دست ساخته هایی چشم نواز در چهارمحال و بختیاری

به گزارش وبگاه مجوز بازی، خبرنگاران/چهارمحال و بختیاری ایرانیان از دیربار برای تهیه لوازم مورد احتیاج زندگی خود دستی بر آتش داشتند، با استفاده از مواداولیه در دسترس در طبیعت مانند چوب، خاک، سنگ، شاخه درختان، پشم گوسفندان، صمغ درختان و ... اقدام به تهیه البسه، زیرانداز، ظروف غذا و ابزار کار می کردند، اما با پیشرفت تکنولوژی کم کم این دست ساخته های بشر جنبه تزئینی در زندگی پیدا کرد، اما هنوز هم در بعضی منطقه ها کشور بسیاری از افراد ملزومات زندگی خود را با دستان هنرمند خود تهیه می نمایند.

دست ساخته هایی چشم نواز در چهارمحال و بختیاری

به گزارش وبگاه مجوز بازی، صنایع دستی در هر استان و شهرستان نشان از فرهنگ، آداب و رسوم مردم آن منطقه دارد، در بیش تر موارد این دست ساخته های زیبا و چشم نواز در هر منطقه منحصر به فرد هستند و همین انحصار می تواند توجه هر گردشگری را به خود جلب کند، بنابراین صنایع دستی علاوه بر کاربرد آن در معرفی فرهنگ یک منطقه، می تواند یک منبع عایدی برای مردم بومی و محلی محسوب و موجب اشتغالزایی نیز گردد.

چهارمحال و بختیاری دارای پیشینه تاریخی بسیار غنی در کشور است، مردمان این دیار هنوز هم برای گذران زندگی خود چشم به طبیعت دارند و تکنولوژی نتوانسته آن ها را از زندگی بومی و سنتی خود دور کند، زنان و مردان هنرمند این استان با دستان توانمند خود آثاری را خلق می نمایند که شاید نمونه آن در هیچ کدام از بازارهای داخلی و خارجی یافت نگردد.

گلیم، قالی، نمد، قفل سازی سنتی، سرمه دوزی، البسه سنتی، گیوه دوزی، گلبندی خاتم خورجین از جمله صنایع دستی چهارمحال و بختیاری محسوب می گردد که گاهی بسیاری از این صنایع دستی تنها مختص مردمان این دیار است و می توانند چشم هر گردشگری را به خود خیره کند.

نمد اقتصادی و کلاه اقتصادی:

نمد اقتصادی از ابتدایی ترین شیوه های فراوری زیرانداز، پای پوش و لباس بوده که بشر به آن دست یافته است، ماده اولیه نمد از از پشم است که در اثر رطوبت و فشار در هم تنیده می گردد و مواردی مانند کلاه نمدی، زیرانداز، جلیقه، شنل، زیرمنقلی، کیف، کفش و پوشش مورد استفاده قرار می گیرد.

قفل سازی:

فراوری قفل های سنتی در چهارمحال و بختیاری در چالشتر از منطقه ها غرب شهرستان شهرکرد از دیرباز رواج داشته است و به وسیله هنرمندان زبردست این منطقه فراوری می گردد.

توربه یا توبره:

محصولی که عشایر بختیاری فراوری می نمایند پ توبره نام دارد، در گویش بختیاری به آن توربه نیز گفته می گردد و حالتی کیسه مانند داشته و شبیه کوله پشتی است و برای نگهداری و حمل موادغذایی به کار می رود.

جاجیم:

یکی از دست بافته هایی که در میان بختیاری ها مورد استفاده قرار می گیرد، جاجیم است که به شکل نوارهایی باریک به عرض 18 تا 35 سانتی متر و طول 20 تا 25 متر از پشم بافته می گردد، پس از بافت آن را به قطعاتی با طول مناسب تقسیم می نمایند و از پهلو به یکدیگر می دوزند که از آن به عنوان روانداز استفاده می گردد.

هورژین:

خورجین یا به گویش بختیاری هورژین از صنایع دستی مهم عشایر بختیاری است که به دست زنان این قوم بر روی دارهای افقی بافته می گردد، خورجین پوششی تزئینی است که وسائل زندگی عشایر در آن قرار می گیرد.

شیردنگ:

شیردنگ نوعی نوار است که به روش کارت بافی فراوری می گردد و در زندگی عشایر بختیاری اغلب به عنوان یک نوار تزئینی درون سیاه چادرها و خانه ها و یا مراسمات عروسی مورد استفاده قرار می گیرد.

هفت رشته صنایع دستی در چهارمحال و بختیاری مهر اصالت بین المللی دارند

اسماعیل رمضانی در گفت وگو با وبگاه مجوز بازی در مورد صنایع دستی موجود در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: در ایران 196 رشته صنایع دستی موجود است که از این تعداد حدود 80 رشته در این استان وجود دارد و بارزترین مورد نیز دست بافته های داری و غیرداری مانند گلیم بافی، نمداقتصادی و...هستند، البته سایر رشته ها مانند منبت و معرق کاری، قلم زنی، سرمه دوزی، تراش سنگ های قیمتی نیز از رشته های دارای مزیت این استان محسوب می گردد دست بافته های داری و غیرداری بارزترین نوع است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری، اضافه نمود: اقداماتی برای حمایت از هنرمندان و صنعت گران در استان برنامه ریزی شده است، برای مثال در سال گذشته تسهیلات خوبی به این افراد اعطا شد، بعلاوه با بعضی تسهیلات نیز به وسیله بنیاد برکت در اختیار این هنرمندان نهاده شد.

وی ادامه داد: طی سال گذشته بعضی نمایشگاه ها در تهران و چهارمحال و بختیاری برگزار گردید که امکان خدمات رسانی به هنرمندان و صنعت گران در این نمایشگاه ها فراهم شد.

رمضانی مطرح کرد: در حال حاضر حدود 48 رشته صنایع دستی در چهارمحال و بختیاری مانند گلیم بافی، نمداقتصادی، ملیله سازی، چوقابافی، نگارگری، حجاری سنتی، زیورآلات سنتی، منبت و معرق چوب، قفل سازی سنتی، دست بافته های داری و... دارای نشان ملی مرغوبیت و هفت رشته صنایع دستی شامل قفل سازی سنتی، گلیم بافی، نمداقتصادی، فراوریات فلزی، احجام فلزی و... نیز مهر اصالت بین المللی دارند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری، اضافه نمود: بیشتر صادرات صنایع دستی استان به صورت چمدانی است، اما صادرات بعضی صنایع دستی موجود مانند نمد صورت می گیرد که بخش اعظم آن به کشور آمریکا ارسال می گردد.

وی با اشاره به وجود هنر خاتم کاری در روستای شیخ شبان چهارمحال و بختیاری، توضیح داد: در حقیقت گلبندی خاتم و فراوری ابزار و مصالح آن در این استان انجام می گردد که دارای سابقه 60 ساله است، اما آماده سازی خاتم در استان های اصفهان و شیراز صورت می گیرد، اما موضوعی که ریشه در سابقه تاریخی استان دارد، موضوع گلبندی خاتم است، یعنی مواد و مصالح خاتم کاری از روستای شیخ شبان به اصفهان و سایر استان ها برای آماده سازی و تکمیل شدن ارسال می گردد.

رمضانی توضیح داد: در سال های اخیر با همکاری شرکت شهرک های صنعتی موضوع خاتم شیخ شبان به صورت خوشه برنامه ریزی شده و درحال دنبال شدن است، اما درحال حاضر خوشه خاتم کاری شیخ شبان جوان و نوپا بوده، اما با جدیت درحال پیشروی خواهد بود و مسیرهای تکمیلی خاتم کاری در این منطقه درحال پیگیری است، برای مثال بعضی محصولات فراوری شده در نمایشگاهی که در محل نمایشگاه های بین المللی شهرکرد برگزار و این محصولات در معرض فروش نهاده شد و استقبال خوبی نیز از آن ها شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "دست ساخته هایی چشم نواز در چهارمحال و بختیاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دست ساخته هایی چشم نواز در چهارمحال و بختیاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید