حقایق جالب در خصوص کرمان

به گزارش وبگاه مجوز بازی، کرمان به عنوان یکی از کلان شهرهای ایران، منطقه ای است مملو از جاذبه های گردشگری انسانی و طبیعی در این مقاله با حقایق و نکات جالب کرمان آشنا شوید.

حقایق جالب در خصوص کرمان

شهر کرمان و به طور کلی استان کرمان از جاذبه های گردشگری بسیاری برخوردار است. از جاذبه های گردشگری شهر کرمان گرفته تا فرهنگ مردم آن، همه و همه بهانه ای است، برای تبدیل شدن این استان به نگین کویر فلات ایران.

در این مقاله نیز به حقایق و نکات جالبی از کرمان می پردازیم.

1. شهر کرمان از قدیمی ترین شهرهای فلات ایراناست. به گفته بعضی از مورخان و پژوهشگران سابقه سکونت و استقرار انسان در آن به 4 هزار سال قبل از میلاد می رسد.

2. اگر کارمان را دو کلمه در نظر بگیریم، کار به معنی جنگ و مان به مفهوم محل است که درمجموع معنی جایگاه دلاوری و نبرد دارد.

3. بعلاوه بعضی از جغرافی دانان، نام قدیم این شهر را گواشیر خوانده اند. گفته می گردد ، گواشیر همان شهر اردشیر بوده است که به تدریج به گواشیر تبدیل شده است. شهری که اردشیر بابکان در منطقه کرمان فعلی بنا نموده بود.

4. سازمان شهرداری کرمان در سال 1289 خورشیدی تاسیس شد.

5. جمعیت این شهر حدودا 600 هزار نفر است؛ اما جمعیت کلان شهر کرمان با احتساب سکونت گاه های غیررسمی و حاشیه نشین ها به 700 هزار نفر هم می رسد.

6. امروزه شهر کرمان به 4 منطقه شهری تقسیم شده است.

7. استان کرمان با دارا بودن 11٪ از مساحت کل کشور، پهناورترین استان ایران است.

8. کرمان حدود 30٪ از سطح باغ های کشور را به خود اختصاص داده است. مهم ترین محصولات باغی آن عبارت اند از پسته، خرما، مرکبات و میوه های خشک مانند گردو و بادام.

9. پسته با مساحتی بیش از 40 هزار هکتار، کشت غالب کرمان را تشکیل می دهد.

10. شهر کرمان با 1756 متر از سطح دریا سومین شهر مرتفع کشور پس از شهرکرد و یاسوج محسوب می گردد.

11. قریب به اتفاق مردم کرمان همانند سایر منطقه ها مرکزی کشور از نژاد آریایی و فارس هستند. بعلاوه در طی دوران های گذشته به تدریج اقوام بلوچ، لر، ترک و لک نیز از ساکنین این منطقه شده اند.

12. همان طور که اشاره شد با مهاجرت اقوام مختلف به منطقه کرمان، تنوع زیادی در لهجه و گویش این منطقه ایجاد شده است. اکنون گویش ها و لهجه های متفاوتی در کرمان به چشم می خورد؛ اما گویش اصلی فارسی و لهجه کرمانی است. البته ناگفته نماند که مردم کرمان ، بیش از سایر منطقه ها کشور، به فارسی قدیم که همان فارسی دری است، تکلم می نمایند.

13. در حال حاضر نزدیک دو هزار زرتشتی در کرمان زندگی می نمایند. این اقلیت مذهبی کماکان آیین ها و مراسم خود را، مثل جشن سده و جشن مهرگان، برگزار می نمایند.

14. کرمان از انواع غذاهای سنتی و خوش طعم برخوردار است که حلیم بادمجان معروف ترین آن ها است.

15. انواع شیرینی های سنتی کرمان شامل کلمپه، کماچ سن، خرمابریز، حاج بادام، پسته، نارگیل، سوهان زرندی، قطاب و برشتوک است.

16. معدن تیتانیوم کرمان تنها معدن از این فلز در ایران است. بعلاوه معادن آهن، زغال سنگ و مس از دیگر معادن این منطقه هستند.

17 معادن زغال سنگ کرمان بخشی از احتیاج کارخانه ذوب آهن اصفهان را تامین می نمایند. بعلاوه منابع مس سرچشمه کرمان نیز یکی از غنی ترین و خالص ترین معادن مس در دنیا به شمار می رود.

18. صنایع دستی کرمان شامل شال، پته و ترمه است که در این بین پته دوزی از قدمت بیشتری برخوردار است. صنایع دستی کارگاهی نیز شامل قالی بافی، جاجیم بافی، گلیم بافی و خورجین بافی است.

19. برای صنایع ماشینی کرمان نیز می توان به سیمان سازی، نوشابه سازی، قند، زغال سنگ و مس اشاره نمود. معادن استان در تامین مواد اولیه مورد احتیاج صنایع کشور نقش ارزنده ای بر عهده دارند.

20. برای آخرین مورد جالب است بدانید، مجموعه گردشگری آسیاب بادی کرمان، بزرگ ترین سازه آسیاب بادی خاورمیانه است که کاربری تشریفاتی دارد. ساختمان این بنا از منحصر به فردترین سازه های طراحی و اجراشده در ایران است که در سال 1394 به بهره برداری رسیده است. سازه بیرونی آن 26 متر ارتفاع و 12 متر قطر دارد. این بنا، شامل 2 طبقه رستوران و سالن پذیرایی و یک طبقه آشپزخانه است.

منبع: کجارو / kermancity.kr.ir

به "حقایق جالب در خصوص کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایق جالب در خصوص کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید