میانگین بارندگی در استان بوشهر 255 میلیمتر است

به گزارش وبگاه مجوز بازی، خبرنگاران/بوشهر استاندار بوشهر گفت: در 60 درصد از سال های منتهی به دوره 15 ساله اخیر دچار خشکسالی بوده ایم. این آمار زمانی نگران کننده خواهند بود که بدانیم میانگین بارندگی در استان 255 میلیمتر است.

میانگین بارندگی در استان بوشهر 255 میلیمتر است

استاندار بوشهر در پیامی به مناسبت روز جهانی آب آورده است:

آب به واسطه اهمیتی که دارد نخستین سنگ بنای توسعه و اساس شکل گیری تمدن ها است و بدون شک در عصری که سرعت پیشرفت مالی و صنعتی به شدت افزایش یافته است، تامین پیش نیازهای این توسعه از جمله آب مهم ترین چالش پیش روی بشر است.

کشور ما نیز با توجه به قرار گیری در کمربند خشک و گرم و خشک زمین، از دیرباز دارای منابع محدودی از آب بوده است. می توان گفت تنها با هوشمندی نیاکانمان و استفاده از روش های خلاقانه در اعصار مختلف، شرایط این سرزمین به پایداری و زیست پذیر بودن رسیده است و اکنون نوبت ما است تا این تمدن اسلامی را حفظ و پویاتر از گذشته به آیندگان تحویل دهیم.

نگاهی به چالش های پیش روی آب استان بوشهر، دو عنصر اقلیم و مدیریت را بیش از پیش مطرح می سازد. با آنالیز شرایط اقلیمی و مقایسه مقدار بارندگی های استان بوشهر در دوره های آماری مختلف شاهد آن هستیم که در یک دوره مداوم خشکسالی قرار داریم.

اگر آمار را به زبان ساده تفسیر کنیم خروجی آن چنین خواهد بود: در 60 درصد از سال های منتهی به دوره 15 ساله اخیر دچار خشکسالی بوده ایم. این آمار زمانی نگران کننده خواهند بود که بدانیم میانگین بارندگی در استان بوشهر 255 میلیمتر است و در سال های خشک، بارندگی از این مقدار نیز کمتر بوده است.

وقوع خشکسالی منجر به رقم خوردن اتفاقات زنجیره واری در حوزه تامین آب، کشاورزی، اقتصاد و اجتماعی خواهد شد. کاهش آورد رودخانه، خشک شدن چاه ها و از بین رفتن مشاغل کشاورزی تنها بخشی از این اتفاقات است و در صورت تشدید و تکرار به مهاجرت مردم از روستا به حاشیه شهرها و تبعات گسترده اجتماعی و امنیتی خواهد انجامید. از سوی دیگر، در حوزه های مدیریتی نیز عدم توجه به رویکردهای نوین کشاورزی، توسعه کشاورزی در شهرک های گلخانه ای، استقرار صنایع آب بر در سواحل و استحصال حداکثری رواناب ها از دیگر چالش های پیش روی استان بوشهر است.

با همه این اوصاف، در دوران پرشکوه نظام جمهوری اسلامی و به ویژه در سنوات اخیر، طرح ریزی و اجرای پروژه های متعددی به منظور تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت در استان بوشهر شروع و عملیاتی شده است. سازه های ارزشمندی، چون سد رییسعلی دلواری، سد تنگ ارم، سد دالکی، سد باغان، سد خاییز، سد دشت پلنگ، سد باهوش، طرح های آبشیرینکن متعدد در استان و سازه های آبخیزداری، همگی از دستاوردهای مهندسین ایرانی است که منابع جدیدی را در اختیار استان قرار خواهد داد.

به موازات تکمیل این طرح ها، نیازمند اصلاح الگوی مصرف به وسیله همه مردم استان هستیم، چرا که هر قطره آب دارای اهمیت استراتژیک است و هدر رفت آن چه به صورت آب شرب و چه در بخش کشاورزی و صنعت، تضییع حقوق عامه مردم است.

اینجانب ضمن گرامیداشت دوم اسفند ماه (22 مارس) روز جهانی آب، از همه مردم استان به عنوان ناظران اجتماعی دعوت می کنم تا با نقش آفرینی فعال، نسبت به مصرف بهینه و ناجیان آب استان بوشهر گام بردارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "میانگین بارندگی در استان بوشهر 255 میلیمتر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میانگین بارندگی در استان بوشهر 255 میلیمتر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید