خواص برنج سفید - بهترین روش پخت برنج چیست؟

به گزارش وبگاه مجوز بازی، تامین عناصر غذایی، ویتامین و انرژی مورد نیاز بدن از مهمترین خواص برنج است. در ادامه با خواص برنج، ارزش غذایی و بهترین روش پخت برنج آشنا شوید.

خواص برنج سفید - بهترین روش پخت برنج چیست؟

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

برنج از غذاهای اصلی شرقیان و به ویژه ایرانیان است و شاید بتوان به راحتی خاطرنشان کرد که به طور کلی یکی از وعدههای غذایی اصلی هر ایرانی را برنج تشکیل میدهد. مواد و ترکیبات موجود در برنج سهم بزرگی در حفظ سلامت و تندرستی بدن دارد. برنج شامل دو گروه اصلی است که این دو گروه شامل برنج سبوسدار و برنج سفید می باشند. برنج سبوس دار دارای ارزش غذایی کاملی است و تولید نمیشود، در صورتیکه برنج سفید کاملا تولید می شود وسبوس یا شلتوک برنج در هنگام فرآیند تولید برداشته می شود و در نتیجه برنج سفید دارای ارزش غذایی کمتری است .

آشنایی با خواص برنج سفید، ترکیبات این ماده غذایی و بهترین روش پخت برنج برای دریافت کافی و بهینه مواد غذایی مورد نیاز بدن، از مهمترین مواردی است که در این بخش از سایت وبگاه مجوز بازی به آن پرداخته ایم. همچنین شما میتوانید برای آشنایی با خواص برنج قهوه ای و خواص سبوس برنج به لینکهایی که در ادامه به آنها اشاره شده است، مراجعه نمایید.

فواید و خواص برنج قهوه ای چیست؟

خواص سبوس برنج (آشنایی با مضرات و خواص سبوس برنج)

گیاه شناسی برنج

برنج گیاهی یکساله، علفی و ساقه آن همانند گندم بند بند و توخالی و دارای 8 تا 12 گره در طول ساقه می باشد.ارتفاع آن به 5/1 متر هم می رسد. در حدود 95 درصد تولید برنج جهان در چین، هند و آسیای جنوب شرقی می باشد و برنج مهمترین محصول و منبع غذایی بیش از یک سوم جمعیت جهان را تشکیل می دهد. در کشور ما عمده کشت برنج در استانهای گیلان و مازندران می باشد که حدود 75 درصد کل کشت برنج کشور را تشکیل می دهد .

خواص برنج (طبیعت و خواص درمانی)

برنج از نظر طب سنتی دارای طبعی سرد و خشک است. برخی ار مهمترین خواص برنج و فواید مصرف این ماده غذایی پرخاصیت و مغذی، به طور خلاصه عبارتند از:

  • به دلیل میزان بالای مواد مغذی موجود در برنج، برنج یکی از غذاهای اصلی برای رشد محسوب شده و برای کسانی که دچار سوء تغذیه هستند بسیار مفید و ضروری میباشد.
  • برنج منبع مهمی برای تامین انرژی مورد نیاز روزانه افراد است. کربوهیدرات فراوان موجود در برنج منبع تامین انرژی بوده، توسط بدن متابولیزه می شوند و بعد از متابولیزه به انرژی قابل استفاده برای بدن تبدیل می شوند .
  • مصرف برنج برای سلامت دستگاه گوارش مفید بوده، نسبت به سایر غلات زود هضم تر میباشد. یکی از اصلی ترین فواید درمانی و خواص برنج کمک به درمان بیماری های معده و کاهش مسائل گوارشی است.
  • استفاده از کته برنج سفید برای درمان اسهال مفید میباشد.
  • از خواص برنج و آب برنج برای پوست، به تعویق انداختن علائم پیری پوست و شفاف و روشن نمودن پوست میباشد.
  • از دیگرخواص برنج سفیدمیتوان به زیاد کردن شیر مادر، افزایش میزان اسپرم، کمک به درمان بی خوابی، واریس، سنگ کلیه، زخم روده، نقرس، تقویت کیه و تقویت مثانه و…. اشاره کرد.

ارزش غذایی برنج

قسمت اعظم دانه برنج از هیدراتهای کربن تشکیل شده است که بیشتر آن نشاسته میباشد. بعد از نشاسته مهمترین ترکیب شیمیایی برنج پروتئین آن است که حدود 7 تا 8 درصد وزن دانه را تشکیل می دهد. سایر ترکیبات دانه برنج شامل چربیها، مواد معدنی و ویتامینها با نسبتهای مختلف می باشد . برنج سفید دارای مقادیر کمی از ویتامین A و D محلول در چربی است ولی میزان ویتامین E و B آن نسبتا زیاد است و فاقد ویتامین C میباشد .

جدول ارزش غذایی برنج

مواد و محتویات مقدار در 100 گرم
هیدرات کربن 79 گرم
چربی1/5 گرم
آلبومین7/6 گرم
فسفر0/9 گرم
پتاسیم0/7 گرم
منیزیم0/25 گرم
کلسیم0/08 گرم
آهن0/09 گرم
ویتامین ب10/05 میلی گرم
ویتامین ب20/03 میلی گرم

بهترین نحوه مصرف و روش پخت برنج

برای حفظ ویتامین های برنج توصیه می شود آن را به صورت کته پخته و آبکش نکنند چرا که پختن برنج به صورت آبکش باعث خارج شدن ویتامین های محلول در آب آن نظیر ویتامین B و C در حین آبکش کردن می شود .

این ویتامین ها طی پخت یا در شستشوی برنج، کاهش زیادی پیدا می کنند. مقدار این ویتامین ها در حین شستن 2 درصد افت کرده و اگر آب پخت بیرون ریخته شود به حداکثر مقدار کاهش یعنی 10 درصد می رسد. لذا، آبکش نمودن زیاد برنج و نیز پخت آن در آب زیاد و سپس دور ریختن آب برنج به علت کاهش ویتامین های محلول در آب و برخی املاح توصیه نمی شود .

مضرات برنج سفید (توصیه های پزشکی و موارد احتیاطی)

  1. زیادهروی در مصرف برنج به دلیل دارا بودن مقدار بالایی از کربوهیدراتها و مواد نشاستهای به افراد چاق و دارای اضافه وزن توصیه نمیشود.
  2. توصیه پزشکان به افراد دیابتی کاهش مصرف برنج سفید در غذای روزانه آنها است.
  3. به طورکلی زیادهروی و مصرف بی رویه برنج موجب بروز جوش صورت، سستی و ضعف بدن، یبوست، اسیدی شدن خون و قولنج می شود .

منبع: کتاب فرهنگ خوردنیها، سایت عصر ایران

منبع: setare.com

به "خواص برنج سفید - بهترین روش پخت برنج چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص برنج سفید - بهترین روش پخت برنج چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید