داستان تسلا - از آغاز نیکولا تسلا گرفته تا انتها ایلان ماسک

به گزارش وبگاه مجوز بازی، داستان تسلا ، داستانی پر از پستی و بلندی و هیجان است. نام تسلا امروز برای همگان پیش و بیش از آن که یادآور نام نیکولا تسلا، دانشمند و مخترع صرب تبار امریکایی و روایت های گوناگون حول سیستم برق رسانی بر پایه جریان متناوب یا دوستی و همکاری وی با توماس ادیسون باشد، یادآور یک برند عظیم در دنیا خودروسازی است. برند تسلا که پیش تر با نام تسلا موتورز شناخته می شد یکی از نامدارترین شرکت ها در زمینه ساخت خودروهای برقی، باتری های سنگین ذخیره انرژی، پنل های خورشیدی و به طور کلی تکنولوژی های مبتنی بر سوخت آلترناتیو یا پاک سوز است. برند تسلا برندی جوان است که کم تر از سه دهه از عمرش می گذرد.

داستان تسلا - از آغاز نیکولا تسلا گرفته تا انتها ایلان ماسک

نکته مهم در این است که تسلا در دوره ای کوتاه، مسیری طول و دراز را با پیروزیت های غیر قابل انکار پیموده است و نام خود را در کنار برندهای بزرگی چون تویوتا، جنرال موتورز و فولکس واگن قرار داده است. باید دقت داشت این جوانی تنها مربوط به برند تسلا نیست بلکه مربوط به ماهیت راهی است که شرکت هایی چون تسلا در آن قدم گذاشته و به نوعی در حال ساختن آن هستند. از آن جا که پرداختن به تکنولوژی های آلترناتیو و مشخصاً خودروهای پاک سوز از ضرورت های زندگی امروز در کره خاکی هستند و این ضرورت هر روز بیش تر نمایان می شود، شاید بتوان این گونه پیش بینی کرد که هنوز به طور کامل شاهد بالفعل شدن تمامی پتانسیل شکوفایی و استیلا در شرکت هایی چون تسلا نبوده ایم و می توان انتظار آینده ای به مراتب چشم گیرتر برای این صنعت داشت. اما به راستی داستان تسلا از کجا آغاز شد و چه مسیری را پشت سر گذاشت؟

خط داستان تسلا هم مثل بسیاری دیگر از برندها به سیلیکون ولی می رسد!

تسلا هم به مانند بسیاری دیگر از شرکت های سرشناس در زمینه تکنولوژی، پایی در سیلیکون ولی و رشد انفجاری شرکت ها و استارت آپ های متنوع در بستر دوران شکوفایی مالی ـ سیاسی امریکای پس از جنگ دنیای دارد. اما داستان تسلا در حقیقت به دهه 1990 و گروهی از مهندسان جوان بازمی شود که مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ در این میان دو نام کلیدی به شمار می رود. یکی از نخستین فراوریات ایشان در زمینه کتاب خوان های الکترونیکی زیر نام شرکت کوچکی به نام NuvoMedia در سال 1998 بود. اما ایده ساخت خودروهای مبتنی بر سوخت آلترناتیو چیزی بود که ذهن آن ها را به شدت به خود مشغول ساخته بود. ساخت خودروی برقی مخلوق ذهن مارتین ابرهارد و همکارانش نبود. در همان زمان شرکت های مختلفی به این مسئله مشغول بودند و ابرهارد و تارپنینگ به طور مستمر به آنالیز تجربیات این شرکت ها می پرداختند.

یکی از این موارد مربوط به شرکتی با عنوان AC Propulsion بود که ایده هایی در این زمینه آزموده بود. ابرهارد و تارپنینگ در نهایت در سال 2003 با حفظ همکاری با شرکت مذکور دست به راه اندازی شرکتی کردند تا به طور تخصصی به ساخت خودروهای پاک سوز برقی با باتری هایی قوی بپردازد که نقایص و مسائل نمونه های پیشین را نداشته باشد.

جذب سرمایه 7.5 ملیون دلاری سرمایه گذاری چون ایلان ماسک که بعدتر سمت ریاست هیئت مدیره شرکت را نیز کسب کرد برای آن ها از اصلی ترین گام ها بود. به این ترتیب تیم تسلاموتورز در سال 2004 با اعضای اصلی خود یعنی جی بی استرابل، یان رایت، ایلان ماسک، مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ طرح اولین خودروی برقی خود تحت عنوان رودستر را به مرحله کمال رساند.

داستان اولین خودرو کمپانی تسلا

اولین خودرو تسلا باید برقی بودن خود را فریاد می زد. همه اعضای تیم، خودرویی رودستر می خواستند که نشان دهنده ایده مهم تسلا باشد. ابرهارد که در آن موقع مهم ترین شخصیت تسلا بود، جلسات مختلفی را با افراد و شرکت های طراحی خودرو برگزار کرد که یک طراحی ایده آل برای اولین خودرو تسلا پیدا نمایند. در نهایت بیل مگریج و شرکت IDEO توجه ابرهارد را به خود جلب کردند. ابرهارد یک مهمانی برگزار کرد که همه بنیان گذاران و اعضای شرکت و مشاوران در آن شرکت کردند و از آن ها در خصوص طرح های اولیه نظرسنجی شد. طرح نهایی همان روز انتخاب شد.

نمونه اولیه خودرو تسلا رودستر(Tesla Roadster) در نوامبر سال 2004 آماده شد. تست های اولیه انجام شد و پیروزیت آمیز هم بود؛ اما تسلا کوشش کرد که تا حد امکان از هیاهوی خبرها دور بماند. تا سال 2006 که یک رویداد عمومی با هدف معرفی اولین محصول تسلا برگزار گردید. در آن روز ماسک و ابرهارد تسلا رودستر را معرفی کردند.

در این رویداد از سلبریتی های هالیوود گرفته تا دوستان و آشنایان بنیان گذاران شرکت کردند. رویدادی که تبدیل به یک نقطه عطف در صنعت خودروسازی برقی شد. دو هفته بعد از این رویداد عمومی، 127 خودرو تسلا رودستر پیش فروش شده بود.

از سال 2006 تا 2008 که اولین خودرو به صورت رسمی به اولین مشتری تحویل داده شود، کمپانی تسلا تغییرات زیادی را تجربه کرد. ابرهارد از سمت مدیرعاملی استعفا داد تا یک فرد باتجربه تر کارش را ادامه دهد. خود او به عنوان مدیر کل بخش فناوری مشغول به کار شد. مایک مارکس مدیرعامل بعدی بود که خیلی هم خوب چالش های اولیه یک شرکت نوپا را رفع کرد. بعد از او زیو دروری، مدیرعامل شد و اولین خودروی تسلا رودستر در سال 2008 به اولین مشتری تحویل داده شد.

مسائل تسلا رودستر

تسلا رودستر یک ورود جنجالی داشت اما اوضاع خیلی خوب پیش نرفت. خیلی زود کمپانی مجبور شد مهندسانش را برای تعمیرات خودرو به جاهای مختلف بفرستد. حدود سه چهارم خودروهای فروخته شده با مشکل روبرو شدند و بدتر این که بسیاری از مشتریان اولیه از افراد سرشناس بودند. جورج کلونی یکی از بازیگران محبوب هالیوود از جمله این افراد بود. مایوس شدن مشتریان اولیه می توانست اعتبار تسلا را به شدت به خطر بیاندازد اما ماسک نگذاشت این اتفاق بیافتد.

ایلان ماسک با پیگیری شکایت ها و سعی در جلب رضایت مشتریان، اعتبار شرکت را حفظ کرد. او با استفاده از توییتر تسلا را در صدر اخبار نگه داشت و در کارش پیروز هم بود. او معتقد بود هر محصول اولیه ای می تواند با مشکل روبرو شود و طبیعی است و از مشتریانش خواست که شکیبا باشند. در این مقطع او دیگر مدیرعامل تسلا شده بود.

چهره جنجالی داستان تسلا - ایلان ماسک کیست؟

ایلان ماسک این روزها تبدیل به یک افسانه شده است. او مدیرعامل تسلا و از بنیان گذارن اصلی این شرکت است. ماسک یک مخترع، یک طراح صنعتی، یک ایده پرداز و یک سرمایه گذار است. در حقیقت زندگی ماسک خیلی هیجان انگیزتر از یک برند خودروسازی فوق العاده است. او در سال 1971 به دنیا آمده و حالا 49 سال دارد. او اولین بازی کامپیوتری اش را در 12 سالگی طراحی کرد و فروخت و همین چندماه پیش دو انسان را با یک فضاپیما به فضا فرستاد.

ماسک چندین برند بزرگ را مانند پی پل و اسپیس اکس را پایه گذاری نموده و پیش از این ها برندهایی مثل zip2 و X.com را راه انداخته و البته فروخته بود. ایلان ماسک با یک سهم 7.5 میلیون دلاری، وارد داستان تسلا شد و شریک جدید مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ شد.

تسلاموتورز به دنیا آمده بود تا رویای اتوموبیل های بی احتیاج از بنزین را واقعی کند و این یکی از آرزوهای ماسک هم بود. او وارد تسلاموتورز شد و اولین خودور با طراحی او به نام تسلا روداستر در سال 2007 وارد مرحله فراوری شد. اما قیمت گذاری دقیق آن با شکست روبرو شد و شرکت با بحرانی بزرگ روبرو شد. ماسک تا آن روز 55 میلیون دلار وارد کمپانی نموده بود و به نظر خودش دیگر وقتش رسیده بود که مدیرعامل شود. پس زیو دروری هم استعفا داد تا ماسک بر سر کار بیاید. در این مدت او نه تنها ابرهارد و چند شخص کلیدی دیگر را اخراج کرد، بلکه با کاهش موثر هزینه ها، تعدیل نیرو و تزریق مبلغ قابل توجهی پول، توانست تسلا را حفظ کند. کارهایی که ماسک برای تسلاموتورز کرد شجاعت زیادی می طلبید و او هم کم شجاعت نشان نداد.

اختلافات درونی سرمایه گذار با بنیان گذاران

در بازگو کردن داستان تسلا اگر وسواس بنیادین و حرفه ای تیم تسلاموتورز برای ارائه رسمی و رونمایی از نسخه نهایی و فروش محصول را کنار بگذاریم، اختلافات داخلی که بین بنیان گذاران ایده تسلاموتورز، به خصوص مارتین ابرهارد و سرمایه گذار اصلی آن یعنی ایلان ماسک به وجود آمد نیز در به تعویق افتادن عرضه عمومی خودروی رودستر نقش داشت. این اختلافات که در کناره گیری یا اخراج ابرهارد از سمت مدیریت عامل شرکت نیز بی تأثیر نبود، عرضه عمومی خودروی رودستر را به سال 2008 کشاند. این اختلافات به مرحله ای رسیدند که در نهایت شرکت در سال 2008 به طور کامل به دست ایلان ماسک افتاد و تارپنینگ و ابرهارد، دو عامل اصلی ایده تسلاموتورز از شرکت بیرون رفتند. محصول اولیه تسلا موتورز نقایص فنی عدیده ای داشت که ضرر بازگشت و تعمیر و اصلاح بیش از 70 درصد خودروهای فروخته شده را به گردن شرکت قرار داد.

همکاری تسلا موتورز با کمپانی های بزرگ

در پی بحران های داخلی شرکت و نیز بحران عمومی مالی، داستان تسلا نیز با فراز و نشیب های بی شماری روبه رو می شود. ایلان ماسک برای رها شدن از شرایط پیش رو تصمیمات ویژه ای اتخاذ کرد. یکی از این تصمیمات جذب سرمایه گذاران جدید در سال 2008 از جمله سرشناس ترین آن ها یعنی کمپانی آلمانی دایملر آگ (Daimler AG) و دیگری شرکت تویوتا بود که هر یک حداقل مبلغ 50 میلیون دلار به سرمایه تسلا افزودند. شرکت تسلا همچنین با دریافت وام 465 میلیون دلاری از وزارت انرژی ایالات متحده امریکا توانست در سال 2010 کارخانه ای در کالیفرنیا خریداری نماید که سری جدید خودروهای خود یعنی Model X و Model 3 و نیز سری خودروهای Model S را که سال پیش یعنی 2009 رونمایی نموده بود را به مرحله فراوری انبوه رسانَد و در سال 2011 به بازار عرضه نمایند. تسلاموتورز در سال 2012 شبکه ای به نام سوپرشارژر تسلا برای برق رسانی به خودروهای خود در امریکا و باقی نقاط دنیا ساخت که ظرف چهار سال به 875 ایستگاه در سراسر دنیا رسید.

تسلا مدل Xتسلا مدل Sتسلا مدل 3

در این مدت تسلا فراوریات خود را گسترش داد و علاوه بر ورود به آپشن هایی چون auto-pilot در زمینه اتومبیل های خود، از محدوده خودروهای برقی هم فراتر رفت. از جمله اصلی ترین فراوریات غیر خودرویی تسلا، فراوری پاوروال های خانگی و پنل های خورشیدی تسلا برای ذخیره انرژی برق در قالب خانگی و صنعتی بود. پاوروال های فراوریی تسلا دارای باتری های لیتیوم یون بزرگی هستند که امکان فراوری و مصرف برق مستقل از برق شهری را به وجود می آورند. ایلان ماسک در این راستا بعد از دریافت سمت ریاست هیئت مدیره شرکت SolarCity در سال 2016 اقدام به خرید این شرکت و نیز شرکتGrohem Engineering کرد و فعالیت خود را هرچه بیش تر در زمینه سوخت پاک و تکنولوژی های مبتنی بر انرژی خورشیدی گسترش داد.

جزیره تائو محلی برای قدرت نمایی تسلا

تسلا در همین سال پروژه بلندپروازانه ای در جزیره ای با نام تائو در ایالت ساموآی امریکا کلید زد. برق مورد احتیاج این جزیره که 600 نفر سکنه داشته و پیش از آن با استفاده از ژنراتورهای دیزلی تأمین می شد، با پروژه تسلا و سولارسیتی و با استفاده از 5328 پنل خورشیدی سولارسیتی و 60 باتری پاورپک تسلا از سوخت 110 هزار گالونی دیزل و هزینه حمل و انتقال آن بی احتیاج می شود. پروژه تائو تنها پروژه بزرگ تسلا در تأمین برق منطقه ای با کاهش هزینه ها نبود و می توان از پروژه مشابه شرکت تسلا در سال 2017 در جنوب استرالیا و نیز پروژه تأمین برق بیمارستانی بزرگ در پورتوریکو به وسیه مجموعه بزرگ 700 پنلی آن اشاره نمود.

توییت 14 میلیارد دلاری ایلان ماسک

جدیدترین داستان تسلا هم به نام ایلان ماسک گره خورده است. در ماه می سال 2020، ایلان ماسک در توییتر نوشت که به نظرش قیمت سهام تسلا بسیار بالاست! تنها چند دقیقه بعد ارزش سهام تسلا در بورس وال استریست 10.3 درصد کاهش یافت و تسلا حدود 14 میلیارد دلار ضرر کرد. ماسک که قبلا هم در سال 2018 یک توییت اشتباه دربارۀ خصوصی کردن تسلا نوشته بود، تعهد داده بود که بدون تایید بخش حقوقی تسلا در ارتباط با سهام شرکت توییت نکند. اما خب ماسک در سال 2020 تعهدش را فراموش کرد.

این اظهارنظر ماسک از آنجا آغاز شد که تسلا، برخلاف دیگر خودروسازان، گفت که در سه ماهه اول سال 2020 سود نموده است. شیوع ویروس کرونا باعث شد سهام بسیاری از شرکت های خودروسازی با افت شدیدی روبرو شود و تسلا هم بی نصیب نماند. اما سهام تسلا دوباره جان گرفت و قیمتش 120 درصد افزایش یافت.

ماسک در ماه های اول سال 2020 کم اخبار جنجالی درست نکرد. او پیش از اظهارنظرش در خصوص ارزش سهام تسلا هم گفته بود که به نظرش تعطیلی کارخانه ها برای مبارزه با ویروس کرونا یک تصمیم فاشیستی است که برای شرکت تسلا ریسک زیادی دارد. او در برابر دستور مقام های محلی برای تعطیلی کارخانه خیلی مخالفت کرد. همه این کارها باعث شدند که خبر سود تسلا در سال 2020 با حاشیه برود و در عوض نام ماسک بر سر زبان ها بیافتد. این همه گره خوردن داستان تسلا با یک نام اهمیت زیاد ایلان ماسک را در این شرکت نشان می دهد.

هواداران ایلان ماسک با این توییت احساس کردند که قهرمانشان را از دست داده اند و ناراحتی شان را از او به شدت نشان دادند. بعد از همه این داستان ها ماسک گفت تمام دارایی هایش را می فروشد و با مسائل خانوادگی روبرو شده است.

داستان تسلا با وجود بحران ها ادامه می یابد

با وجود فراز و نشیب های مدیریتی و مالی زیادی که شرکت تسلا در طول دوره کوتاه فعالیت خود به آن برخورده است، از جمله خروج دو بنیان گذار اصلی نام برده یعنی مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ و بلندپروازی های ایلان ماسک که در نهایت با مسائل حقوقی پیش آمده برای وی، مجبور به کناره گیری از ریاست هیئت مدیره شرکت و جایگزین شدن رابین دنهولم با وی نیز شد، تسلا به عنوان شرکتی با زیرمجموعه های قدرتمند و نیز ضرورت واقعی پرداختن به اموری چون سوخت های آلترناتیو به کار خود ادامه می دهد. تسلا در سال های اخیر به فراوری خودروهای شاسی بلند مدل وای، وانت های سایبرتراک و کامیون های ویژه خود ادامه می دهد و همچنان به عنوان شرکتی قدرتمند با درآمد سالانه 24.5 میلیارد دلار با ریاست رابین دنهولم به کار خود ادامه می دهد.

https://www.zoomit.ir/2020/5/15/348527/tesla-brand-story/

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla,-Inc.

https://www.tesla.com/about

منبع: مجله شنبه

به "داستان تسلا - از آغاز نیکولا تسلا گرفته تا انتها ایلان ماسک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان تسلا - از آغاز نیکولا تسلا گرفته تا انتها ایلان ماسک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید