چگونه با فرزند خود در مورد مهاجرت صحبت کنیم؟

به گزارش وبگاه مجوز بازی، اگر قصد مهاجرت دارید و صاحب فرزند یا بچه های هستید، باید با آن ها درباره مهاجرت صحبت کنید. در طول فرایند مهاجرت و پس از آن شرایطی پیش خواهد آمد که فرزندتان باید برای آن آماده باشد. در این مقاله، مزایا و چالش های احتمالی برای خانواده های مهاجر دارای فرزند و روش های صحبت کردن با بچه ها درباره مهاجرت را توضیح می دهیم.

چگونه با فرزند خود در مورد مهاجرت صحبت کنیم؟

فواید مهاجرت برای بچه ها

هرچند در صورت مهاجرت خانواده، بچه ها هم مجبور به مهاجرت می شوند، این اتفاق برای آن ها خالی از لطف نخواهد بود. زندگی بچه ها با مهاجرت دگرگون می شود. زندگی در کشوری خارجی برای آن ها مزیت هایی دارد. از این میان، 7 مزیت از بقیه مهم تر است.

1. فرزندتان راحت تر با فرهنگ نو هماهنگ می شود

آیا می خواهید اولین تجربه ناخوشایند فرزندتان غریبه بودن در میان چهره هایی ناآشنا آن هم در 18سالگی باشد یا ترجیح می دهید فرزندتان به راحتی با بقیه صحبت کند و در همان سنین اولیه زندگی ارتباط به افراد متفاوت را تجربه کند؟

زمانی که به خارج از کشور مهاجرت می کنید، تمام اعضای خانواده شما کاملا با غریبه ها احاطه می شوند و فرزند شما در کنار والدینش یاد می گیرد که چگونه ارتباط برقرار کند، خود را با شرایط وفق دهد و با بقیه هماهنگ شود. این درس بسیار ارزشمندی است که فرزندتان صریحا و در کنار شما خواهد آموخت. در نتیجه، ادامه زندگی در کشوری بیگانه با فرهنگ مادری هرگز برای او مسئله ای ایجاد نخواهد کرد.

2. فرزندتان نسبت به جهان احساس واقع بینانه تری خواهد داشت

بچه ها در هنگام مهاجرت با واقعیت های جهان و عدم تعادل در جهان بیشتر آشنا می شوند. آن ها در این زمان می آموزند که میان زندگی دیگران و سبک زندگی آن ها تفاوت های عمیقی وجود دارد. کودک درمی یابد که در جهان انسان هایی زندگی می کنند که شرایط زندگی شان بدتر یا بهتر اوست. در نتیجه، در مقایسه با هم سالان خود نسبت به جهان دیدگاه واقع بینانه تری خواهد داشت.

3. فرزندتان از طولانی شدن دوران شیرین کودکی لذت می برد

زندگی در کشور مادری به همان چهاردیواری خانه محدود می شود و همه تا حدی نسبت به جهانی اطراف خود نابینا می شویم. در این شرایط، مهاجرت ما را هوشیار می کند. بزرگ سالان در مهاجرت حس تازه ای از شگفتی، قدردانی و ماجراجویی خواهند داشت.

این اتفاق برای بچه ها به معناست که آن ها می توانند از مهم ترین مزیت کودکی یعنی شگفتی و شور و هیجان بیشتر بهره مند شوند. چشم انداز ها، بوها، مزه ها و تجربیات نو برای کودک مجذوب کننده است. به علاوه، او در این نقل مکان چیزهای تازه ای یاد می گیرد. هیچ تجربه ای برای کودک شیرین تر از این نخواهد بود.

4. کودکی چندزبانه خواهید داشت

با ورود به کشور نو و مدرسه رفتن در این کشور، فرزند شما زبان های دیگر را مانند زبان مادری یاد می گیرد. بنابراین، با گذشت چند سال، فرزندتان علاوه بر فارسی به چند زبان دیگر از جمله انگلیسی صحبت خواهد کرد.

بچه ها به ویژه آنهایی که کمتر از 10 سال سن دارند، یادگیری سریع تری دارند. همین ویژگی در زمان مهاجرت به کشور نو به آن ها کمک می کند تا مهارت های زبانی خود را توسعه دهند و مفهوم برقراری ارتباط با دیگران را بهتر درک کنند.

5. فرزند شما بالغ تر، آسان گیرتر و فهمیده تر خواهد شد

با وجود ماهیت زندگی شما در هنگام جابه جایی، سازگاری با محیط نو، چالش های نو و ملاقات با افرادی نو فرزندتان یاد می گیرد که بالغ تر رفتار کند. او می آموزد که زندگی و جهانی بزرگ اطراف خود را بپذیرد و مردم و نحوه کار جهان را بهتر درک کند. این آموزه ها به خودی خود بسیار ارزشمند خواهند بود و به فرزندتان کمک می کنند تا به فردی کامل تبدیل شود.

6. فرزندتان از حمایت بیشتری برخوردار می شود

زمانی که به کشور نو مهاجرت می کنید، در ابتدا فرزندتان لزوما دوستان صمیمی نخواهد داشت. بنابراین، برای حمایت و تعامل اجتماعی بیشتر به والدین و خواهران و برادرانش متکی خواهد بود.

این اتفاق بر روابط خانوادگی شما تأثیر مثبتی می گذارد. با ادامه زندگی در خارج از کشور، همه با هم چیزهای نوی را تجربه می کنید و این تجربیات مشترک به استحکام بیشتر پیوندهای خانوادگی می انجامد. نتیجه این می شود که بچه هاتان از حمایت بیشتری برخوردار خواهند شد.

7. مهارت های حل مسئله فرزندتان تقویت می شوند

از آنجایی که بچه ها در زمان مهاجرت به خارج از کشور با چالش های نوی روبه رو می شوند، یاد می گیرند تا تغییر کنند و خود را با شرایط مختلف سازگار کنند. آن ها در هنگام روبروه با محیط نو زبان تازه ای می آموزند و راه های ارتباطی تازه و رفتارهای قابل قبولی خواهند داشت. بچه ها مهاجر از همان سنین اندک یاد می گیرند که چگونه مسائل زندگی را حل کنند.

چالش های پیش روی بچه ها در مهاجرت

کودکی که همراه با والدین خود به کشوری نو نقل مکان می کند، با مسائل و چالش های بسکمک روبرو می شود. در این میان، دست وپنجه نرم کردن با 4 چالش دشوارتر خواهد بود.

1. زبان بیگانه

اولین چالشی که بچه ها در مهاجرت با آن روبه رو می شوند، ناآشنایی با زبان نو است. او در مدرسه و مهدکودک می شنود که دیگران به زبانی غیر از زبان مادری اش صحبت می کنند. در نتیجه، احتمالا در ابتدا سردرگم شود. بااین حال، پس از مدتی که با زبان نو آشنا شود، این چالش به نقطه قوت او تبدیل خواهد شد.

2. برنامه ریزی برای تعطیلات

بزرگ شدن در خانواده ای که دور از اقوام زندگی می کنند به این معناست که تعطیلات کریسمس و تابستان را در سفرهایی سپری کنید که به بازدیدهای خانوادگی اختصاص دارند.

البته، این موضوع تا زمانی که فرزندتان مستقل نشده، مشکل خاصی نخواهد داشت. به محض اینکه او بزرگ شود و بخواهد در کشور سومی درس بخواند تازه مسائل و چالش ها آغاز می شوند. در این صورت، او باید در زمان تعطیلات، برای دیدن خانواده و دوستانی که در چند کشور یا حتی چند قاره پراکنده شده اند برنامه ریزی کند.

3. جدا شدن از دوستان

یکی از مهم ترین چالش هایی که بچه ها هنگام مهاجرت با آن روبرو می شوند، جدا شدن از دوستان و عزیزانی مثل پدربزرگ و مادربزرگ است. احتمالا فرزند شما در طول زندگی چند ساله خود هم بازی هایی پیدا کرده یا به اقوام نزدیک مثل پدربزرگ و مادربزرگ عادت کرده است.

جدایی از آن ها و قرار گرفتن در محیطی نو قطعا برای کودک آسان نخواهد بود. در واقع، یکی از دردناک ترین جنبه های مهاجرت برای بچه ها و نوجوانان جدایی از دوستانشان است. احساس انزوا و عدم تعلق حداقل در ماه های اول مهاجرت مسئله ای رایج در میان بچه ها مهاجر به شمار می رود. بیشتر بچه ها به حدود یک سال زمان نیاز دارند تا با زندگی نو اخت بگیرند.

4. فرهنگ های مختلف

بزرگ شدن در فرهنگ های مختلف یکی از دشواری های اصلی مهاجرت برای بچه ها است. معمولا آن ها در مقابله با فرهنگ نو به این فکر میفتند که آنچه آن ها تجربه می کنند در مقایسه با آنچه هم سالانشان معمولی می دانند، فرق دارد. در این حالت، احساس بی ثباتی فرهنگی می کنند و تربیت بین المللی خود را زیر سؤال می برند. در چنین شرایطی، والدین باید در کنار بچه ها باشند و به آن ها کمک کنند تا زیبایی را در فرهنگ های متنوعی که دیده اند پیدا کنند.

گفت وگو با کودک درباره مهاجرت

تحقیقات نشان می دهند که استرس ناشی از تجربه مهاجرت می تواند بر رشد تحصیلی، اجتماعی، عاطفی و جسمی بچه ها تأثیر منفی بگذارد. این بچه ها به توجه ویژه والدین نیاز دارند. والدین باید تلاش کنند تا با فرزند خود ارتباط برقرار کنند و درباره مهاجرت با او صحبت کنند. برای این منظور چند راه وجود دارد.

1. نشانه های عاطفی را شناسایی کنید

به هرحال، تأثیرات فرزند یک خانواده مهاجر بودن همیشه آشکار نیست. گاهی اوقات این بچه ها هیچ شکایتی نمی کنند اما با کمی توجه می توان دریافت که چه استرسی را تحمل می کنند. در این حالت، آن ها اغلب تلاش می کنند تا چالش های عاطفی درونی خود را پنهان کنند چون نمی دانند که به غیر از خانواده چه کسی قابل اعتماد است. معمولا این بچه ها نشانه هایی شبیه به اضطراب دارند و از برقراری تماس چشمی خودداری می کنند.

2. فضایی امن برای گفت وگو ایجاد کنید

برای آغاز گفت وگو با این بچه ها باید نشانه های مسائل عاطفی آن ها را بشناسید. سپس، بدون هیچ حرفی به دیدنی آن ها بنشینید. بعد از آن، می توانید گفت وگو را با سؤالاتی که دوست دارند آغاز کنید. برای او فضایی امن و به دور از قضاوت شدن ایجاد کنید. او می تواند در این فضا دغدغه ها و نگرانی هایش را بازگو کند تا در کنار شما به آرامش برسد و در کنار یکدیگر برای مقابله با مسائل احتمالی راه کار پیدا کنید.

3. آغازگر مکالمه باشید

از فرزندتان بپرسید که در مدرسه و از دوستانش درباره مهاجرت چه شنیده است. به او فرصت بدهید تا از شما سؤال کند. آنچه را که قرار است اتفاق بیفتد را به گونه ای برای او شرح دهید که بتواند آن را بفهمد.

به عنوان مثال، با بچه ها کوچکتر خود درباره ایمنی آن ها و خانواده صحبت کنید. برای گفت وگو با بچه ها بزرگتر نیز سراغ تجربیات آن ها یا خانواده یا دوستانی که مهاجرت کرده اند، بروید. سعی کنید با گفت وگو درباره جنبه های مختلف مهاجرت کودک را به سخن آورید. او در ادامه، تمام سؤالات بی پاسخ خود درباره مهاجرت را از شما خواهد پرسید و شما فرصت دارید تا تمام ماجرا را تمام و کمال تعریف کنید.

4. بچه ها را کمتر در معرض رسانه ها بگذارید

ممکن است که فرزندتان در رسانه های مختلف درباره مهاجرت و حوادث مربوط به آن چیزهایی ببیند و بشنود. همین مسئله نیز سبب خواهد شد که در فکر او مهاجرت به مسئله ای بغرنج تبدیل شود. در مقابل، اگر او را از اخبار و حوادث مربوط به مهاجرت دور نگه دارید، با دیدی مثبت وارد کشور نو خواهد شد و کمتر دچار استرس خواهد شد.

5. یک روتین ایجاد کنید

تنظیم برنامه منظم و روتین برای همه بچه ها مفید است. این کار به آن ها احساس امنیت و قابل پیش بینی بودن محیط اطراف را می دهد. این احساسات در بچه ها به ویژه آن هایی که به همراه والدین خود مهاجرت کردند، سبب می شود که با چالش های پیش روی خود بهتر و مؤثرتر مقابله کنند.

6. ماجرای مهاجرت را تعریف کنید

با کودک درباره چگونگی و چرایی مهاجرت خود صحبت کنید. اجازه بدهید تا او با واقعیات موجود روبه رو شود و از همان کودکی بداند که به چه دلیل و چگونه راهی کشور نو شده است.

7. برای او کتاب هایی با موضوع مهاجرت بخوانید

در سراسر جهان کتاب های بسیار خوبی برای بچه ها منتشر شده اند که در آن ها ماجراهای بچه ها مهاجر از نژادها و اقوام مختلف شرح داده شده است. شنیدن این داستان ها به تقویت هم دلی و پذیرش تجربیات مهاجرت در بچه ها کمک می کند.

8. بر جنبه های مثبت میراث فرهنگی خود تأکید کنید

یکی از مسائلی که بچه ها هنگام مهاجرت با آن روبه رو می شوند، روبروه با چند فرهنگ مختلف است. برای اینکه فرزندتان در محیط نو فرهنگ و میراث مادری خود را فراموش نکند، با او درباره سنت های فرهنگی سرزمین خود صحبت کنید. چنین گفت وگوهایی سبب می شود که فرزندتان نسبت به فرهنگ مادری و سرزمین اصلی خود حس تعلق و غرور داشته باشد.

9. با او درباره تبعیض نژادی و بیگانه هراسی صحبت کنید

این یک حقیقت است که در کشورهای مختلف مسائلی مانند تبعیض نژادی و بیگانه هراسی وجود دارند. بنابراین، باید تجربیات خود و فرزندتان درباره این مسائل را بشناسید و از آن ها نام ببرید. برای فزرندتان هیچ چیز به این اندازه مهم نیست که بداند در صورت روبه رو شدن با مسائلی از قبیل تبعیض نژادی، بزرگ سالان امنی دارد که می تواند با آن ها صحبت کند.

10. به نگرانی های فرزندتان توجه کنید

وقتی فرزندتان از شما سوالاتی می پرسد، نگرانی های او را درک کنید و به آن ها به درستی واکنش نشان دهید. به طور مثال، ممکن است فرزندتان از شما بپرسد: چرا بعضی ها با افراد مهاجر رفتار خوبی ندارند؟ در پاسخ به او باید بگویید: جهان به این افراد محدود نیست. بسکمک از افراد نوع دوست به مهاجران کمک می کنند تا زندگی بهتری داشته باشند. از آن گذشته، من وظیفه دارم که امنیت تو را تأمین کنم. پس اگر نگران چیزی بودی، آن را به من بگو.

کلام آخر

مهاجرت برای بچه ها مزایای مختلفی دارد. آن ها با زندگی در خارج از سرزمین مادری می توانند جهان را بهتر بشناسند. بچه های که همراه با والدین خود مهاجرت می کنند، مهارت های حل مسئله بهتری دارند.

بااین حال، زندگی در کشور نو همیشه با خوشی همراه نیست. تفاوت های فرهنگی، زبانی و جدایی از خانواده و دوستان از جمله چالش هایی هستند که بچه ها مهاجر در ابتدا زندگی با آن روبرو می شوند.

برای حل چالش های مهاجرت و تبدیل تهدید به فرصت، باید سعی کنید با فرزند خود ارتباط برقرار کنید. ابتدا دغدغه ها و نگرانی های او را بشناسید و درک کنید. به او حس شنیده شدن بدهید. سپس، سعی کنید تا در کنار یکدیگر برای حل مسائل و چالش هایی که تجربه می کنید، گام بردارید. از این راه، فرزندتان حتی در ابتدای مهاجرت نیز زندگی آرام تری خواهد داشت.

منبع: infoaboutkids

منبع: دیجیکالا مگ

به "چگونه با فرزند خود در مورد مهاجرت صحبت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه با فرزند خود در مورد مهاجرت صحبت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید