5 علت برای خرید شیائومی 13T Pro (و 4 علت برای نخریدن)

به گزارش وبگاه مجوز بازی، شیائومی 13T پرو یکی از جدیدترین گوشی های شیائومی در سال 2023 محسوب می گردد که اخیرا با امکانات نرم افزاری و سخت افزاری فراوان و قیمت نسبتا مناسب رونمایی و راهی بازار شده است. این گوشی در حال حاضر در بازار ایران هم در دسترس واقع شده است در نتیجه تصمیم گرفتیم جهت آنالیز ارزش خرید آن، به نگارش این مطلب بپردازیم؛ جایی که قرار است 5 علت برای خرید شیائومی 13T Pro و 4 علت برای نخریدن آن را توضیح دهیم.

5 علت برای خرید شیائومی 13T Pro (و 4 علت برای نخریدن)

شیائومی 13T پرو؛ جدول مشخصات فنی

تاریخ رونمایی و عرضه26 سپتامبر 2023 (4 مهر 1402)
ابعاد و وزن8.5 × 75.7 × 162.2 میلی متر - 200 گرم برای مدل چرمی و 206 گرم برای مدل شیشه ای
کیفیت ساختپنل پشتی از جنس شیشه گوریلا گلس 5 یا چرم و فریم از جنس پلاستیک
استاندارد مقاومتیIP68 - تا 30 دقیقه در عمق 1.5 متری آب
فناوری های نمایشگرAMOLED - استاندارد +HDR10 و دالبی ویژن - رفرش ریت 144 هرتزی و بیشینه روشنایی 2600 نیت
مقدار نمایشگر6.67 اینچ (107.4 سانتی متر مربع)
نسبت نمایشگر به بدنه٪87.5
وضوح تصویر1220 × 2712 پیکسل - چگالی 446 پیکسل بر هر اینچ
محافظ صفحهگوریلا گلس 5
سیستم عامل و رابط کاربریاندروید 13 / MIUI 14
مدت زمان پشتیبانی نرم افزاری و امنیتی4 سال نرم افزاری و 5 سال امنیتی
پردازندهدایمنسیتی 9200 پلاس (4 نانومتری)
مشخصات فنی پردازنده8 هسته ای با ترتیب 1 + 3 + 4 / 1 هسته از نوع Cortex-X3 با فرکانس 3.35 گیگاهرتز، 3 هسته از نوع Cortex-A715 با فرکانس 3.0 گیگاهرتز و 4 هسته از نوع Cortex-A510 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز
گرافیکImmortalis-G715 MC11
ترکیب حافظه رم و حافظه داخلی256/12 و 512/12 گیگابایت و 16/1TB گیگابایت
نوع حافظه داخلیUFS 4.0
دوربین اصلی50 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/1.9 و پشتیبانی از لرزشگیر اپتیکال
دوربین دوم12 مگاپیکسلی فوق عریض با گگرددگی دیافراگم f/2.2
دوربین سوم50 مگاپیکسلی تله فوتو با گگرددگی دیافراگم f/1.9 و امکان زوم 2 برابری اپتیکال
کیفیت فیلم برداری8K@24 و 4K@24/30/60 و 1080p@30/60/120/240 و 4K/1080p@30 با +HDR10
دوربین سلفی20 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.2
کیفیت فیلم برداری1080p@30 با +HDR10
باتری5000 میلی آمپر ساعت
شارژر120 واتی
شارژر درون جعبهواقع شده است
قابلیت های خاصاثر انگشت اپتیکال زیر صفحه، بدنه چرمی زیبا
رنگ بندیآبی (چرمی)، سبز و مشکی (شیشه ای)
قیمتتقریبا 28 تا 38

5 علت برای خرید شیائومی 13T پرو

1. پنل پشتی چرمی با استاندارد ضد آب و گرد و غبار IP68

نخستین علتی که باعث شده شیائومی 13T پرو را به شما پیشنهاد کنیم، جنس بدنه و کیفیت ساخت آن است. اگر از فریم پلاستیکی این گوشی چشم پوشی کنیم که واقعاً با این قیمت از شیائومی چنین اقدامی بعید بود، در سایر بخش های مربوط به متریال بدنه، این گوشی واقعاً عالی است.

شیائومی 13T پرو را می توانید در دو مدل تهیه کنید؛ پنل پشتی شیشه ای و فریم پلاستیکی یا پنل پشتی چرمی و فریم پلاستیکی که در حالت نخست، بین دو رنگ مشکی و سبز حق انتخاب خواهید داشت اما در مدل چرمی، فقط باید به رنگ آبی قناعت کنید چون رنگ بندی دیگری با این کیفیت ساخت در نظر گرفته نشده است.

در مدل چرمی، شما حس فوق العاده ای هنگام در دست داشتن این گوشی خواهید داشت چرا که در بین تمام طراحی های امروزی که بیشتر شیشه ای و پلاستیکی شده اند، استفاده از چرم هم تنوع خوبی محسوب می گردد و هم حس و حال مجذوب نماینده تری دارد.

علاوه بر این ها، شیائومی 13T پرو از جمله نخستین گوشی های شیائومی با استاندارد ضد آب IP68 به شمار میرود که یعنی عملا این گوشی ضد آب است و صدمات ناشی از ورود آب به داخل آن شما را تهدید نمی نماید. به صورت کلی اگر فریم این گوشی پلاستیکی نبود، می شد آن را مجذوب نماینده ترین پرچم دار مالی سال 2023 از برند شیائومی از لحاظ کیفیت ساخت به حساب آورد.

2. نمایشگر با کیفیت استثنائی

یکی دیگر از عوامل مجذوب نمایندهیت شیائومی 13T پرو، نمایشگر فوق العاده آن است. از وضوح آن آغاز می کنیم؛ همانطور که در جدول بالا می توانید ببینید، وضوح این پنل 6.67 اینچی به 1220 × 2712 پیکسل می رسد و رفرش ریت آن هم 144 هرتز است. نرخ الگوبرداری لمس 480 هرتزی، بیشینه روشنایی 1200 نیت (حالت نور خورشید) و 2600 نیت (احتمالا هنگام مشاهده محتوای HDR)، عمق رنگ 12 بیتی (تا 68 میلیارد رنگ) و استانداردهای +HDR10 و دالبی ویژن هم از جمله مشخصات مجذوب نماینده این پنل را تشکیل می دهند. حال به توضیح هر یک از آن ها می پردازیم.

وضوح تصویر بالایی که این پنل دارد به شما اجازه می دهد جلوه های بصری را به زیباترین شکل ممکن مشاهده کنید بدون اینکه مشکلاتی اعم از تار بودن جزئیات و مواردی از این دست آزارتان دهد. رفرش ریت 144 هرتزی هم سبب می گردد بتوانید به نرم ترین و روان ترین شکل ممکن با گوشی تعامل برقرار کنید. البته منوهای مختلف رابط کاربری MIUI و بسیاری از اپ ها هنوز با این نرخ رفرش ریت سازگار نیستند و تا 120 هرتز را پشتیبانی می نمایند اما در آینده قطعا این قابلیت بیشتر به کارتان خواهد آمد.

  • بیشینه روشنایی در حالت دستی: 493 نیت
  • بیشینه روشنایی در حالت اتوماتیک: 1094 نیت

بیشینه روشنایی بالا هم سبب می گردد شما زیر نور مستقیم خورشید، اصلا مسئله ای از بابت خواندن متون مختلف نداشته باشید چون گوشی به هیچ عنوان اجازه نمی دهد بازتاب نور، مانع دید شما از صفحه گردد. نرخ الگوبرداری لمس 480 هرتزی که عدد بسیار خوبی هم محسوب می گردد یعنی در سریع ترین زمان ممکن، به کنش لمسی شما روی صفحه شیائومی 13T پرو واکنش نشان داده می گردد تا کمترین اندازه کندی و زمان تأخیر را هم در این بین احساس نکنید.

عمق رنگ 12 بیتی هم یاری می نماید تا رنگ ها به دقیق ترین شکل ممکن برایتان به نمایش گذاشته گردد. افرادی که به مشاهده فیلم یا سریال علاقه مند هستند، عکس و فیلم ثبت و ضبط می نمایند، به کارهای تدوین و ویرایش مشغول هستند و…، برایشان خیلی اهمیت دارد که صفحه نمایش گوشی قادر باشد رنگ ها را به دقیق ترین شکل ممکن به نمایش بگذارد که خوشبختانه شیائومی 13T پرو هیچ مسئله ای از این بابت ندارد. وجود دالبی ویژن و +HDR10 هم یاری می نماید رنگ ها با بالاترین کیفیت ممکن به نمایش گذاشته شوند، تاری تصویر رفع و همه چیز نزدیک به طبیعی ترین حالت خود ثبت و ضبط گردد.

3. سرعت شارژ فوق العاده

شیائومی 13T پرو برترین گوشی پرچم دار مالی از لحاظ طول عمر باتری نیست و در این بین یک گوشی معمولی محسوب می گردد که با توجه به امکانات و قابلیت هایی که دارد، کاملا هم از آن چنین چیزی انتظار می رفت. امتیازی که این گوشی در تست های مختلف ثبت نموده نشان می دهد شما می توانید به راحتی تا 1 روز و اگر خیلی مراعات کنید تا 1 روز و نیم روی شارژدهی این گوشی در حالت معمولی حساب کنید که عالی است.

اما اگر هم استفاده زیادی از گوشی داشته باشید و مجبور شوید هر روز آن را شارژ کنید، خبر خوبی برایتان داریم و آن هم این است که به همراه شیائومی 13T پرو یک شارژر فوق سریع 120 واتی هم عرضه می گردد که می تواند شارژ گوشی را از 0٪ در مدت زمان تنها 26 دقیقه به 100٪ برساند. به عبارتی دیگر، فقط کافی است گوشی خود را 10 دقیقه زیر شارژ بگذارید تا برای ادامه روز همراهی تان کند. اگر هم در شرایطی هستید که به پریز برق دسترسی ندارید، خرید یک پاوربانک فست شارژ می تواند مشکل شما را حل نماید.

  • اندازه شارژ بعد از 15 دقیقه: 68٪
  • مدت زمان مورد احتیاج برای شارژ کامل: 26 دقیقه

اگر از بابت سرعت بالای این شارژر و خطرات احتمالی که می تواند برای گوشی به وجود بیاورد نگران هستید، باید بگوییم شیائومی آنقدر در این زمینه پیشرفت نموده که اصلا جای نگرانی وجود ندارد. نخست اینکه گوشی در طول شارژ با این سرعت فقط گرم می گردد و حتی نزدیک به داغ شدن هم پیش نمی رود.

دوم هم اینکه برای این گوشی یک حالت شارژ بهینه در نظر گرفته شده که مبتنی بر هوش مصنوعی است و بر اساس عادت شارژ شما یاد می گیرد که مثلا هنگامی که خواب هستید و گوشی زیر شارژ واقع شده است، فرایند شارژ را قطع کند تا از رسیدن ولتاژ غیر ضروری به باتری جلوگیری گردد.

4. سریع، قدرتمند و پایدار

در بخش سخت افزار هم باید عملکرد مدیاتک را تحسین کرد و هم شیائومی. نخست دایمنسیتی 9200 پلاس. مدیاتک توانسته تراشه ای فراوری کند که از لحاظ قدرت پردازشی، فاصله زیادی با اسنپدراگون 8 نسل 2 ندارد اما در عین حال، اصلا زیر فشار سنگین داغ نمی گردد. تست ها نشان داده بعد از 25 دقیقه فشار زیاد روی دستگاه، فقط 23٪ توان آن کاهش پیدا کرد و تا اتمام تست هم به هیچ عنوان توان کلی پردازنده از 77٪ کمتر نشد.

البته در بخش گرافیک، شیائومی 13T پرو با Immortalis-G715 MC11 اصلا در حد و مقدار های آدرنو 740 نیست و اختلاف زیادی با آن دارد. بعلاوه در تست های پایداری هم آنقدر درخشان ظاهر نشد و بعد از گذشت 20 دور، 33.4 درصد توان خود را از دست داد. بعلاوه نرخ فریم این گوشی در طول این مدت بین 30 تا 78 و دمای آن هم بین 35 تا 52 درجه متغیر بود. جالب اینجاست حتی با این عملکرد، باز هم هیچ بازی یا نرم افزار سنگینی وجود ندارد که دایمنسیتی 9200 پلاس نتواند از پس اجرایش، آن هم به راحتی بر بیاید. پس خیالتان آسوده باشد.

نکته جالب دیگر، سیستم خنک نماینده فوق العاده شیائومی است که باعث شده با این اندازه توان پردازشی و گرافیکی، اصلا خبری از داغ کردن نباشد. گوشی در زیر سنگین ترین فشارها که در دنیای واقعی حتی نزدیک به آن ها هم نخواهید شد، فقط گرم شد و این یعنی می توانید جلسات طولانی مدت گیمینگ را بدون ذره ای اذیت شدن از بابت گرم شدن گوشی تجربه نموده و لذت ببرید.

5. آپدیت نرم افزاری طولانی مدت

در نهایت می رسیم به یکی از مهم ترین دلایل ارزش خرید بالای شیائومی 13T پرو که پشتیبانی نرم افزاری طولانی مدت است. شیائومی اخیرا از رابط کاربری HyperOS رونمایی نموده تا تجربه کاربری محصولاتش را یکپارچه و نزدیک به هم کند. این رابط به همراه سری شیائومی 14 عرضه می گردد اما به احتمال زیاد به وسیله یک آپدیت برای سری 13T هم عرضه خواهد شد.

مهم تر از همه اینکه این رابط نو با کلی امکانات مجذوب نماینده و کاربردی همراه خواهد بود و سیاست نو شیائومی در زمینه آپدیت نرم افزاری هم سبب می گردد تا 4 سال، کاربران از تمام قابلیت ها و امکانات نوی که به سیستم عامل اندروید و رابط MIUI یا HyperOS اضافه خواهد شد بهره مند شوند. از آن جایی که این گوشی توانایی پردازشی و گرافیکی بالایی هم دارد، در طول این 4 سال می توانید با کیفیت عالی، از تجربه امکانات نو لذت ببرید.

سه علت برای نخریدن شیائومی 13T پرو

1. جذب سریع اثر انگشت و لیز بودن گوشی

اگر از قاب محافظ برای گوشی استفاده نمی کنید، باید بگوییم شیائومی 13T پرو یکی از بزرگ ترین ضعف های خود را به شما نشان می دهد؛ پنل پشتی شیشه ای که به شدت جاذب اثر انگشت است و به شدت هم از روی دست لیز می خورد. به عبارتی دیگر، شما با خرید این گوشی، البته در رنگ سبز و مشکی، محکوم به خرید قاب محافظ هم خواهید بود چرا که پنل پشتی درخشان است و خیلی زود آلودگی ها و اثر انگشت را به خود جذب می نماید و از شکل و شمایل می افتد. خطر سقوط و شکستن پنل پشتی هم به خاطر سر بودن شما را تهدید می نماید. بنابراین یا سمت این گوشی نیایید یا اگر به آن علاقه مند هستید، یک قاب خوب و باکیفیت هم برایش تهیه کنید.

2. فریم پلاستیکی

از یک گوشی آن هم با قیمت بیشتر از 600 دلار اصلا انتظار نداشتیم فریم پلاستیکی داشته باشد. شیائومی بعضی از گوشی های مقرون به صرفه قیمت تر را با فریم فلزی راهی بازار می نماید اما عجیب بود که چنین محصولی، از پلاستیک بهره می برد. البته که باز هم قاب محافظ تا حد زیادی این ضعف را می پوشاند اما همینکه می دانیم با پرداخت مبلغی نزدیک به 30 میلیون تومان، محصولی را خریداری نموده ایم که فریم پلاستیکی دارد، قطعا توی ذوق مان می زند. هرچند پلاستیک به کار رفته در ساخت این گوشی کیفیت پایینی ندارد اما باز هم نمی تواند جایگزین فلز آلومینیوم گردد.

3. دوربین سلفی ضعیف

به یکی از مهم ترین بخش ها یعنی دوربین سلفی می رسیم. البته دوربین فوق عریض و ماکرو در شیائومی 13T پرو چنگی به دل نمی زنند و تصاویر ثبت شده به وسیله آن ها آنقدر مجذوب نماینده و باکیفیت نیست که رویشان مانور دهیم اما آن ها را نقطه ضعف در نظر نمی گیریم چون بسیاری از گوشی های هوشمند دوربین فوق عریض یا ماکروی خوبی ندارند و از آن جایی هم که خیلی به ندرت از این سنسورها استفاده می گردد، پس جای نگرانی نیست.

اما دوربین سلفی داستان جدایی دارد. افرادی که به فراوری محتوا مشغول هستند یا کسانی که زیاد سلفی می گیرند، قطعا شیائومی 13T پرو را دوست نخواهند داشت. سنسور به کار رفته در این گوشی 20 مگاپیکسلی Quad-Bayer است که خروجی های آن در کمال تعجب، 20 مگاپیکسلی هستند و نه 5 مگاپیکسلی که همین موضوع سبب شده کمی از عملکرد این سنسور ناامید شویم.

جزئیاتی که در تصاویر ثبت شده به وسیله دوربین سلفی می خواهید، خیلی به چشمتان نخواهد خورد چرا که همه چیز نرم و بیش از مقدار مصنوعی به نظر می رسد. گویا شیائومی فقط خواسته یک تصویر زیبا و بدون نقص از لحاظ ظاهری به ثبت برسد و برایش اهمیت چندانی نداشت که برای رسیدن به این هدف، چه چیزی را از دست می دهد.

سوا از این موارد، نوردهی، کیفیت رنگ ها و گستره دینامیکی تصاویر سلفی عالی است و نویز زیادی هم دیده نمی گردد. اما کار زمانی خراب می گردد که روی تصاویر خود زوم کنید. آنوقت متوجه می شوید با دوربین سلفی در حد و مقدار نام و مشخصات فنی گوشی روبرو نیستید.

همین حرف ها را در رابطه با فیلم برداری هم می توان گفت. اگرچه لرزش های کم تأثیری روی کیفیت ویدیو نمی گذارند، گستره دینامیکی خوب است و رنگ ها هم طبیعی نشان داده می شوند، اما اندازه جزئیات اصلا آنقدر که باید نیست.

4. دوربین تله فوتو با زوم 2 برابری

کیفیت دوربین تله فوتوی شیائومی 13T پرو عالی است. اگرچه به خاطر بهره مندی از سنسور کوچک تر در مقایسه با سنسور اصلی، تصاویر اندکی از لحاظ جزئیات کیفیت کمتری دارند اما اگر بدون هیچ معیاری به آن ها نگاه کنید می بینید که این دوربین واقعاً وظیفه خود را به برترین شکل ممکن انجام می دهد.

کوچک بودن سنسور باعث شده شیائومی اندکی پردازش روی تصاویر ثبت شده به وسیله این دوربین را افزایش دهد که این موضوع سبب اشباع شدن رنگ ها می گردد و ممکن است به مذاق بسیاری ها خوش نیاید اما با فعال کردن حالتی تحت عنوان Leica Authentic، می توانید تصاویری داشته باشید که اگرچه کمی تیره تر هستند اما به مراتب طبیعی تر و با پردازش کمتر به ثبت می رسند.

البته مشکل مان با دوربین تله فوتو، کیفیت آن نیست چون از این حیث فوق العاده است؛ مشکل اینجاست که چرا در یک گوشی با این قیمت و مشخصات، از دوربین تله فوتویی با زوم بیشتر استفاده نشده است. گلکسی S23 FE به عنوان اصلی ترین رقیب این گوشی از چنین قابلیتی بهره می برد و انتظار داشتیم شیائومی حداقل از دوربینی با زوم 3 برابری در این محصول استفاده می کرد که متأسفانه این اتفاق رخ نداد.

خرید شیائومی 13T پرو؛ سخن پایانی

همانطور که خواندید، شیائومی 13T پرو گوشی بدون ضعفی نیست اما بعضی از ضعف های آن در برابر نقاط قوتی که دارد، اصلا به چشم نمی آیند و در واقع می توان گفت اصلا تجربه کاربری را مختل نمی نمایند. شاید با خود بگویید عملکرد دوربین سلفی ضعیف است یا با این قیمت، چرا فریم باید پلاستیکی باشد که نمی توان این دو مورد را چیز کم اهمیتی به حساب آورد و به عنوان ضعف، کاملا موجه هستند؛ اما می توان تله فوتو با زوم 2 برابری و بدنه سُر و جاذب اثر انگشت را تا حدودی نادیده گرفت. به این خاطر که بدنه همواره درون قاب محافظ قرار می گیرد و پراستفاده ترین دوربین هم دوربین اصلی است.

با این حال اگر به عکاسی با زوم علاقه مند هستید، به خاطر فراوری محتوا یا هر کار دیگری، برایتان اهمیت دارد دوربین سلفی کیفیت خوبی داشته باشد و نمی خواهید زیبایی گوشی تان با قاب محافظ مخفی گردد و در نتیجه پلاستیکی بودن فریم و شفاف بود پنل پشتی توی ذوق تان می زند، قطعا شیائومی 13T پرو محصولی نیست که باید در پی خرید آن باشید.

آیا شیائومی 13T پرو ارزش خرید دارد؟

بله

خیر

نظر دیگری دارم (کامنت کنید)

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 علت برای خرید شیائومی 13T Pro (و 4 علت برای نخریدن)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 علت برای خرید شیائومی 13T Pro (و 4 علت برای نخریدن)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید