واقعیات و افسانه های موجود درباره سرماخوردگی

به گزارش وبگاه مجوز بازی، به نام یک بیماری شایع، افسانه های بسیاری در رابطه با سرما خوردگی وجود دارد. در صورتی که برخی از افسانه ها و واقعیات مربوط به سرما خوردگی را با هم اشتباه می گیرید، مقاله زیر را مطالعه کنید تا تفاوت

واقعیات و افسانه های موجود درباره سرماخوردگی

سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

به نام یک بیماری شایع، افسانه های بسکمک در رابطه با سرما خوردگی وجود دارد. در صورتی که برخی از افسانه ها و واقعیات مربوط به سرما خوردگی را با هم اشتباه می گیرید، مقاله زیر را مطالعه کنید تا تفاوت بین واقعیت و افسانه برایتان روشن شود.

از آن جا که این یک بیماری شایع می باشد، مادر من هنگام ابتلای من به سرماخوردگی برای من سوپ درست می کند و همواره به من متذکر می شود که سوپ یکی از بهترین روش های درمانی سرما خوردگی به تعداد می رود. دوست من معتقد است که من باید بستنی مصرف کنم، چون بستنی به کاهش سرما خوردگی من کمک می کند. پدرم معتقد است که آب و هوای سرد باعث بروز این بیماری در من شده است. آیا گوش دادن به همه این استدلال ها و روش های درمان خانگی درست است و من باید همه آن ها را به فکر بسپارم؟ دلایل زیر بنای این واقعیات و افسانه ها چیست؟ آیا باید همه این افسانه ها را کورکورانه دنبال کنیم و یا این که در پی یافتن حقیقت بیماری باشیم؟ به واسطه مسری بودن این بیماری، من تصمیم گرفتم که به مدت چهار روز کار نکنم و در طی این مدت برخی از تحقیقات در این زمینه انجام دادم و واقعیاتی را درباره این بیماری یافتم. من در تختخوابم به استراحت پرداخته و با استفاده از رایانه شخصی خود شروع به جستجوی برخی کتاب های پزشکی موجود در کتابخانه اینترنتی کردم.

افسانه هایی درباره سرما خوردگی

پدر بزرگ من معتقد است که سرما خوردگی به علت هوای سرد می باشد. اما برخی دیگر اعتقاد دارند که سرما خوردگی نه تنها به علت هوای سرد ایجاد می شود، بلکه یکی دیگر از دلایل آن هوای گرم هم می باشد. بیماران ویروس سرما خوردگی را از طریق هوا انتشار داده و به افراد سالم منتقل می کنند.

افسانه: استفاده از لباس ها و موهای مرطوب

واقعیت: مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده و هیچ یک از آن ها ارتباطی را بین هوای سرد، موی مرطوب و احساس سرما خوردگی نیافتند. علت واقعی این است که ویروس آنفولانزا و سرما خودگی در رطوبت پایین بقاء یافته و بنابراین در زمستان و پاییز به مقدار بیشتری بقاء می یابند. همچنین، بینی شما در زمستان تمایل بیشتری به خشک شدن داشته و بنابراین به مقدار بیشتری مستعد ابتلا به عفونت ویروسی می باشد.

افسانه: پرواز با هواپیما باعث بروز آنفولانزا می شود.

واقعیت: پرواز هیچ ارتباطی با آنفولانزا ندارد، با این حال، محیط بسته هواپیما ممکن است باعث افزایش احتمال توسعه ویروس سرما خوردگی شود. در صورتی که هر کسی که از در یک مکان بسته از سرما خوردگی رنج می برد، ممکن است باعث توسعه ویروس در هوای اطراف خود شده و افراد دیگر را هم در معرض ابتلا به این بیماری قرار دهد.

افسانه: آنتی بیوتیک ها به درمان سرما خوردگی کمک می کنند.

واقعیت: آنتی بیوتیک ها بر روی باکتری ها و نه ویروس ها عمل می کنند. در صورتی که یک عفونت باکتریایی به واسطه سیستم ایمنی ضعیف در بدن شما توسعه یابد، پزشک ممکن است برخی آنتی بیوتیک ها را به منظور رهایی از عفونت باکتریایی تجویز کند. اما این آنتی بیوتیک ها هیچ ارتباطی با سرما خوردگی ویروسی ندارند.

افسانه: خوراک سرد، گرسنگی و تب

واقعیت: در صورتی که شما به بیماری های سرما خوردگی و یا آنفولانزا مبتلا شده باشید، سیستم ایمنی بدن شما تحت تنش زیادی قرار خواهد گرفت. این موضوع نشانه مبارزه سیستم ایمنی با ویروس ها در بدن بوده و این امر نیازمند مقدار زیادی انرژی جهت حذف عفونت می باشد. بنابراین، شما نیازمند مصرف غذاهای متعادل و مقدار زیادی مایعات می باشید. نوشیدن آب، عصاره های میوه و حتی سوپ در این مواقع توصیه می شود. از خوردن غذاهای تولید شده خود داری کنید و به جای آن مقدار بیشتری میوه و سبزیجات مصرف کنید، این امر به ارائه مواد تغذیه ای ضروری جهت مبارزه سیستم ایمنی با ویروس های مهاجم کمک می کند.

افسانه: از نوشیدن شیر اجتناب ورزید.

واقعیت: یک مطالعه استرالیایی نشان می دهد که هیچ گونه ارتباطی بین شیر و تولید مخاط وجود ندارد و هنگام بروز سرما خوردگی می توانید با خیال راحت شیر مصرف کنید.

افسانه: هنگامی که از سرما خوردگی رنج می برید، در رختخواب بمانید.

واقعیت: شما باید به تمرینات و انجام برخی فعالیت های روزانه خود در منزل ادامه دهید. این کار باعث توسعه ویروس ها به دیگر افراد نمی شود. در صورتی که از درد ناشی از سرما خوردگی رنج می برید، می توانید برخی مواقع استراحت کنید. در رختخواب ماندن مداوم به بهبود سریع تر بیماری کمکی نمی کند.

افسانه: بوسه و عطسه

واقعیت: دانشمندان تحقیقی را انجام دهند که متوجه شوند که آیا احتمال ابتلا به ویروس سرما خوردگی بعد از بوسه فرد بیمار وجود دارد یا خیر. به منظور انجام این مطالعه، آن ها محلولی از رینو ویروس ها را بر روی زبان و حفره بینی پخش کردند و پی بردند که شما نیازمند غلظت هزار برابری رنو ویروس ها در دهان نسبت به بینی می باشید. ویروس ها از طریق دست های آلوده نسبت به بوسیدن فرد آلوده بسیار سریع تر منتقل می شوند. بنابراین، در صورتی که فرد بیمار دست شما را بوسید، بهتر است جهت پیشگیری از ابتلاء به بیماری بلافاصله دست های خود را بشوئید.

افسانه: نوشیدنی ها باعث پیشگیری از سرما خوردگی می شود.

واقعیت: حقیقت این است که الکل دارای اثر ضد عفونی کنندگی می باشد، اما از طریق دستگاه گوارش وارد معده می شود و ویروس در بخش بالایی دستگاه تنفسی وجود دارد. بنابراین به جای مبارزه با ویروس ها، الکل دیگر واکنش های بدن را کند کرده و باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود. الکل با بسکمک از داروها ناسازگار بوده و مصرف آن منجر به بروز بیماری های کبدی می شود. از این رو در هنگام درمان سرما خوردگی از مصرف الکل خودداری کنید چون این موضوع ممکن است عوارض شدیدی را به همراه داشته باشد.

موارد مطرح شده در این مقاله برخی از واقعیات و افسانه های مربوط به سرما خوردگی بوده که به مقدار خود بیماری شایع می باشد. هیچ راه قطعی وجود ندارد که شما بتوانید از سرما خوردگی دوری کنید، و تنها را موجود پیشگیری از تماس با افراد آلوده می باشد و احتمالا انجام این کار هم امکان پذیر نیست، بنابراین شما باید رژیم غذایی سالم را دنبال کرده و جهت جلوگیری از تب تا حد ممکن سیستم ایمنی قوی داشته باشید. دست های خود را به صورت مکرر با صابون های ضد عفونی کننده مناسب بشوئید. هرگز کورکورانه در پی چیزهایی که می شنوید، نباشید. در صورتی که علائم این بیماری تا بعد از 5 روز کاهش پیدا نکرد، با پزشک مشورت کنید. امیدواریم این مقاله اطلاعات مفیدی در رابطه با بروز سرما خوردگی و روش های پیشگیری از آن در اختیار شما قرار داده باشد.

منبع: راسخون

به "واقعیات و افسانه های موجود درباره سرماخوردگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واقعیات و افسانه های موجود درباره سرماخوردگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید