته، آمار فراوریی 48 هزار و 872 دستگاهی را در سه ماه ابتدایی سال جاری به ثبت رسانده و در نتیجه نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته حدود 67 درصد رشد داشته است. براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت اما فراوری پراید نیز در سه ماه ابتدایی سال جاری افزایش یافته است. این محصول تا سرانجام خرداد سال جاری تیراژی 49 هزار و 67 دستگاهی را از خود به جا گذاشته تا نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، 3/ 4 درصد افزایش فراوری را تجربه کند.

از تیبا و پراید بگذریم و نگاهی هم به محصولات مونتاژی سایپا بیندازیم. طبق آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، پارس خودرو به عنوان زیرمجموعه سایپا، توانسته 12 هزار و 232 دستگاه برلیانس را در3 ماه ابتدایی سال جاری مونتاژ کند. با توجه به این آمار، برلیانس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 38 درصد افزایش تیراژ را تجربه نموده است.سایپایی ها اما دو محصول چینی دیگر را نیز به مونتاژ می رسانند که در این بین، چانگان تیراژی 3 هزار و 917 دستگاهی را تا سرانجام خرداد سال جاری از خود به جا گذاشته است.

بر این اساس، این خودروی مونتاژی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد حدودا 125 درصدی را به خود می بیند.دیگر محصول چینی سایپا اما آریو نام دارد که فعلا در سایت بن رو به فراوری می رسد و آمار اعلامی از تیراژ 2 هزار و 362 دستگاهی آن حکایت می نماید. با توجه به تیراژ اعلامی، آریو نسبت به سه ماه نخست سال گذشته 1/ 1 درصد افزایش تیراژ را به خود اختصاص داده است.

تندر هم منفی شد

نگاهی هم به اوضاع فراوری تندر90 تا سرانجام خرداد ماه سال جاری بیندازیم تا معین گردد این محصول رنو چه افت و خیزی را طی بازه زمانی موردنظر تجربه نموده است. آن طور که آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت می گوید، در مجموع تیراژ خانواده تندر90 (شامل تندر معمولی، پارس تندر، تندر اتومات و ساندرو) طی سه ماه نخست سال جاری به 21 هزار و 587 دستگاه رسیده است. با این حساب، تیراژ این خانواده نسبت به بهار سال گذشته، بیش از 22 درصد کاهش پیدا نموده است.

در حالت تفکیکی اما ایران خودرویی ها با توجه به تیراژ 4 هزار و 173 دستگاهی شان در فراوری تندر90، با کاهش فراوری 2/ 52 درصدی در فراوری این محصول روبرو شده اند. همچنین در پارس خودرو نیز آمارها خبر از کاهش تیراژ تندر-90 می دهند. بر این اساس، 17 هزار و 414 دستگاه محصولات عضو خانواده ال90 در این شرکت به فراوری رسیده که نسبت به بهار سال گذشته، 2/ 8 درصد کاهش را نشان می دهد.

در این بین، پارس خودروهایی ها تیراژ ساندرو (یکی از اعضای خانواده تندر-90) را در بهار سال جاری به 8 هزار و 12 دستگاه رسانده اند که نشان می دهد تیراژ این محصول در مقایسه با سه ماه نخست سال گذشته، 5/ 26 درصد کاهش یافته است. کاهش فراوری محصولات رنو در حالی است که این خودروساز فرانسوی اعلام نموده با وجود خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها، در ایران می ماند اما سطح فعالیت خود را کاهش می دهد.

منبع: دنیای اقتصاد

منبع: setare.com

به "تعداد فراوری ماهانه خودروسازان کاهش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعداد فراوری ماهانه خودروسازان کاهش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید