هفت تکنیک برای جلوگیری از افزایش وزن

به گزارش وبگاه مجوز بازی، خبرنگاران- کاهش وزن چالش برانگیز است. اما همان طور که هر فردی که تا به حال با موفقیت وزن کم نموده می داند اجتناب از افزایش مجدد وزن چالش واقعی است.

هفت تکنیک برای جلوگیری از افزایش وزن

به گزارش وبگاه مجوز بازی به نقل از کانورسیشن؛ صرفنظر از روشی که برای کاهش وزن دنبال می کنید حفظ وزن کاهش یافته کار سختی است. برای مثال، نتایج مطالعات نشان می دهند افرادی که از رژیم های غذایی بسیار کم کالری (بین 800 تا 1200 کالری در روز) پیروی می نمایند 5 سال پس از درمان بین 26 تا 121 درصد وزن از دست رفته خود را دوباره به دست می آورند. افرادی که از برنامه های رفتار درمانی برای مدیریت کاهش وزن پیروی می نمایند پس از یک سال بین 30 تا 35 درصد وزن از دست رفته خود را به دست می آورند.

حتی افرادی که از دارو های کاهش وزن مانند ویگووی استفاده می نمایند حدود دو سوم وزنی را که یک سال پس از قطع دارو از دست داده اند دوباره به دست آورده اند.

دلایل زیادی وجود دارند که نشان می دهند چرا وزن کم شده را دوباره به دست می آوریم. نخست آن که حفظ کاهش وزن نسبت به کاهش اعداد روی ترازو در هنگام کاهش وزن سود کمتری دارد. این امر حفظ انگیزه و ادامه مراقبت از وزن را سخت می نماید. دوم آن که حفظ تغییرات مرتبط با سبک زندگی که برای کاهش وزن ایجاد نموده ایم اغلب کار سختی می باشد به خصوص اگر این تغییرات غیر واقعی باشند و در دراز مدت به سختی به آن پایبند باقی بمانیم (مانند رژیم های بسیار کم کالری یا حذف گروه های غذایی کامل).

نکته سوم آن که کاهش وزن می تواند باعث افزایش فراوری هورمون های گرسنگی گردد و حتی می تواند متابولیسم شما را کاهش دهد. این تغییرات می توانند باعث بازگشت پرخوری شده و در طول زمان سبب افزایش وزن شوند.

با این وجود، علیرغم آن که افزایش وزن ممکن است یک تجربه رایج باشد این بدان معنا نیست که نمی توانید کاری برای جلوگیری از آن در بلند مدت انجام دهید. در ادامه به بعضی از اقداماتی که می توان در این باره انجام داد خواهیم پرداخت:

1- انعطاف پذیر باشید

درک این نکته مهم است که حفظ وزن سالم به مدیریت مادام العمر احتیاج دارد بنابراین، داشتن انتظارات سفت و سخت و فکر کردن به این که همیشه و به طور کامل به تغییرات سبک زندگی خود پایبند خواهید ماند امری غیر واقعی است. زمانی که دچار لغزش می شوید احساس گناه نکنید. در عوض، برنامه ریزی کنید تا در اسرع وقت به مسیر خود بازگردید. برای مثال، اگر فکر می کنید ممکن است در آخر هفته پرخوری کرده باشید با اضافه کردن چند پیاده روی اضافی به برنامه روتین خود در هفته بعد آن را جبران کنید.

انجام این کار می تواند از رویکرد همه یا هیچ برای مدیریت وزن جلوگیری نماید رویکردی که به موجب آن زمانی که به اهداف خود نمی رسید احساس گناه می کنید و در عوض کوشش های تان را رها خواهید کرد.

2- برای احتمال بروز اختلالات برنامه ریزی کنید

توجه داشته باشید که در کوشش های مدیریت وزن شما اختلالاتی ایجاد می گردد مانند تعطیلات، مراسم ازدواج و جشن های تولد. راه هایی را برای پیمایش موفقیت آمیز این اختلالات برنامه ریزی کنید. برای مثال، می توانید با از دست دادن چند کیلو وزن اضافی پیش از زمانی که ممکن است وزن اضافی به دست آورید شرایط را تنظیم کنید. هم چنین، اگر به مهمانی ای با باربیکیو برای پخت کباب می روید گزینه سالم تری مانند سیخ حاوی سبزیحات را با خود به همراه داشته باشید. در آن صورت گزینه با کالری کم تر را برای انتخاب در اختیار خواهید داشت. انجام این کار به شما یاری می نماید از موقعیت های خاص با نگرانی کمتری لذت ببرید.

3- به دستاورد های خود افتخار کنید

وزن ما به طور طبیعی در طول زمان در نوسان است و بنابراین افتخار کردن به خودتان هنگام دستیابی به اهداف تان صرفنظر از عدد روی ترازو مهم است. تحقیاقت هم چنین نشان می دهند افرادی که بیش تر بر روی چگونگی دستیابی به اهداف شان تمرکز می نمایند به جای نتیجه به احتمال زیاد به رفتار های مهم برای حفظ کاهش وزن پایبند هستند. این ممکن است بدان خاطر باشد که آنان کم تر تحت تاثیر مسائل (مانند به دست آوردن مجدد میزانی وزن) قرار می گیرند.

4- عادت ایجاد کنید

ایجاد عادت می تواند به کاهش وزن یاری کند. این بدان خاطر است که تصور می گردد عادات کمتر تحت تاثیر نوسانات انگیزه قرار می گیرند.

هم چنین می توانید پس از کاهش وزن عادات جدیدی ایجاد کنیدمانند پیاده روی پس از شام یا بالا و پایین رفتن از پله ها در صورت امکان.

5- فعال شوید

مطالعه ای که بر روی افرادی که کاهش وزن خود را با موفقیت حفظ کرده بودند اجرا شده بود نشان داد که فعالیت بدنی مهم ترین عامل برای کاهش وزن است. این بدان خاطر است که فعالیت بدنی می تواند میزانی از کالری دریافتی مان را جبران کند. برترین فعالیت بدنی برای حفظ کاهش وزن فعالیتی است که از انجام آن بیشتر لذت می برید. این بدان خاطر است که اگر از آن لذت ببرید احتمالا در درازمدت به آن پایبند باقی خواهید ماند. با این وجود، نتایج تحقیقات نشان می دهند که باید سعی کنید دست کم 250 دقیقه در هفته ورزش کنید تا کاهش وزن تان را حفظ نمایید.

6- خود را به طور منظم وزن کنید

وزن در طول هفته بین 1 تا 2 کیلوگرم در نوسان است. با وزن کردن منظم خود می توانید محدوده وزنی شخصی سازی شده از بالاترین و کمترین میانگین وزن خود را ایجاد کنید. این کار به شما یاری می نماید تا وزن تان را پیگیری کنید و بفهمید که آیا برای حفظ کاهش وزن تان احتیاج به تغییر در رژیم غذایی و عادات ورزشی خود دارید یا خیر. نتایج تحقیقات نشان می دهند افرادی که از محدوده وزنی شخصی سازی شده استفاده می نمایند بهتر می توانند از افزایش مجدد وزن جلوگیری نمایند، زیرا می توانند در صورت لزوم رفتار های شان را تنظیم نمایند.

7- صبحانه بخورید و روی مصرف فیبر تمرکز نمایید

اگرچه شواهد کلی در خصوص اهمیت صبحانه در مدیریت وزن فرق دارد، اما نتیجه مطالعه ای نشان داد که تقریبا 97 درصد از افرادی که وزن شان کاهش یافت گزارش داده بودند که هر روز صبحانه می خورند. نتیجه مطالعه دیگری نشان داد افرادی که روزانه میزان زیادی سبزیجات و غذا های پر فیبر مانند نان سبوس دار، برنج قهوه ای و جو دوسر مصرف می نمایند از افزایش وزن جلوگیری کرده اند. خوردن این نوع مواد غذایی بدان معناست که شما احساس سیری بیش تری خواهید کرد و احتمال آن که کم تر بخورید بیش تر خواهد بود. حفظ کاهش وزن می تواند سخت باشد، اما بدان معنا نیست که غیر ممکن است حتی اگر بتوانید صرفا میزان کمی از وزنی را که از دست داده اید حفظ کنید به یاد داشته باشید که هم چنان می تواند برای سلامتی شما بسیار مفید باشد.

منبع: فرارو

به "هفت تکنیک برای جلوگیری از افزایش وزن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفت تکنیک برای جلوگیری از افزایش وزن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید