در خصوص انیمیشن کوتاه Paperman: برنده اسکار سال جاری

به گزارش وبگاه مجوز بازی، دقایقی پیش Paperman برنده اسکار برترین انیمیشن کوتاه شد، به همین دلیل نگاهی داریم به این انیمیشن زیبا:

در خصوص انیمیشن کوتاه Paperman: برنده اسکار سال جاری

جان کاهرز (John Kahrs) کارگردان انیمیشن کوتاه مردکاغذی (Paperman) به دیدی کامل از آن چه می خواست بسازد دست یافته بود. تنها یک مشکل وجود داشت. تکنولوژی مورد احتیاج برای این کار هنوز وجود نداشت.

یک فیلم پیکسار به خودی خود چیز قشنگی است. با گذشت زمانی طولانی و اکنون که دیگر جذابیت فناوری سه بعدی به کار رفته در داستان اسباب بازی ها کهنه شده است، هنرمندان تکنیک های شان را تغییر داده اند. به همین علت است که Up می تواند ما را به گریه بیاندازد. اما در این دنیاهای پر از رنگ و طیفی که به وسیله ماشین ها خلق می شوند، ما چیزی از آن جادوی قدیمی دیزنی را کم داشتیم. همان حس و حال و ظرافت باورنکردنی خطوطی که با دست کشیده می شدند. جان کاهرز با خود فکر کرد: آیا راهی نیست که بتوان هنر دست هنرمندان را دوباره به کار گرفت

در آن موقع او بر روی استوری بوردهای انیمیشن مردکاغذی کار می کرد. چیزی که اکنون به نامزد اسکار 2013 در رشته انیمیشن کوتاه تبدیل شده است. این فیلم قرار بود به یک داستان جن و پری در فضای شهری تبدیل گردد، آن هم در دنیایی پر از رنگ و سایه. قرار بود برترین فناوری های CG (گرافیک کامپیوتری) نظیر نوردهی سرتاسری (Global Illumination) و فیزیک نور را به همه نشان دهد. اما ایده ای دیگر نیز در فکر او رشد می کرد. در زمان کار کردن روی انیمیشن سه بعدی Tangled به همراه انیماتور افسانه ای گلن کین (Glen Keane انیماتور نمونه های مشهوری چون پری دریایی کوچولو یا دیو و دلبر) کاهرز دیده بود که کین چگونه روی انیمشین های فراوری شده به وسیله کامپیوتر اسکیس می زند. نرم افزار ها به کین اجازه می دادند که شخصیت ها و فیگورهای سه بعدی را به یاری ضربه های قلم اش تغییر دهد، اما در نهایت خط های زیبای او در میان فرآیندهای کامپیوتری گم می شدند. و این دور ریختن چیزی بسیار ارزشمند بود.

در اواخر مراحل تهیه استوری بورد، برداشت و تصور کین از انیمیشن مردکاغذی از نو شکل گرفت. چه می شد اگر این فیلم ترکیبی از دو سبک سنتی و تازه انیمیشن را به نمایش می گذاشت؟ چه می شد اگر هم زمان هم سه بعدی و هم دوبعدی باشد؟

او در پی راه حلی برای عملی کردن این ایده بود و تنها جایی که می توانست راه حلی را برای آن جست و جو کند دپارتمان تحقیق و توسعه دیزنی بود. شانس زمانی به او روی آورد که با مهندس نرم افزار برایان وایت (Brian White) آشنا شد. وایت از قبل بر روی نرم افزار انیمیشن سازی تازهی به نام Meander کار می کرد که حوزه تخصصی آن میان یابی دوبعدی (2D Interpolation) بود. این کار به معنای یافتن فاصله ها و شکاف ها در خطوط ترسیم شده دستی است. با کمی تغییر و بهینه سازی این نرم افزار ممکن بود مفید واقع گردد.

کین می گوید: شما می شنوید که مردم از نوآوری حرف می زنند. نوآوری معمولا محصول یک احتیاج است. احتیاج ما در این مورد این بود که می خواستیم بدانیم چگونه می توانیم یک لایه از انیمیشن کامپیوتر داشته باشیم که خطوط دستی را بر روی آن ترسیم کنیم.

درنهایت Meander ثابت کرد که از پس این کار بر می آید. امروزه یک انیماتور می تواند چهره ای اخم آلود را روی دست یک کاراکتر در یک فریم ترسیم کند و چندین فریم بعدتر یک لبخند به جای آن بکشد. Meander می هواند هم موقعیت آن دست را در فضای سه بعدی مشخص و ردگیری کند و هم فریم های خالی در این میان را پر نموده و اخم را به لبخند تبدیل کند. اما بیشتر تاکید کین بر روی دست کاری حس و حال این خطوط بود. در انیمیشن های کلاسیک دیزنی خطوط بیرونی شخصیت ها اثری دارند که به اصطلاح جوشیدن یا boiling نامیده می گردد. همان تغییرات جزیی و تفاوت های ریزی که در میان فریم های مختلف وجود دارد و ناشی از ترسیم دستی خطوط است. این تفاوت های اندک بسیار مهم هستند. بخشی جدایی ناپذیر از تجربه زیبایی شناسی یک انیمیشن.

کین می گوید: این بخشی از دست انسان است. این همان جزییات ریزی است که می توانستیم به دلخواه خودمان از آن ها استفاده کنیم.

ظرف چند ماه بعدی و طی آزمایش های اولیه گروه آن ها توانست دو شات آزمایشی را به وجود بیاورند که برای ادامه کار بسیار حیاتی بودند. قدم بعدی برگزاری نشستی با جان لستر و سایر اعضای استودیوی دیزنی و عرضه این محصول به آن ها بود.

کین می گوید: فکر می کنم جان کمی مشکوک بود. او فرد باهوشی است. او تمام این افکت های نقاشی را دید. تردید او این بود که آیا این کارها به مانعی بر سر راه داستان گویی انیمیشن تبدیل خواهند شد یا باعث می شوند که شما در دنیای آن ها غرق شوید و به روایت داستان شخصیت ها یاری می نمایند؟ زمانی که او این شات های آزمایشی را دید، همه اهالی دیزنی اعتراف کردند که با یک کار ابتدایی و مبتذل معمولی روبرو نیستند.

ویدیوی کوتاه مصاحبه با کارگردان این فیلم و نمایش نحوه کار Meander را می توانید در این آدرس ببینید. در گالری زیر هم فریم هایی از این انیمیشن قابل مشاهده است.

به یقین مردکاغذی جزء تاثیرگذارترین انیمیشن هایی است که دیده یا خواهیم دید. این فیلم سنت های قدیمی را با زیبایی شناسی مدرن ترکیب می نماید. این فیلم اوج ترکیب فناوری های سه بعدی ملموس و هنر دست انسان با قلم و کاغذ است. و در یک چرخش شاعرانه در دنیای فناوری، این انیماتورهای دوبعدی بودند که تاش های نهایی را یر روی تک تک فریم های مردکاغذی اعمال کردند. همان خط های زیبایی که مدت ها پیش فرآیند انیمیشن را شروع کردند، اکنون آن را به سرانجام خواهد برد.

شما می توانید این انیمیشن را از اینجا دانلود کنید.

منبع: یک پزشک

به "در خصوص انیمیشن کوتاه Paperman: برنده اسکار سال جاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در خصوص انیمیشن کوتاه Paperman: برنده اسکار سال جاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید