طرز تهیه فرنی برای نوزاد شش، هفت، هشت، نه، ده، یازده و دوازده ماهه

به گزارش وبگاه مجوز بازی، غذای کمکی نوزاد را معمولا از بعد از شش ماهگی به برنامه غذایی اضافه می نمایند البته در بعضی از موارد به تشخیص پزشک ممکن است زمان آن کمی قبل از شش ماهگی باشد. در کل یکی از غذاهای کمکی مناسب برای نوزادان شش تا یک ساله، فرنی است. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه فرنی با شیر خشک را به عنوان یک گزینه مناسب نوزدان آنالیز نموده بودیم و در ادامه طرز تهیه فرنی برای نوزاد شش، هفت، هشت، نه، ده، یازده و دوازه ماهه را آنالیز می کنیم.

طرز تهیه فرنی برای نوزاد شش، هفت، هشت، نه، ده، یازده و دوازده ماهه

مواد لازم برای تهیه فرنی برای نوزاد 6 ماهه

  • آرد برنج 1 قاشق مرباخوری
  • شیر مادر نصف استکان

طرز تهیه فرنی برای نوزاد شش ماهه

اولین نکته مهمی که در طرز تهیه فرنی برای نوزاد باید به آن دقت داشته باشید، این است که نوزاد شش ماهه شما ممکن است به شیر پاستوریزه حساسیت نشان دهد بنابراین در شش ماهگی بهتر است تهیه فرنی را به شیر مادر یا شیر خشک محدود کنید و شیر گاو پاستوریزه را در ماه های بعدی اضافه کنید.

بنابراین، ابتدا آرد برنج را با شیر مادر مخلوط کنید و هم بزنید تا کاملا آرد در شیر حل گردد سپس آن را در قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت کم قرار دهید. در فرایند تهیه فرنی مدام آن را هم بزنید تا به قابلمه نچسبد. بهتر است دقت داشته باشید که برای تهیه فرنی کودک شش ماهه از هیچ گونه شیرین کننده یا مزه دهنده ای استفاده نکنید چون هم مناسب سلامتشان نیست هم اگر بعدها دسترسی به شکر نداشته باشید کودک فرنی را نخواهد خورد.

نکته 1: دقت کنید برای نوزاد شش ماهه برای تهیه مخلوط شیر خشک و آب باید حتما آب را جوشانده باشید، درست مثل همان روشی که برای تهیه شیر خشک کودک انجام می دهید. در ضمن اندازه شیر خشک برای تهیه فرنی باید حدود یک پیمانه باشد. جزییات تهیه پخت فرنی برای نوزاد با شیر خشک را در کتاب کاله بخوانید.

نکته 2: بهتر است از آرد برنج خانگی برای تهیه فرنی نوزاد خود بهره ببرید تا از کیفیت آن مطمئن باشید. طرز تهیه آرد برنج را در کتاب کاله بخوانید.

مواد لازم برای تهیه فرنی برای نوزاد هفت ماهه به بعد

  • آرد برنج 2 قاشق مرباخوری
  • شیر پاستوریزه یا شیر خشک یک استکان
  • کره یا آب به اندازه لازم

طرز تهیه فرنی برای نوزاد هفت ماهه به بعد

فرنی نوزاد شش ماهه به بعد تا دوازده ماهگی از نظر روش پخت کاملا شبیه به پخت فرنی نوزاد شش ماهه است فقط در تهیه آن می توانید رفته رفته برای تست کردن این که کودکتان به شیر لبنی حساسیت دارد یا ندارد، از شیر پاستوریزه بهره ببرید و حتی بهتر است برای تعدیل آن، ابتدا شیر را بجوشانید بعد با آرد برنج مخلوط کنید و البته اگر نوزادتان به مواد لبنی حساسیت نداشت اندازهی کره هم از ماه های بعدی به آن اضافه کنید تا مزه فرنی متفاوت تر گردد.

نکات تکمیلی برای تهیه فرنی نوزاد

اولین فرنی کودک یعنی همان فرنی که برای شش ماهگی آماده می کنید باید رقیق و فقط کمی غلیظ تر از شیر مادر باشد اما از ماه های بعد می توانید رفته رفته غلظت فرنی نوزاد خود را بیشتر کنید.

اندازه فرنی برای کودک شش ماهه و هفت ماهه به بعد

روز اول تغذیه کودک با فرنی بهتر است برای کودک 6 ماهه یک تا دو قاشق چایخوری فرنی تهیه کنید و رفته رفته آن را تا 12 قاشق چایخوری هم برسانید.

شکر برای فرنی کودک نوزاد لازم نیست!

چون فرنی اولین غذای کمکی کودک است و از آن جایی که نوزاد هیچ ذهنیتی از شیرینی، شوری یا ترشی ندارند بهتر است به فرنی نوزادان هیچ شکر یا شیرین کننده دیگری اضافه نکنید.

برترین آرد برای تهیه فرنی نوزاد

برای تهیه فرنی نوزاد بهتر است از آرد برنج بهره ببرید چون آرد برنج حساسیت کمتری برای نوزاد ایجاد می نماید و البته سبک تر است و معده و دستگاه گوارش کودک به آن حساسیت نشان نمی دهد.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه فرنی برای نوزاد شش، هفت، هشت، نه، ده، یازده و دوازده ماهه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه فرنی برای نوزاد شش، هفت، هشت، نه، ده، یازده و دوازده ماهه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید