نحوه استفاده کسب و کارها از کاربردهای ابررایانه سیمرغ

به گزارش وبگاه مجوز بازی، دکتر احسان آریانیان مدیر گروه سکوهای فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مصاحبه با خبرنگاران، در خصوص منظره دستیابی ایران به دانش ساخت و توسعه فناوری ابررایانه در مقیاس پتافلاپس گفت: با رشد و توسعه دانش بشری در حوزه های مختلف علوم و مهندسی احتیاج به استفاده از سیستم هایی که قادر به برآورده کردن احتیاج توان محاسباتی و پردازشی بالا باشند، بیشتر می گردد.

نحوه استفاده کسب و کارها از کاربردهای ابررایانه سیمرغ

وی ادامه داد: یکی از ویژگی های اصلی ناشی از توسعه در قرن حاضر، افزایش حجم و پیچیدگی داده ها و پیچیده تر شدن محاسبات مربوط به داده های به دست آمده در حوزه های مختلف علوم و صنعت است.

آریانیان گفت: در این راستا، با راه اندازی آزمایشی ابررایانه سیمرغ شده در هفته ارتباطات امسال، بخشی از احتیاجمندی های کشور در حوزه پردازش های فوق سریع برآورده می گردد و ایران جز 30 کشوری خواهد بود که دارای ابررایانه هایی با ظرفیت در مقیاس پتافلاپس هستند.

وی گفت: تعداد کشورهایی که دانش فنی طراحی و ساخت ابررایانه در مقیاس پتافلاپس را دارند، بسیار کمتر از این تعداد است و این افتخار بزرگی برای جامعه علمی و فناوری کشور است.

سرویس های ابررایانه سیمرغ تا انتها تابستان عرضه می گردد

مدیر گروه سکوهای فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه نمود: حوزه های کاربردی از قبیل هوش مصنوعی، کلان داده ها، اینترنت اشیا و سیستم های محاسباتی و پردازشی با کارآیی بالا تأثیر بسیاری بر سرعت بخشی بر فرایند احتیاجهای پردازش فوق سریع کشور در سال های پیش رو خواهند گذاشت.

وی اضافه نمود: لذا، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به نمایندگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نظر دارد، همزمان با طراحی و ساخت ابررایانه های تازه نظیر ابررایانه مریم با توان پردازشی بسیار بالاتر از سیمرغ، نسبت به عملیاتی کردن ظرفیت پردازشی ابررایانه سیمرغ هم، اقدام کند.

آریانیان اضافه نمود: در حال حاضر، توان پردازشی بالقوه ابررایانه سیمرغ که به صورت آزمایشی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح شده است، بیش از یک پتافلاپس (یک میلیون میلیارد عملیات ممیز شناور 64 بیتی در ثانیه) است که در حال تکمیل و انجام مراحل انتهای ساخت و تست و راه اندازی است و امیدواریم که سرویس های آن، تا انتهای تابستان امسال به صورت تجاری، در اختیار مشتریان قرار بگیرد.

مدیر گروه سکوهای فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برای ارتقای ظرفیت پردازشی ابررایانه سیمرغ تا 5 پتافلاپس با استفاده از زیرساخت فعلی و تا 10 پتافلاپس با زیرساخت توسعه داده شده در فازهای بعدی هم، برنامه ریزی های لازم اجرا شده است.

ابررایانه سیمرغ کاربردی می گردد

وی در پاسخ به این سوال که چه کاربردهایی برای این فناوری متصور است و هم اکنون در کشور از کدام کاربردهای این ابررایانه می توان استفاده کرد، شرح داد: امروزه طیف گسترده ای از صنایع در حوزه های مختلف از جمله انرژی، سلامت و بهداشت، حمل و نقل، تفریح و سایر صنایع احتیاج به پردازش های سنگین دارند. قابلیت پردازش و محاسبات قدرتمندتر به این صنایع متنوع اجازه می دهد تا با سرعت بیشتری محصولات تازه برتر را فراوری نمایند که خود عامل اصلی در ارائه بهتر خدمات است.

آریانیان اضافه نمود: بعلاوه، ابر رایانه ها یاری شایانی در امر شبیه سازی دارند. شبیه سازی، محاسبات عددی را برای درک و پیش بینی رفتار سیستم های مهم علمی یا فنی، امکان پذیر می نماید. شبیه سازی امکان طراحی بهتر و سریع تر محصول را فراهم نموده و سرعت نوآوری را تسریع می دهد. به اسم نمونه، شبیه سازی به شرکت های موتورسازی این امکان را می دهد تا موتورهای دیزلی بهتر را با سرعت و هزینه کمتری بسازند و به شرکت های لاستیک سازی این امکان را داده است خیلی سریع تر لاستیک های ایمن تر فراوری نمایند.

وی گفت: این قابلیت، به شرکت های هواپیماسازی هم این امکان را می دهد که بتوانند هواپیماهای کم مصرف تر و ایمن تر فراوری نمایند و بعلاوه به شرکت های فراوری لوازم خانگی این امکان را داده است که برای فراوری محصولات خانگی مرغوب و کارا اقدام نمایند. به صورت کلی، رایانه های قوی تر، امکان شبیه سازی بهتر و پیش بینی های مطمئن تر را فراهم می نمایند.

آریانیان تاکید نمود: بعلاوه ابررایانه ها برای عملیات نمایان سازی یا رندرینگ (Rendering)، در کاربردهایی نظیر فیلم سازی، انیمیشن سازی، طراحی داخلی ساختمان، دکوراسیون و صنعت معماری و موارد مشابه، که یکی از سنگین ترین و زمان بهترین مراحل فراوری است، بسیار کاربرد دارد.

به گفته وی، در حال حاضر در کشور برای کاربردهایی خاص نظیر تحلیل داده های زمین شناسی، رندرکردن تصاویر، پیش بینی شرایط آب و هوا، تحلیل داده های ژنتیک و تحلیل کلان داده ها در حوزه های کاربردی مختلف، احتیاجمند ابررایانه هایی با توان پردازشی بسیار بالا هستیم.

مشتریان ابررایانه سیمرغ چه کسانی هستند

مدیر گروه سکوهای فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مشتریان پیش بینی شده برای ابررایانه سیمرغ به تفکیک صنایع به سه دسته کلی حوزه دولتی (جهت تأمین احتیاجهای دستگاه های حاکمیتی کشور مانند هواشناسی، علوم زیستی، زمین شناسی و …)، حوزه علمی (جهت تأمین احتیاجهای دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و علمی کشور) و حوزه تجاری (جهت تأمین احتیاجهای صنعت و بخش خصوصی کشور) تقسیم می شوند.

وی گفت: بخش دولتی، سهم عظیمی از مشتریان ابررایانه سیمرغ را در برمی گیرد. آنالیز ها نشان می دهد که بخش مشتریان دولتی عموماً احتیاجمندی هایی مانند یکپارچه سازی احتیاجهای پردازشی و ذخیره سازی سازمان های تابعه خود، هوش سازمانی به صورت برخط و تصمیم گیری مبتنی بر کلان داده ها به صورت بلادرنگ و هم برون سپاری یا اجاره توان پردازشی برای سازمان و شرکت های تابعه خود را دارند.

آریانیان اضافه نمود: عمده احتیاجهای مشتریان در بخش دوم یعنی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی شامل احتیاج به توان پردازشی کافی برای شبیه سازی های مهندسی، پردازش اطلاعات بالاخص در فرمت ویدئو، احتیاج به پردازش فوق سریع در موتورهای جستجوی علمی تحقیقاتی داخلی است.

وی اضافه نمود: در بخش سوم یعنی صنعت و بخش خصوصی، حوزه های مختلفی همانند صنایع کشاورزی، صنایع غذایی، صنایع نساجی، صنایع چوبی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع ساخت ماشین آلات و تجهیزات، صنایع داروسازی و پزشکی، صنایع خودرو و لوازم یدکی، صنایع حمل ونقل و صنایع راه و ساختمان وجود دارند که می توانند از سرویس های ابررایانه سیمرغ استفاده نمایند.

مدیر گروه سکوهای فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بعلاوه در این بخش کاربردهای زیادی مرتبط با صنایع وابسته به فناوری اطلاعات برای ابررایانه سیمرغ می توان متصور بود؛ مانند کاربردهای خدمات اقتصادی، مخابراتی، بورس، خرده فروشی برخط، رسانه و بازی و تفریح آنلاین و سایر کاربردهای مرتبط با فناوری اطلاعات.

کسب و کارها چگونه از کاربردهای ابررایانه استفاده می نمایند

مدیر گروه سکوهای فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که کسب و کارها چگونه می توانند برای استفاده از کاربردهای ابررایانه اقدام نمایند، گفت: برای ارائه خدمات ابررایانه سیمرغ، درگاه واحد به آدرس الکترونیکی http://simorgh.cloud در نظر گرفته شده است. در حال حاضر و بعد از افتتاح آزمایشی ابررایانه سیمرغ، ارائه سرویس های آن در مرحله اول به دستگاه های زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با هماهنگی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات شروع شده است.

وی اظهار امیدواری کرد با برنامه ریزی های صورت گرفته، سرویس های ابررایانه سیمرغ، تا انتهای تابستان امسال به صورت تجاری، در اختیار عموم مشتریان قرار بگیرد.

به گفته آریانیان، مدل قیمت گذاری سرویس های ابررایانه سیمرغ و نرخ های تشویقی و ترجیحی آن هم در حال نهایی سازی است که پس از تأیید در شورای راهبری طرح ابررایانه سیمرغ و شورای فنی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاع رسانی عمومی خواهد شد.

وی ادامه داد: مهمترین سرویس های پردازش فوق سریع مستقیم ابررایانه سیمرغ برای دانشگاه ها، شرکت های خصوصی و دستگاه های دولتی شامل پردازش به اسم خدمت (CompaaS)، محاسبات سریع به اسم خدمت (HPCaaS)، برنامه کاربردی به اسم خدمت (APPaaS)، ذخیره سازی به اسم خدمت (STaaS)، کلان داده به اسم خدمت (BDaaS)، هوش مصنوعی به اسم خدمت (AIaaS) و خدمت رندرینگ (Rendering) است که ارائه این سرویس ها به دستگاه های زیرمجموعه وزارت ارتباطات در مرحله نخست، شروع شده است.

مدیر گروه سکوهای فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: علاوه بر آن، برای کاربردی شدن مزایای این پروژه و به جهت ایجاد امکان توسعه نوآوری به وسیله کسب و کارهای دانش بنیان، شرکت های نوپا و مراکز تحقیقاتی کشور مبتنی بر سرویس های ابررایانه سیمرغ، برنامه ریزی لازم جهت ایجاد و توسعه سامانه marketplace صورت گرفته است که امکان مشارکت ارائه دهندگان سرویس شخص ثالث مبتنی بر سرویس های ابررایانه سیمرغ را هم فراهم می نماید.

وی گفت: پس از راه اندازی سامانه مذکور، هیچ محدودیتی از جهت نوآوری و ارائه سرویس های تازه بر بستر ابررایانه سیمرغ وجود نخواهد داشت و علاوه بر سرویس های مستقیمی که می تواند به وسیله ابررایانه در اختیار جامعه مخاطب قرار بگیرد، می توانیم شاهد سرویس های تازه دیگری هم باشیم.

صندلی کشورهای دنیا در ساخت ابررایانه ها

آریانیان در خصوص شرایط ساخت ابررایانه در دنیا و ظرفیت های پردازشی سایر کشورها گفت: با توجه به اهمیت ابررایانه ها برای پیشبرد اهداف استراتژیک و مهم کشورها احتیاج به مرجعی برای ارزیابی و رتبه بندی آن ها است. به همین منظور پروژه ای تحت اسم TOP500 وجود دارد که 500 کامپیوتر قدرتمند دنیا را به لحاظ توان پردازشی معرفی و رتبه بندی می نماید. به علت دغدغه و اهمیت مقدار مصرف انرژی در ابررایانه ها، پروژه Green500 به صورت مجزا فهرستی از اطلاعات 500 ابررایانه برتر که مطلع از انرژی هستند یا به عبارتی، ابررایانه های سبز را سالانه منتشر می نماید.

وی تاکید نمود: در حال حاضر ابررایانه کشور ژاپن با توان پردازشی 415.530 ترافلاپس رتبه اول در فهرست TOP500 در سال 2020 را به خود اختصاص داده است. صندلی دوم با توان پردازشی 148.600 ترافلاپس متعلق به کشور آمریکا است. بعلاوه ابررایانه های آمریکا سه صندلی دیگر 3، 5 و 9 از میان 10 صندلی برتر را هم به خود اختصاص داده اند.

مدیر گروه سکوهای فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: کشور چین دو صندلی 4 و 6 را از آن خود نموده است که صندلی چهارم آن با توان پردازشی 93.014 ترافلاپس است. در همین حال کشور ایتالیا با توان پردازشی 35.450 ترافلاپس هم صندلی 8 را به خود اختصاص داده است. ابررایانه کشور عربستان با توان پردازشی 22.400 ترافلاپس در صندلی دهم در فهرست نوامبر 2020 TOP500 قرارگرفته است.

وی توضیح داد: در حال حاضر تمامی 500 ابررایانه برتر دنیا ظرفیت پردازشی اسمی بالاتر از 2.5 پتافلاپس دارند. اگر چه ابررایانه دانشگاه صنعتی امیرکبیر (به اسم قوی ترین ابررایانه کشور) در سال 1390 توانست در رتبه بندی 500 ابررایانه برتر دنیا قرار گیرد ولی در شرایط کنونی، با پیشرفت ابررایانه های دیگر در دنیا و متوقف ماندن طولانی کشور در این حوزه، سریع ترین ابررایانه های کشور چیزی در حدود چندین هزار برابر کندتر از ابررایانه های برتر دنیا هستند.

آریانیان تاکید نمود: انتظار می رود با به روزرسانی بستر پردازشی و افزایش توان پردازشی ابررایانه سیمرغ در فاز آینده، ابررایانه سیمرغ در میان 500 ابررایانه برتر دنیا قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "نحوه استفاده کسب و کارها از کاربردهای ابررایانه سیمرغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه استفاده کسب و کارها از کاربردهای ابررایانه سیمرغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید